Eloisan asiakasmaksulaskutuksessa on viive − alkuvuoden laskut saadaan liikkeelle vasta maaliskuussa
Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisa kehottaa asiakkaita varautumaan siihen, että tammi-helmikuun laskutus tapahtuu vasta maaliskuussa. Maaliskuussa lähtevä lasku on tällöin summaltaan suurempi, sillä se sisältää koko alkuvuoden asiakasmaksut.
Eloisan asiakasmaksujen laskutuksessa on viive hyvinvointialueen aloitukseen liittyvien tietojärjestelmien muutosten takia. Hankinta- ja talousjohtaja Vesa Vestala pahoittelee asukkaille aiheutuvaa haittaa maksujen viivästyksistä ja kehottaa varautumaan siihen, että alkuvuoden asiakasmaksut laskutetaan vasta maaliskuussa.
− Sosiaali- ja terveyspalveluissa on aikaisemmin ollut erilaisia asiakasmaksujärjestelmiä käytössä. Näitä järjestelmiä joudutaan parhaillaan integroimaan ja valitettavasti tämä työ aiheuttaa viivettä vuoden 2023 alun laskujen lähetykseen, Vestala sanoo.
Eloisan asiakasmaksujen määrä on noin 35 000 kappaletta kuukaudessa.
− Asiakaslaskutus on tärkeää saada yhdenmukaiseksi yhteen asiakasmaksujärjestelmään. Tähän tulemme pääsemään vuoteen 2024 mennessä. Asiakkaille muutostöiden ei pitäisi kuitenkaan enää tämän alkuvuoden viiveen jälkeen näkyä, Vestala kertoo.
Ohjeet asiakkaille alkuvuoden 2023 asiakasmaksuista:
- Alkuvuoden maksut kertyvät normaalisti asiakasmaksuhinnaston mukaisesti, mutta vuoden 2023 laskuja ei lähetetä tammi- ja helmikuussa.
- Kaikki alkuvuoden 2023 aikaiset asiakasmaksut laskutetaan maaliskuussa.
- Asiakkaita kehotetaan varautumaan siihen, että maaliskuussa lähtevä lasku on suurempi, sisältäen kerralla kaikki alkuvuoden 2023 asiakasmaksut.
Lisätiedot
Vesa Vestala, hankinta- ja talousjohtaja, 044 351 2540, vesa.vestala@etelasavonha.fi
Sami Sipilä, konsernipalvelujen toimialajohtaja, 044 770 0577, sami.sipila@etelasavonha.fi