Siirry sisältöön
sulje tiedote
Terveysneuvon puhelinpalvelussa ruuhkaa

Jonotusaika Terveysneuvoon on pidentynyt. Nopein tapa saada yhteys on odottaa linjalla. Odottaminen on maksutonta. Takaisinsoittopyyntöihin vastaaminen viivästyy virka-ajan ulkopuolelle. Terveysneuvo auttaa hoidon tarpeen arvioinnissa ja perusterveydenhuollon palveluissa. Muita yhteystietojamme löydät nettisivuiltamme tai puhelinvaihteesta 015 411 4100 (ark. 8–16).

Uutiset

Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan toinen palkanmaksu on sujunut kohtuullisen hyvin − ongelmatilanteita on pystytty ratkomaan

Julkaistu: 31.1.2023, klo 15:01

Eloisan toisena palkanmaksupäivänä 31.1. on maksettu kaikkien määräaikaisten työntekijöiden palkat sekä kaikki erilliskorvaukset. Palkanmaksussa on ilmennyt jonkin verran virheitä, joita on pyritty ratkomaan etupainotteisesti. Ylitsepääsemättömiä ongelmia ei onneksi ole ilmennyt.

Henkilöstön palkkojen maksu on ollut Etelä-Savon hyvinvointialueen yksi keskeisiä varautumisen kohteita alkuvuoden aikana. Ensimmäinen vakituisen henkilöstön palkanmaksupäivä 13.1. sujui ilman suuria ongelmia. Toista, 31.1.2023 palkanmaksupäivää jännitettiin etukäteen vieläkin enemmän.

-Tiesimme päivän vielä ensimmäistäkin palkanmaksupäivää vaikeammaksi, sillä tietoja on jouduttu muun muassa hakemaan useista eri järjestelmistä, konsernipalvelujen toimialajohtaja Sami Sipilä sanoo.   

-Olisi toivonut, että ei olisi tullut mitään ongelmia. Yksittäistapauksia on kuitenkin ollut ja tietenkin on ikävää, että näin on tapahtunut. Ongelmat on hoidettu maksamalla palkka suoraan tilille, eli niin sanottuna kassamaksuna. Näin teemme edelleen, mikäli tarvetta ilmenee, jotta kukaan ei jää ilman palkkaa, Sipilä jatkaa.

Eloisassa määräaikaisia työntekijöitä on noin 1200. Erilliskorvauksia, kuten vuorolisiä maksetaan usealle tuhannelle työntekijälle. Kassamaksu on ollut käytössä yhteensä noin 50 yksittäisessä tapauksessa.

Ongelmia on pyritty ratkomaan etupainotteisesti

Eloisassa on tehty paljon varautumista alkuvuoden ensimmäisiä palkanmaksupäiviä varten. Käytössä on ollut muun muassa kuuma linja -puhelin, jonne on voinut soittaa virheellisestä palkkalaskelmasta heti sen ilmestyttyä verkkopankkiin, jo ennen varsinaista palkanmaksupäivää. Puheluita on tullut toiseen palkanmaksupäivään liittyen noin 300 kappaletta. Näin ongelmiin on päästy kiinni etupainotteisesti.

-Henkilöstö on toiminut erinomaisesti ohjeiden mukaan. Tästä kiitos heille, kuten myös palkanmaksutiimille, joka on tehnyt upeaa työtä, Sipilä sanoo. 

Kokonaisuutena palkanmaksu on sujunut pelättyä paremmin. Eloisan henkilöstöjohtaja Petri Alaluusua kertoo, että seuraavien palkanmaksujen odotetaan sujuvan jo helpommin.

-Tammikuun palkat on nyt maksettu ja voimme siirtyä eteenpäin kohti tulevia palkanmaksupäiviä. Nyt meillä on jo kokemusta työstä ja selvillä ne kohdat, missä ongelmia on ollut. Tämä tarkoittaa, että seuraavat palkanmaksut pitäisi jo sujua pienemmillä ponnisteluilla, Alaluusua sanoo. 

Alaluusua muistuttaa, että myös normaalitilanteissa palkanmaksuissa voi olla virheellisyyttä.

-Tämän vuoksi jokaisen on edelleenkin syytä tarkistaa palkkalaskelma verkkopankista ennen varsinaista palkanmaksupäivää, jotta mahdolliset virheet voidaan tarkistaa ennen varsinaista maksupäivää.

Hyvinvointialueen henkilöstöllä palkkalaskelma näkyy verkkopankissa muutamaa arkipäivää ennen varsinaista palkanmaksupäivää.

Lisätiedot

Sami Sipilä, konsernipalvelujen toimialajohtaja, Etelä-Savon hyvinvointialue, sami.sipila@etelasavonha.fi, 044 770 0577

Petri Alaluusua, henkilöstöjohtaja, Etelä-Savon hyvinvointialue, petri.alaluusua@etelasavonha.fi, 040 656 7232