Ikääntyneiden asiakasohjaus
Ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjaus on ikääntyneille ja heidän läheisilleen tarkoitettu maksuton palvelu. Tavoitteena on tukea ikäihmisten kotona asumista ja etsiä ratkaisuja sujuvaan arkeen.
Ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksesta saat neuvontaa ja ohjausta hyvinvointialueen, yksityisten palveluntuottajien, kolmannen sektorin, vapaaehtoisten sekä seurakunnan ikääntyneille tarkoitetuista palveluista.
Palveluohjaaja tekee kanssasi yksilöllisen palvelusuunnitelman, jossa määritellään elämäntilanteeseesi parhaiten sopivat palvelut. Tarvittaessa palveluohjaaja tekee palvelutarpeenarvion tilanteestasi kotikäyntinä.
Tämän sivun sisältö
Tietoa palvelusta
Kun tarvitset ohjausta ja neuvontaa ikääntyneiden palveluihin liittyen, ota yhteyttä ikääntyneiden asiakasohjaukseen. Ikääntyneiden asiakasohjauksen tavoitat puhelimitse tai sähköisesti chatissa, kiireettömällä yhteydenottopyynnöllä tai Omaolo palveluarvio-lomakkeiden kautta, jotka löydät Eloisan verkkosivuilta.
Voit hakea palveluihin myös täyttämällä iäkkäiden palvelujen hakemuksen Eloisan verkkosivuilla.
Jos olet arjessasi kohdannut ikääntyneen, jolla olisi mielestäsi tarve palveluille, voit tehdä hänestä Huoli-ilmoituksen (Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen) Eloisan verkkosivuilla.
Palvelu on tarkoitettu ikääntyneille, yli 65-vuotiaille, ja heidän läheisilleen.
Ikääntyneille tarjotaan ohjausta ja neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä. Neuvojat kertovat, mitä palveluita ikääntyneille on tarjolla kotiin ja mitä palveluita voi saada kodin ulkopuolella. He opastavat palveluihin hakeutumisessa ja kertovat, mitä niiden käyttö edellyttää. Neuvontaa saa tarvittaessa myös taloudellisten tukien hakemiseen ja niiden yhteensovittamiseen. Ikääntynyt voi saada neuvontaa esimerkiksi puhelimitse tai asioimalla palvelupisteessä. Palveluohjaajat voivat tehdä palveluihin liittyviä päätöksiä.
Puhelinasiointi
Ikääntyneiden asiakasmaksutiimi
Asiakasmaksutiimistä saat ohjausta ja neuvontaa ikääntyvien palveluiden asiakasmaksuihin liittyen.
Soita: +358 15 351 3333
Palveluajat
ma–pe 09:00–15:00
Asiakasohjaus ikääntyneille
Saat ohjausta ja neuvontaa ikääntyneiden palveluista.
Soita: +358 15 211 557
Palveluajat
ma–pe 09:00–15:00
Verkkoasiointi
Kiireetön yhteydenottopyyntö
Kiireettömissä asioissa voit jättää yhteydenottopyynnön. Otamme sinuun puhelimella yhteyttä toivomanasi ajankohtana.
Yhteydenottopyyntö ei vaadi tunnistautumista (pankki- tai mobiilivarmenteen kautta).
Huomioithan, että kirjoitat puhelinnumerosi oikein.
Iäkkäiden palvelujen hakemus
Voit hakea tällä hakemuksella iäkkäille myönnettäviä sosiaalipalveluja. Sinuun otetaan yhteyttä hakemuksen jatkokäsittelyä varten. Jos olet uusi asiakas, hakemuksen käsittely voi edellyttää palvelutarpeen arviointia.
Iäkkäiden palvelujen hakemusYhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen, Mikkelin alue
Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen on henkilön itsensä tekemä tai hänen suostumuksellaan tehty ilmoitus henkilön ilmeisestä sosiaalihuollon tarpeesta. Yhteydenoton voi tehdä kuka tahansa, joka havaitsee tai saa tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi henkilön palvelujen tarve olisi syytä selvittää. Varhaisella avuntarpeen tunnistamisella pyritään tukemaan kaikenikäisten hyvinvointia ja auttamaan arjessa selviytymistä.
Huomioi, että tämä ilmoitus koskee vain Hirvensalmella, Juvalla, Kangasniemellä, Mikkelissä, Mäntyharjulla, Pertunmaalla ja Puumalassa vakituisesti asuvia.
Yhteydenotto on aina henkilökohtainen, joten tee tarvittaessa erilliset yhteydenotot kaikista tilanteeseen liittyvistä henkilöistä.
Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen, Mikkelin alueTerveysneuvon chat
Terveysneuvon chatissa palvelevat ammattitaitoiset sairaanhoitajamme esimerkiksi näissä asioissa; hoidon tarpeen arviointi, ajanvaraus, siirto tai peruminen, kotihoito-ohjeet, sairausloma-asiat sekä laboratoriotulosten tarkastelu ja laboratorio lähetepyynnöt.
Terveysneuvon chatYhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen, Savonlinna
Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen on henkilön itsensä tekemä tai hänen suostumuksellaan tehty ilmoitus henkilön ilmeisestä sosiaalihuollon tarpeesta. Yhteydenoton voi tehdä kuka tahansa, joka havaitsee tai saa tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi henkilön palvelujen tarve olisi syytä selvittää. Varhaisella avuntarpeen tunnistamisella pyritään tukemaan kaikenikäisten hyvinvointia ja auttamaan arjessa selviytymistä.
Huomioi, että yhteydenotto koskee vain Enonkoskella, Rantasalmella, Savonlinnassa ja Sulkavala vakituisesti asuvia.
Yhteydenotto on aina henkilökohtainen, joten tee tarvittaessa erilliset yhteydenotot kaikista tilanteeseen liittyvistä henkilöistä.
Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen, SavonlinnaYhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen, Pieksämäki
Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen on henkilön itsensä tekemä tai hänen suostumuksellaan tehty ilmoitus henkilön ilmeisestä sosiaalihuollon tarpeesta. Yhteydenoton voi tehdä kuka tahansa, joka havaitsee tai saa tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi henkilön palvelujen tarve olisi syytä selvittää. Varhaisella avuntarpeen tunnistamisella pyritään tukemaan kaikenikäisten hyvinvointia ja auttamaan arjessa selviytymistä.
Huomioi, että yhteydenotto koskee vain Pieksämäellä vakituisesti asuvia.
Yhteydenotto on aina henkilökohtainen, joten tee tarvittaessa erilliset yhteydenotot kaikista tilanteeseen liittyvistä henkilöistä.
Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen, PieksämäkiLomakkeet
Palvelupaikat
-
Monitoimijakeskus Omatori
Porrassalmenkatu 21, 50100 Mikkeli
2.kerros
Reitti tänne -
Neuvontapiste Nestori
Keskussairaalantie 6, 57120 Savonlinna
Reitti tänne -
Pieksämäen sosiaali- ja terveyspalvelukeskus
Tapparakatu 1-3, 76100 Pieksämäki
Reitti tänne