Uutta lapsiperheille: Perheneuvon chat avautuu ja puhelinnumero yhtenäistyy 21. elokuuta alkaen
Etelä-Savon hyvinvointialue avaa maanantaina 21.8. lapsiperheille suunnatun sosiaalipalvelujen chat-palvelun. Palvelu toimii Perheneuvon eli lapsiperheiden sosiaalihuollon asiakasohjauksen yhteydessä ja palvelee perheitä arkisin kello 9-14. Samalla myös Perheneuvon puhelinpalvelu siirtyy yhden numeron alle.
Palvelu on osa Eloisan digitaalista sosiaali- ja terveyskeskusta, eli nettisivuilta etelasavonha.fi löytyvää chat-palvelua.
Perheneuvon chatissa viesteihin vastaavat Eloisan sosiaalihuollon työntekijät. Asiakkaat voivat olla chatin kautta yhteydessä kaivatessaan neuvontaa tai ohjausta lapsiperheille suunnatuista sosiaalipalveluista. Chatissa kerrotaan myös kuntien ja kolmannen sektorin järjestämistä tapahtumista ja palveluista.
Digitaalinen sote-keskus täydentyy Perheneuvon myötä sisältämään terveyspalveluiden lisäksi myös sosiaalihuollon palveluita. Nykyisellään chat-palvelu kattaa lukuisia terveyspalveluja aina digilääkäreistä ikääntyneiden palveluohjaukseen.
– Tämä on edistyksellistä ja todella hienoa toimintaa. Lapsiperheet ovat löytäneet neuvolan palvelut digitaalisen sote-keskuksen kautta, joten sosiaalihuollon tuominen tasaveroisesti saavutettavaksi avaa asiakkaille luontaisen asiointikanavan myös lapsiperheiden sosiaalipalveluihin, iloitsee Eloisan kasvatus- ja perheneuvonnan palveluesimies Leila Hammarberg.
Perheneuvon chat löytyy verkkosivujen etelasavonha.fi oikean alanurkan chat-palvelussa Lapset, nuoret ja perheet -palvelun alta. Digitaalisesta sote-keskuksesta löytyvät lapsiperheille Perheneuvon lisäksi myös neuvolan chat-palvelu (avoinna arkisin klo 8-15) sekä nuorten mielenterveys- ja päihdechat (avoinna keskiviikkoisin klo 13-15).
Perheneuvo tuo palvelut lähelle lapsiperheitä
Chatissa keskustelut ovat luottamuksellisia ja asioida voi myös nimettömästi. Jos asiointiin liittyy esimerkiksi toive lapsiperheille suunnattujen sosiaalipalveluiden järjestämisestä, tehdään tuolloin vahva tunnistautuminen.
Perheneuvon kautta pääsee tuen ja palveluiden äärelle esimerkiksi lapsen kasvuun ja kehitykseen, vanhemmuuteen, parisuhteeseen, perhe-elämään ja lapsiperheen arkeen liittyvissä asioissa.
– Perheille voi tulla arjessa vastaan erilaisia yllättäviäkin elämäntilanteita, joissa on tarpeellista saada tukea. Perheneuvoon voi olla yhteydessä, kun haluaa pohtia muuttunutta elämäntilannetta tai on tarve sosiaalipalveluille. Tavoitteenamme on olla tukena hyvin varhaisessa vaiheessa silloin, kun asiat eivät ole vielä sellaisia, että tavanomainen perhearki on liian kuormittavaa, kertoo Eloisan lasten ja perheiden palveluiden sosiaalityöntekijä Anne Pellikka.
Pellikka on itse vastaamassa chatissa asiakkaiden kysymyksiin sosiaalityöntekijänä. Chatin kautta mieltä askarruttaviin kysymyksiin saa vastauksia.
– Jos ei tiedä, mihin olla asiansa kanssa yhteydessä, meihin kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä. Tilannetta ja ratkaisuja voidaan miettiä yhdessä, sosiaalityöntekijä Pellikka rohkaisee asiakkaita.
Perheneuvo tavoitettavissa jatkossa yhdestä puhelinnumerosta koko Etelä-Savossa
Uuden chat-palvelun lisäksi myös lapsiperheiden asiakasohjauksen puhelinpalvelu muuttuu 21.8. koko Etelä-Savossa. Aiemmasta alueellisten puhelinnumeroiden takaisinsoittopalvelusta siirrytään yhteen numeroon ja jatkossa Perheneuvon sosiaalihuollon ammattilaiset palvelevat arkisin kello 9-14 numerossa 015 411 4120.
– On asiakasystävällistä, että perheille on joka puolella Etelä-Savoa sama numero, johon soittaa. Pystymme tarjoamaan asiakasohjauksen koko hyvinvointialueen lapsiperheille jatkossa niin puhelimitse kuin chat-palvelunkin kautta hyvillä aukioloajoilla. Meillä on palvelussa loistavat ammattilaiset, joten asiakkaat tulevat saamaan hyvää palvelua, Perheneuvon palveluesimies Hammarberg kertoo.
Perheneuvon chat on Eloisan ensimmäinen chat-asioinnin lapsiperheille suunnattu kanava sosiaalipalveluiden toimialalla. Sitä on kehitetty Tulevaisuuden sotekeskus -hankkeessa Eloisan muiden digitaalisen sote-keskuksen palveluiden kanssa.
Perheneuvoon saa yhteyden myös kiireettömällä sähköisellä yhteydenottolomakkeella, joka on perheiden täytettävissä ympäri vuorokauden. Lomake löytyy Eloisan www-sivuilta kohdasta sähköinen asiointi, osoitteesta https://etelasavonha.fi/sahkoinen-asiointi/.
INFO
- Perheneuvon chat avataan 21.8. klo 9
- Palvelu on avoinna arkipäivisin klo 9–14 ja siellä päivystävät Eloisan sosiaalihuollon ammattihenkilöt
- Chat avataan nettisivun etelasavonha.fi oikean alanurkan ikonista
- Valitse chatin valikosta ”Lapset, nuoret ja perheet”
- Lisätietoa Eloisan chat-palveluista etelasavonha.fi/chat
- Perheneuvon puhelinpalvelussa pääsee keskustelemaan ammattilaisen kanssa myös suoraan entisen takaisinsoiton sijaan 21.8. alkaen arkipäivisin klo 9-14. Numero on koko Eloisan alueella 015 411 4120