Siirry sisältöön

Ateriapalvelu

Ateriapalvelun tavoitteena on ylläpitää terveyttä ja toimintakykyä ja tukea kotona asumista. Ateriapalvelua voit saada, vaikka et tarvitsisi muuta hyvinvointialueen tuottamaa kotipalvelua tai kotihoidon tukipalvelua.

Ateriapalvelu voidaan toteuttaa ateria-automaatilla, jolloin saat kotiisi Menumat -palvelulaitteen. Helppokäyttöiseen laitteeseen kuuluu pakastin ja kiertoilmauuni. Menumatin asiakaspalvelu hoitaa ruokien tilaamisen ja toimittamisen kotiisi aina laitteen pakastimeen asti.

Jos bruttotulosi ovat alle 1270 euroa kuukaudessa, saatat olla oikeutettu ateriapalveluseteliin. Seteli tukee aterioiden ostamisessa hyvinvointialueen hyväksymältä yksityiseltä palveluntuottajalta. Ateriapalvelusetelin arvo on 5 euroa / ateria, korkeintaan 20 kpl kuukaudessa eli kokonaisuudessaan korkeintaan 100 euroa kuukaudessa. Voit itse päättää, käytkö syömässä ravintolassa vai ostatko aterian kotiin kuljetuksella. Eri palveluntuottajilla on erilaiset palvelut valikoimassaan.

Lounas kotiin -ateriapalvelulla saat kotiisi aterian päivittäin tai tarpeesi mukaan.

Tietoa palvelusta

Mikäli olet tai läheisesi on kotihoidon asiakas, ota ateriapalvelun hakeminen puheeksi hoitajan kanssa.

Voit myös ottaa yhteyttä ikääntyneiden asiakasohjaukseen. Ikääntyneiden asiakasohjauksen tavoitat puhelimitse tai sähköisesti chatissa ja kiireettömällä yhteydenottopyynnöllä, jotka löydät Eloisan verkkosivuilta.

Voit hakea palvelua myös täyttämällä iäkkäiden palvelujen hakemuksen Eloisan verkkosivuilla.

Jos olet arjessasi kohdannut ikääntyneen, joka mielestäsi hyötyisi tästä palvelusta, voit tehdä hänestä Huoli-ilmoituksen (Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen) Eloisan verkkosivuilla.

Puhelinasiointi

Asiakasohjaus ikääntyneille

Saat ohjausta ja neuvontaa ikääntyneiden palveluista.

Soita: +358 15 211 557

Palveluajat

ma–pe 09:00–15:00

Verkkoasiointi

Iäkkäiden palvelujen hakemus

Voit hakea tällä hakemuksella iäkkäille myönnettäviä sosiaalipalveluja. Sinuun otetaan yhteyttä hakemuksen jatkokäsittelyä varten. Jos olet uusi asiakas, hakemuksen käsittely voi edellyttää palvelutarpeen arviointia.

Iäkkäiden palvelujen hakemus

Kiireetön yhteydenottopyyntö

Kiireettömissä asioissa voit jättää yhteydenottopyynnön. Otamme sinuun puhelimella yhteyttä toivomanasi ajankohtana.
Yhteydenottopyyntö ei vaadi tunnistautumista (pankki- tai mobiilivarmenteen kautta).
Huomioithan, että kirjoitat puhelinnumerosi oikein.

Kiireetön yhteydenottopyyntö

Lomakkeet

Palvelupaikat