Siirry sisältöön

Palvelun käyttöönotto ja tilin poistaminen

Eloisan digitaalisia palveluja (OmaEloisa) voivat käyttää kaikki Etelä-Savon alueen asukkaat. Palvelemme myös vapaa-ajan asukkaita ja matkailijoita. 

Voit asioida verkkopalvelussa sekä tunnistautuneena että ilman tunnistautumista. Tunnistautumattomana asiointi tarkoittaa, ettei sinun tarvitse käyttää vahvaa tunnistusta; verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta. Tunnistautumattomana voit saada ainoastaan yleistä ohjausta tai neuvontaa. Ensimmäisellä kerralla asioidessasi sinun tulee hyväksyä palvelun tietosuojalausunto ja käyttöehdot.  

OmaEloisa mobiilisovelluksessa asioit aina vahvasti tunnistautuneena. 

  • asioida eri ammattilaisten kanssa 
  • täyttää hoitoon liittyviä kyselyitä ja lomakkeita 
  • osallistua videovastaanotolle 
  • asioida digipoluilla 

Alustaa kehitetään jatkuvasti ja uusia palveluita sekä toiminnallisuuksia otetaan käyttöön vaiheittain. 

  1. Lataa OmaEloisa -sovellus laitteellesi. OmaEloisa-mobiilisovellus on saatavilla maksutta Google Play (Android-laitteet) ja App Store (iOS-laitteet) sovelluskaupoista.  
    Android-laitteen järjestelmän vähimmäisvaatimus on versio 9.0 tai uudempi. iOS-laitteen järjestelmän vähimmäisvaatimus on versio 15.0 tai uudempi. Huomioi, että Huawei-laitteet eivät ole tuettuja.
    Katso tarkemmat järjestelmävaatimukset 
  1. Tunnistaudu palveluun verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.  
  1. Hyväksy palveluviestit  
    Palveluviestit on helpoin hyväksyä mobiilisovelluksen latauksen yhteydessä. Löydät polun palveluviestien aktivointiin OmaEloisa-sovelluksen etusivulta alapalkista Profiili:   
  • Valitse Suostumukset – Lupa palveluviesteihin  
  • Aktivoi lupa 

Miksi tämä kannattaa tehdä?  

  • Saat push -ilmoituksen puhelimeesi saapuneesta viestistä, vaikka sinulla olisi OmaEloisa-mobiilisovellus kiinni. Näin tiedät, milloin ammattilainen on lähettänyt sinulle uuden viestin OmaEloisa-palveluun. Sinun ei siis tarvitse päivystää puhelimessa pitämällä sovellusta auki odottaen vastausta.  
  • Etelä-Savon hyvinvointialueen palveluviestit eivät sisällä myynnillisiä/markkinointi- ilmoituksia, vaan ainoastaan informatiivisia, laadukasta ja sujuvaa asiointikokemusta tukevia ilmoituksia. 
  1. PIN-koodi 
  • Kun tunnistaudut sovellukseen ensimmäistä kertaa, voit luoda itsellesi nelinumeroisen PIN-koodin, jolla kirjaudut jatkossa sisään sovellukseen. 
  • Tämän jälkeen voit käyttää kirjautumiseen myös puhelimesi sormenjälki- tai kasvojentunnistusta. 
  • Sinun ei tarvitse kirjautua ulos sovelluksesta, vaan pelkkä sovelluksen sulkeminen riittää. Jos kirjaudut ulos, joudut tunnistautumaan uudelleen ja luomaan uuden PIN-koodin. 
  • Huom. jatkossa sovellus pyytää sinua tunnistautumaan säännöllisin väliajoin verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella ja luomaan PIN-koodin. 

Unohtunut PIN-koodi 

  • Jos olet unohtanut PIN-koodisi, klikkaa Unohtunut PIN-koodi-painiketta. 
  • Tämän jälkeen voit tunnistautua palveluun uudelleen ja luoda uuden PIN-koodin. 

  1. Käytä OmaEloisa-verkkopalvelua osoitteessa https://eloisa.suomisote.fi/ tai valitse palvelu Eloisan verkkosivujen  www.etelasavonha.fi oikeasta alareunasta. 
  1. Tunnistaudu palveluun verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. 
  1. Hyväksy tietosuojalausunto ja käyttöehdot. 
  1. Täydennä tietosi ensimmäisellä kerralla Profiili-kohdassa. 
  1. Aloita haluamasi palvelun käyttö. 
  1. Muista kirjautua ulos, kun lopetat asioinnin. 

Sovelluksen käyttäjällä on oikeus poistaa tilinsä ja poistaminen on mahdollista noudattamalla alla olevia ohjeita. Kun käyttäjä poistaa tilinsä, käyttäjän tiedot sovelluksesta arkistoidaan tai niitä säilytetään perustellusta syystä tietty ennalta määritetty aika. 

Tietojen säilytysaika 

  • Henkilötiedot (omat tietoni): 3 vuotta 
  • Chat asiointitapahtumasta: 3 vuotta 
  • Ilmoitukset/ herätteet tapahtumista: Ei säilytetä 

Ohjeet asiointitilin poistamiseksi: 

  1. Kirjaudu sisään OmaEloisaan omalle tilillesi. 
  1. Siirry Omat tiedot – profiili -sivulle valitsemalla se sovelluksen valikosta 
  1. Valitse Poista tili. 
  1. Vahvista tilin poistaminen kirjoittamalla etu- ja sukunimesi niille varattuihin kenttiin. 
  1. Valitse Poista tili. 
  1. Olet kirjautunut ulos. Tilisi ja tietosi poistetaan seuraavan 48 tunnin kuluessa. 

Asiointi OmaEloisa-palvelussa

Chat-vastaanotoilla on palvelukohtaiset aukioloajat, jotka löydät chatin palveluikkunasta ja osoitteesta https://etelasavonha.fi/chat/  

Chat-vastaanottopalvelussa voit keskustella pikaviestitoiminnallisuuden avulla sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden kanssa. Voit hoitaa omia asioitasi tai asioida toisen henkilön puolesta.  

Aluksi voit saada täytettäväksi kyselyn taustatietojen kartoittamiseksi. Ammattilainen saa yhteenvedon vastauksistasi, jonka jälkeen hän liittyy keskusteluun. Ammattilainen voi siirtää sinut tarpeen mukaan toiselle ammattilaiselle keskustelun katkeamatta.   

On tilanteita, ettemme pysty vastamaan viesteihisi heti. Chat-vastaanotto ei sovellu erittäin kiireellisten asioiden hoitoon. Jos olosi on erittäin huono tai epäilet vakavaa sairautta, ota heti yhteyttä päivystysapuun 116117 tai soita hätänumeroon 112.  

  1. Avaa OmaEloisa-sovellus.  
  1. Tunnistaudu palveluun. 
  1. Valitse Etäasiointi.  
  1. Valitse chat-palvelu (Esimerkiksi Terveysneuvo, digilääkäri, lapset, nuoret ja perheet tai muu käytettävissä oleva chat-palvelu). 
  1. Valitse asioitko itsesi vai toisen henkilön puolesta (ks. Ohje: Toisen henkilön puolesta asiointi). 
  1. Vastaa sinulle esitettäviin esitietokysymyksiin.  
  1. Ammattilainen aloittaa kanssasi chat-keskustelun. Jos palvelussa on ruuhkaa, voit joutua odottamaan hetken keskustelun alkamista. Mikäli palvelussa on runsaasti asiakkaita, näet arvioidun odotusajan. Huomioithan, että odotusaika on arvio, joka voi vaihdella asioinnin aikana riippuen chatin jonotilanteesta.  
  1. Saat hoito-ohjeet, reseptit ja muut tarpeelliset ohjeet. Tavoitteena on hoitaa asiasi yhdellä kontaktilla. Mikäli emme pysty hoitamaan asiaasi loppuun chat-vastaanotolla, ohjaamme sinut oikean palvelun piiriin.  
  1. Sulje sovellus, kun haluat päättää asioinnin. 

  1. Käytä OmaEloisa-verkkopalvelua osoitteessa https://eloisa.suomisote.fi/ tai valitse palvelu Eloisan verkkosivujen oikeasta alareunasta https://www.etelasavonha.fi 
  1. Tunnistaudu palveluun. 
  1. Hyväksy tietosuojalausunto ja käyttöehdot. 
  1. Valitse palvelu.  
  1. Valitse asioitko itsesi vai toisen henkilön puolesta. 
  1. Vastaa tarvittaessa esitietokyselyyn. 
  1. Ammattilainen aloittaa kanssasi chat-keskustelun. Mikäli palvelussa on runsaasti asiakkaita, näet arvioidun odotusajan. Huomioithan, että odotusaika on arvio, joka voi vaihdella asioinnin aikana riippuen chatin jonotilanteesta.  
  1. Tavoitteena on hoitaa asiasi yhdellä kontaktilla. Mikäli emme pysty hoitamaan asiaasi loppuun chat-vastaanotolla, ohjaamme sinut oikean palvelun piiriin
  2. Asiointikerran päättäminen ja uloskirjautuminen: valitse Kirjaudu ulos. 

  1. Käytä OmaEloisa-verkkopalvelua osoitteessa https://eloisa.suomisote.fi/ tai valitse palvelu Eloisan verkkosivujen oikeasta alareunasta https://www.etelasavonha.fi 
  1. Valitse Jatka tunnistautumatta.  
  1. Hyväksy tietosuojalausunto ja käyttöehdot  
  1. Valitse painike En ole robotti -> Aloita vahvistus klikkaamalla  
  1. Vastaa tarvittaessa sinulle esitettäviin esitietokysymyksiin.  
  1. Ammattilainen aloittaa kanssasi chat-keskustelun.  
  1. Saat hoito- ja muut tarpeelliset ohjeet. Ammattilainen pyytää sinua tunnistautumaan, mikäli asiasi vaatii hoidon tai palvelun tarpeen arviointia, yksilöllistä ohjausta tai ajanvarausta. 

Voit jättää OmaEloisassa yhteydenottopyyntöjä ammattilaisille. Saatavilla olevat palvelut löytyvät Yhteydenottopyynnöt ja lomakkeet-osiosta. Yhteydenotot käsitellään palvelukohtaisesti määriteltyjen palvelulupausten mukaisesti, vähintään 1–3 vuorokauden kuluessa. Usein yhteydenoton aluksi täytetään esitietokysely asian sujuvan hoitamisen varmistamiseksi.  

Ammattilainen voi vastata yhteydenottoon OmaEloisan viestitoiminnallisuudella, tai joissain palveluissa esimerkiksi puhelulla tai tekstiviestillä. Osa yhteydenottopalveluista on käytettävissä vain tunnistautuneena. Luethan palvelukohtaiset ohjeet huolellisesti. 

Voit asioida OmaEloisan etävastaanotolla ennalta varatulla vastaanottoajalla videoyhteyden välityksellä. 

Näin valmistaudut etävastaanotolle: 

Rekisteröidy OmaEloisa-palveluun hyvissä ajoin ennen etävastaanottoa joko lataamalla OmaEloisa-mobiilisovellus tai osoitteessa https://eloisa.suomisote.fi/. Tunnistautumista varten tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. 

Varaa etävastaanottoa varten rauhallinen tila, jossa voit keskustella ammattilaisen kanssa. 

Etävastaanottoa varten tarvitset internetyhteydellä varustetun älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen, jossa on kamera sekä kaiutin tai kuulokkeet ja mikrofoni. Etävastaanotolle liittymiseen laitteesi tarvitsee luvan kameran ja mikrofonin käytölle. Hyväksy näiden käyttö laitteellasi.  

Lisäohjeita  

Näin etävastaanotto toimii mobiilisovelluksella 

  1. Avaa OmaEloisa-sovellus hyvissä ajoin ennen etävastaanoton alkua. 
  1. Tunnistaudu palveluun joko verkkopankkitunnuksilla/mobiilivarmenteella tai käyttämällä aiemmin luomaasi PIN-koodia (PIN toimii vain OmaEloisa-mobiilisovelluksessa). 
  1. Valitse Etävastaanotto
  1. Odota, että näyttöön tulee ammattilaisen lähettämä liittymispainike ja liity etävastaanotolle sitä klikkaamalla. 
  1. Hyväksy kamera ja mikrofoni, jos sovellus sitä kysyy. 
  1. Kun etävastaanotto on päättynyt, lopeta keskustelu ja kirjaudu ulos sovelluksesta tai sulje sovellus, jos käytät PIN-koodia tunnistautumiseen. 

Näin etävastaanotto toimii verkkopalvelussa 

  1. Avaa OmaEloisa-verkkopalvelu hyvissä ajoin ennen etävastaanoton alkua. 
  1. Valitse palvelun vasemmasta valikosta Chat ja etävastaanotto
  1. Odota, että Avoimet keskustelut -kohtaan tulee ammattilaisen lähettämä liittymispainike ja liity etävastaanotolle sitä klikkaamalla. 
  1. Hyväksy kamera ja mikrofoni, jos sovellus sitä kysyy. 
  1. Kun etävastaanotto on päättynyt, lopeta keskustelu ja kirjaudu ulos palvelusta. 

OmaEloisan digipolut ja omavalmennukset löytyvät Digipolut -otsikon takaa. Digipolkujen käyttö vaatii tunnistautumisen. Myös toisen henkilön puolesta asiointi on tulossa mahdolliseksi digipolkujen käytössä lähiaikoina. 

  • Digipolut voivat olla asiakaslähtöisiä, jolloin voit aloittaa ne suoraan OmaEloisasta ilman ammattilaisen tekemiä toimenpiteitä. Esimerkiksi erilaiset omavalmennukset ovat kaikkien käytettävissä. Omavalmennusten aloituksen yhteydessä pääset lukemaan ohjeet juuri kyseisen valmennuksen käyttöä varten. 
  • Digipolut voivat myös liittyä asiakkaan palveluihin tai hoitoon, jolloin ammattilainen avaa polun, jonka jälkeen se on löydettävissä OmaEloisan Aktiiviset digipolut -osiosta. Saat ohjeet oman digipolkusi käyttöön ammattilaiselta polun avaamisen yhteydessä. 

Puolesta-asiointi

Voit asioida OmaEloisa-palvelussa toisen henkilön puolesta, kun sinulla on puolesta asioinnin valtuudet (ks. kohta Miten teen Suomi.fi-valtuutuksen?). Palvelu tarkistaa asiointioikeudet Suomi.fi-valtuudet -palvelusta. 

Voit lisätä toisen henkilön puolesta asioitavaksi: 

  1. Mobiilisovelluksessa alareunan valikon Profiili – kohdasta Perheenjäsenet.   
  1. Verkkopalvelussa etusivun vasemman reunan Profiili-valikon kohdasta 
    Lisää perheenjäsen. 

Toimi näin: 

  • Mene OmaEloisa-palvelussa kohtaan Profiili. 
  • Valitse painike Perheenjäsenet/ lisää perheenjäsen. 
  • Tunnistaudu Suomi.fi -palveluun. Siirryt Suomi.fi -sivustolle. Siellä näet henkilöt, joiden puolesta sinulla on oikeus toimia. Toimi Suomi.fi -palvelun ohjeiden mukaisesti. 
  • Valitse henkilö, jonka puolesta haluat asioida tai pyydä valtuuksia, jos niitä ei vielä sinulle ole annettu.  
  • Saat ilmoituksen onnistuneesta lisäyksestä. Jos haluat lisätä useita perheenjäseniä, lisää heidät yksi kerrallaan.  
  • Voit nyt asioida perheenjäseniesi puolesta. 
  • Jos sinulla on ongelmia puolesta asioinnin käyttöönotossa, katso ohjeen kohta Tietoa puolesta asioinnista OmaEloisassa 

  • Voit asioida läheisesi puolesta chat-palveluissa, etävastaanotolla ja jatkossa myös digipoluilla. 
  • Et voi kuitenkaan täyttää kyselyjä läheisesi puolesta. 
  • Alaikäisen lapsen puolesta asiointi päättyy, kun lapsi täyttää 12 vuotta. Puolesta asiointi päättyy myös silloin, kun alaikäinen lapsi ottaa sovelluksen itse käyttöön. 

Huomaathan, että 

  • mahdolliset huollonjakosopimukset saattavat estää lapsen puolesta asioimisen. 
  • et voi asioida OmaEloisa-palvelussa, jos sinulla tai henkilöllä, jonka puolesta asioit, on turvakielto. Sovellus ei tällöin saa tunnistautumisessa tarvittavia tietoja Suomi.fi-tunnistautumispalvelusta. 
  • puolesta asioinnin valtuudet tulee olla sekä sosiaalihuollon että terveydenhuollon asiointiin. Valtuudet -palvelussa tulee hakea asiointivaltuuksiksi Terveydenhuollon asioiden hoito ja Sosiaalihuollon asioiden hoito 
  • mikäli valtuuksien hakeminen ei onnistu (saat virheilmoituksen) tarkista, että olet hakenut asiointivaltuuksiksi Terveydenhuollon asioiden hoito ja Sosiaalihuollon asioiden hoito.  
  • joissakin tilanteissa Suomi.fi-valtuuspalvelussa voi näkyä henkilöitä, joiden puolesta ei voi asioida OmaEloisassa, mutta puolesta asiointi on mahdollista muissa palveluissa (esim. Kela.fi, Vero.fi).  

Voit tehdä valtuutuksen Suomi.fi-verkkopalvelussa. 

Voit myös asioida Digi- ja väestötietoviraston toimipisteellä.  

Jos henkilöllä ei ole sähköistä tunnistusvälinettä tai hän ei voi käydä tunnistautumassa Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikassa, valtuuden antaminen on mahdollista valtuushakemuksella.  

Eloisassa tullaan ottamaan käyttöön valtuusrekisteröitymispisteitä vuoden 2024 aikana. Tiedotamme tästä erikseen. 


Tietoa OmaEloisa-palvelusta

Näissä ohjeissa sekä erillisissä rekisteriselosteissa kerrotaan OmaEloisa-asiointipalvelusta. Ennen kuin pääset käyttämään palvelua, sinun on tutustuttava palvelun ohjeisiin, käyttöehtoihin ja rekisteriselosteissa esitettyyn kuvaukseen henkilötietojen käsittelystä. Lue ohjeet huolellisesti ennen kuin ryhdyt käyttämään palvelua. Ohjeet ovat voimassa toistaiseksi. Jos ohjeet muuttuvat, ilmoitamme siitä palvelun käyttäjille. Jos jatkat palvelun käyttöä muutosten jälkeen, tulkitsemme, että olet tutustunut ohjeisiin.  

Palvelun sisältö 

OmaEloisa on Etelä-Savon hyvinvointialueella toimiva digitaalinen palvelukanava sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. OmaEloisa-verkkopalvelu ja -mobiilisovellus perustuu BeeHealthy Oy:n toimittamaan SuomiSote-palvelualustaan.   

Palvelu mahdollistaa asiakkaan ja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen välisen turvallisen etäasioinnin kuten videovastaanoton, kiireettömän ja reaaliaikaisen viestinvaihdon, digivalmennukset sekä omahoito-ohjeiden jakamisen asiakkaille hyvinvoinnin edistämiseksi. Etäasiointikeskustelut sekä kyselylomakkeiden vastaukset tallentuvat sovellukseen ja ovat siellä nähtävillä. Palvelua kehitetään jatkuvasti, mikä mahdollistaa asiakkaille säännöllisesti uusia toiminnallisuuksia käyttöönsä.  

OmaEloisa-asiointipalvelu on osa Etelä-Savon hyvinvointialueen digitaalisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja. 

Palveluiden maksut määräytyvät voimassa olevan asiakasmaksuhinnaston mukaisesti.  

Eloisan digitaalisia palveluja, joihin OmaEloisan palvelut kuuluvat; kehitetään jatkuvasti, jonka vuoksi palvelujen sisältö voi muuttua. Palveluntarjoajalla on oikeus ilman ennakkoilmoitusta muuttaa palvelun ohjeita, palveluvalikoimaa, palvelun käytöstä syntyviä maksuja, palveluaikoja, palvelun ulkoasua tai muuta palvelun ominaisuutta. Palveluntarjoajalla on oikeus sulkea palvelu tilapäisen häiriön vuoksi, keskeyttää palvelun tarjoaminen huolto- ja päivitystoimien ajaksi tai kokonaan lopettaa palvelun tarjoaminen muusta syytä johtuen. 


OmaEloisa-mobiilisovelluksen järjestelmävaatimukset

Android-laitteet 

Oma-Eloisa mobiilisovellus toimii Android 9 ja sitä uudemmissa versioissa. Jos käytät tällä hetkellä Android 8.0:aa tai 8.1:tä, sinun tulee päivittää laitteesi Android 9:ään tai uudempaan, jotta voit käyttää sovellustamme. Huomioi, että Huawei-laitteet eivät ole tuettuja.

Toimi näin: 

  1. Tarkista nykyinen Android-versiosi laitteen asetuksista. 
  1. Jos käytät Android 8.0:aa tai 8.1:tä, päivitä laitteesi Android 9:ään tai uudempaan. 
  1. Lisätietoa Android-version tarkistamisesta ja päivittämisestä 

Oma-Eloisa mobiilisovellus toimii iOS 15 ja sitä uudemmissa versioissa.

Tuetut laitteet:

  • iPhone 6S & 6S Plus 
  • iPhone SE (1st generation) 
  • iPhone 7 & 7 Plus 
  • iPhone 8 & 8 Plus 
  • iPhone X 
  • iPhone XS & XS Max 
  • iPhone XR 
  • iPhone 11 
  • iPhone 11 Pro & 11 Pro Max 
  • iPhone SE (2nd generation) 
  • iPhone 12 & 12 Mini 
  • iPhone 12 Pro & 12 Pro Max 
  • iPhone 13 Pro & 13 Pro Max 
  • iPhone 14 Pro & 14 Pro Max 
  • iPhone 15 Pro & 15 Pro Max 

Ohjevideot

Video: OmaEloisa-mobiilisovelluksen lataus ja käyttöönotto (YouTube).

Palaute OmaEloisan teknisestä toimivuudesta

Anna palautetta OmaEloisan teknisestä toimintaongelmasta tai sovelluksen kehittämisehdotus.

Asiakas- ja potilastietoja, ajanvarauksia ja käyntiajan peruutuksia ei käsitellä palautelomakkeen kautta. Eloisan palveluihin ja hoitoon liittyvät tiedustelut ja yksityiskohtaiset palautteet tulee osoittaa suoraan asianomaiselle yksikölle joko chatin kautta, puhelimitse tai kirjallisesti.

Luethan OmaEloisan käyttöohjeet ennen palautteen antamista.

Sivua muokattu 7.10.2024