Siirry sisältöön
sulje tiedote
Terveysneuvon puhelinpalvelussa ruuhkaa

Mikkelin, Pieksämäen ja Savonlinnan seudun terveysneuvon puhelinpalvelut ovat ruuhkautuneet. Odotusaika on pidentynyt ja takaisinsoittopyyntöihin vastaaminen viivästyy virka-ajan ulkopuolelle. Jätäthän vain yhden takaisinsoittopyynnön.

Chat löytyy nettisivujemme oikeasta alanurkasta.
Chatin eri palveluilla on omat aukioloaikansa (katso alempaa).

Puolesta-asiointi

Puolesta-asiointi onnistuu tunnistautumisen avulla alle 12-vuotiaiden huollettavien osalta. Muiden puolesta-asiointiin tarvitaan sähköinen Suomi.fi -asiointivaltuutus.

Chatin palvelut

Chatin digihoitaja ohjaa tarvittaessa digilääkärin vastaanotolle hoidon tarpeen arvion perusteella. Asiointi jatkuu ohjauksen jälkeen samassa keskusteluikkunassa kuin digihoitajankin kanssa. Tarvittaessa chat-yhteys voidaan muuttaa myös puheluksi tai videopuheluksi.

Digilääkärillä voidaan hoitaa esimerkiksi:

– Silmätulehdus ja muut silmäoireet

– Iho- ja allergiaoireet sekä hyönteisten pistot

– Flunssa, nuhakuume ja vilustuminen

– Päänsärky

– Vatsaoireet

– Virtsatietulehdus

– Diabetes

– Tuki- ja liikuntaelinoireet

– Mielen hyvinvointi

Fysioterapeutin chatissa voit saada ohjausta tuki- ja liikuntaelinvaivoihin liittyvissä oireissa sekä tietoa alueen liikunta- ja terveyspalvelutarjonnasta. Chatin fysioterapeutti voi ohjata asiakkaan tarvittaessa chat-hoitajalle.

Kiireetöntä neuvontaa ja ohjausta. Palvelutarpeen arviointia palveluihin ja niiden hakemiseen liittyen. Chat palvelee uusia asiakkaita, omaisia sekä jo asiakkaina olevia mutta myös hyvinvointialueen yhteistyökumppaneta ikääntyneiden palveluissa.

Neuvola-ajan varaaminen.

Sairaan lapsen hoidon sairauslomatodistukset.

Neuvontaa ja ohjausta lapsiperheille, raskaana oleville tai perhesuunnitteluneuvolan asiakkaille.

Chat on tarkoitettu 13-17 -vuotiaille nuorille ja chattiin vastaa nuorten mielenterveys- ja päihdeasioihin perehtynyt sairaanhoitaja. Chatissa voit keskustella mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvistä asioista luottamuksellisesti.

Voit tulla anonyymisti ja matalalla kynnyksellä linjoille. Käytämme tunnistautumista vain tarvittaessa, esimerkiksi ajanvarauksiin liittyen.

Perheneuvon chatissa tavoitat lapsiperheiden sosiaalihuollon työntekijät.

Voit keskustella luottamuksellisesti ja nimettömästi lapsiperheille suunnatuista sosiaalipalveluista, palvelutarpeen arvioinnista ja tuen myöntämisestä. Annamme neuvoja myös kuntien ja kolmannen sektorin palveluista. Tarvittaessa chatissa voi tunnistautua sähköisesti palveluiden järjestämiseksi.

Huomaathan, että lapsiperheiden terveysasioissa voit asioida neuvolan chatissa.

Seksuaalineuvonnassa voi keskustella nimettömänä ja luottamuksellisesti kaikista seksuaalisuuteen, ehkäisyyn tai parisuhteeseen liittyvistä kysymyksistä ja aiheista. Seksuaalineuvonnan chat-palvelun tuottaa seksuaalineuvojat ja -terapeutit.

Terveysneuvossa palvelevat ammattitaitoiset sairaanhoitajamme esimerkiksi näissä asioissa:

– Hoidon tarpeen arviointi

– Ajanvaraus, ajan siirto tai ajan peruminen

– Kotihoito-ohjeet

– Sairausloma-asiat (hengitystieinfektio, maha-suolikanavan infektiot, todettu migreeni), laboratoriotulosten tarkastelu, laboratoriopyynnöt

Työikäisten sosiaalityön chat palvelee esimerkiksi silloin, kun sinulla on vaikeuksia selvitä arjesta, taloudellisia ongelmia tai vaikeuksia päästä elämässä eteenpäin pitkittyneen työttömyyden tai alentuneen työkyvyn vuoksi.

Chatissa sosiaalihuollon ammattihenkilöt palvelevat sinua luottamuksella. Chat-palvelun käyttäminen voi vaatia sinulta vahvan tunnistautumisen. Yleistä ohjausta ja neuvontaa saat myös ilman vahvaa tunnistautumista.

Chat kerää välttämättömiä evästeitä palvelun käyttäjiltä.
Evästekäytänteisiin voit tutustua täältä.

Sivua muokattu 11.3.2024

Tarvitsetko apua digipalvelujen käytössä?

Lue lisää digituesta