Siirry sisältöön
Uutiset

Asiakas- ja potilasturvallisuuden päivä 17.9. – teemana diagnostiikan parantaminen

Julkaistu: 10.9.2024, klo 13:19

Maailman potilasturvallisuuspäivä 2024 logo

Tiistaina 17.9.2024 vietetään Maailman potilasturvallisuuspäivää, joka on omistettu potilasturvallisuuden edistämiselle terveydenhuollossa maailmanlaajuisesti. Päivän tarkoituksena on korostaa potilas- ja asiakasturvallisuuden merkitystä ja varmistaa, että jokainen potilas ja asiakas saa hoitoa ja palvelua turvallisessa ympäristössä.

Suomessa päivä tunnetaan Asiakas- ja potilasturvallisuuspäivänä, ja sen järjestämisestä vastaa sosiaali- ja terveysministeriö (STM). Päivän toteutuksesta ja koordinoinnista vastaa Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus. Päivän tunnusväri on oranssi.

Potilasturvallisuus terveydenhuollon palveluissa tarkoittaa kaikkea käsihygieniasta aina monimutkaisiin toimenpiteisiin ja järjestelmiin, jotka varmistavat hoidon laadun ja turvallisuuden. Asiakasturvallisuus liittyy sosiaalihuollon palveluiden ja niiden käyttäjien turvallisuuteen. Turvallisuuden parantaminen on yhteinen tehtävä, johon me kaikki voimme osallistua.

Eloisassa diagnostiikka on lähellä

Vuoden 2024 potilasturvallisuuspäivän teemana on ”lisää potilasturvallisuutta diagnostiikkaa parantamalla”. Sloganina toimii ”oikea diagnoosi on turvallisuuden tae”.

Etelä-Savon hyvinvointialueella diagnostiikkaa tuottaa esimerkiksi toimiva kuvantamispalveluiden verkko. Siihen kuuluu kaksi päivystävää keskussairaalaa, joita tukee Pieksämäellä kuutena päivänä viikossa toimiva sote-keskusyksikkö sekä ympäryskuntien yksiköiden kuvantamispalvelut. Tavanomaisiin kuvantamistutkimuksiin, kuten keuhkokuvaan pääsee jopa saman päivän aikana.

Oikeaan diagnoosiin päästään saumattomalla yhteistyöllä. Ammattilaisten tehtävänä on valita tarkoituksenmukaisin kuvantamistutkimus ja laatia lähete huolellisesti tarvittaessa konsultoiden ja tutkimusohjeisiin perehtyen. Potilaan puolestaan täytyy noudattaa huolellisesti ohjeitaan tutkimukseen valmistautuessa.

Eloisan kuvantamispalveluiden henkilöstö ylläpitää korkeaa ammattitaitoaan säännöllisesti ja käytössä ovat ajantasaiset tutkimuslaitteistot ja -menetelmät. Potilas voi luottaa siihen, että hänestä pidetään hyvää huolta ja mahdolliset erityistarpeet otetaan palvelussa huomioon. Tutkimustulokset päätyvät nopeasti lausuntoihin, jolloin ne ovat turvaamassa hoitopolun seuraavia vaiheita.

Siniasuinen sairaanhoitaja kuvantamislaitteen äärellä ohjeistamassa makaavaa potilasta kuvantamistoimenpiteeseen
Eloisan röntgenhoitaja Carmen Lehtinen pitämässä huolta kuvantamiseen valmistautuvasta potilaasta.

Turvallisuuden kehittäminen on yhteistyötä

Asiakas- ja potilasturvallisuuspäivän päätapahtuma pidetään Helsingissä Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen sekä HUS Diagnostiikkakeskuksen yhteistyönä. Tapahtuman ohjelma keskittyy turvallisuuden takaamiseen diagnostiikan keinoin. Lisätietoa ohjelmasta voi lukea täältä. Teeman mukaisena tavoitteena on:

  1. Lisätä tietoisuutta diagnoosivirheiden ja toisaalta oikeiden ja oikea-aikaisten diagnoosien vaikutuksista potilasturvallisuuteen.
  2. Lisätä näkyvyyttä diagnostisen turvallisuuden merkitykselle kaikilla terveydenhuollon tasoilla potilasturvallisuuspolitiikassa ja kliinisissä käytännöissä.
  3. Edistää yhteistyötä päättäjien, johtajien, terveydenhuollon ammattilaisten, potilasjärjestöjen ja muiden sidosryhmien kesken oikea-aikaisen ja turvallisen diagnostiikan edistämisessä.
  4. Osallistaa potilaat ja perheet edistämään oikea-aikaista ja turvallista diagnostiikkaa terveydenhuollon työntekijöiden ja johtajien kanssa.