Siirry sisältöön
Uutiset

Farmaseutit avaavat lääkitysneuvonnan chatissa

Julkaistu: 9.3.2023, klo 12:11

Farmaseutti Milja Paajanen työnsä ääressä neuvomassa asiakkaita chat-keskustelussa. Farmaseutilla on käytössään monia tietolähteitä, muun muassa potilastietojärjestelmä.

Etelä-Savon hyvinvointialueen chat-palvelu laajentuu maanantaina 13. maaliskuuta. Farmaseutit avaavat oman palvelunsa chatissa maanantaista torstaihin klo 9–13. Chat-farmaseutti neuvoo kaikissa lääkitykseen liittyvissä asioissa.

Apteekeista saa lääkkeitä hakiessa aina tietoa, mutta jos neuvot ovat unohtuneet tai haluaa lisätietoja lääkkeistä, on farmaseutin chat ketterä ja maksuton tapa kysyä apua. Farmaseutti-painikkeen takaa voi löytyä vaikkapa Milja Paajanen, yksi chat-farmaseuteista:

– Tarvittaessa pyydämme asiakasta tunnistautumaan sähköisesti chatissa, jolloin pääsemme potilastietojärjestelmästä tarkistamaan lääkelistan tai lääkärin aiemmat kirjaukset. Sitä ei apteekeissa päästä tekemään, Paajanen kertoo.

Missä asioissa farmaseutti voi auttaa?

Yleisiä kysymyksiä farmaseutille ovat lääkkeiden ottoajankohdat, uusien lääkkeiden aloittamiseen liittyvät asiat, haittavaikutukset ja eri lääkkeiden yhteisvaikutukset. Jos vaikkapa askarruttaa, voiko kaapista löytyvän parasetamolitabletin murskata ottamisen helpottamiseksi, siihenkin farmaseutti kertoo vastauksen.

– Reseptien uusiminen ei kuitenkaan kuulu farmaseutin palveluihin. Siinä auttaa chatin terveysneuvo tai digilääkäri, Milja Paajanen muistuttaa.

Pian lähestyvän siitepölykauden alkaessa farmaseutti voi myös opastaa sopivan lääkityksen löytämisessä. Myös lääkkeiden saatavuushäiriöissä farmaseutilta saa tietoa.

Laajemmissa asioissa ja lääkehoidon arvioinnissa chat-farmaseutti voi tarvittaessa suositella farmaseutin vastaanottoa ja varata sellaiselle ajan. Farmaseutti voi myös siirtää asiakkaan chatissa asioimaan muiden ammattilaisten, kuten sairaanhoitajan tai digilääkärin kanssa. Farmaseutin chat-palvelu toteutetaan Etelä-Savon tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushankkeen tuella.

Eloisan chatin palvelut

  • Asiakaspalvelu (arkisin klo 8–15)
  • Terveysneuvo, hoidon tarpeen arviointi ja ajanvaraus (arkisin klo 8–15)
  • Digilääkäri (arkisin klo 8–15)
  • Ikääntyneiden asiakasohjaus (arkisin klo 9–15)
  • Farmaseutti (13.3. alkaen ma–to klo 9–13)
  • Seksuaalineuvonta (keskiviikkoisin klo 13–15)

Lisätietoa chatista: etelasavonha.fi/chat