Terveysneuvon puhelinnumerot tiivistyvät kolmeen alueelliseen numeroon
Ensi vuoden alusta alkaen Etelä-Savon hyvinvointialueen Terveysneuvon puhelinnumeroita on nykyisen seitsemän sijaan enää kolme. 2.1.2025 alkaen koko Eloisan aluetta palvelevat Mikkelin, Pieksämäen ja Savonlinnan alueen puhelinnumerot. Lisäksi Sulkavalla on käytössä oma puhelinnumero.
Vuoden 2024 loppuun asti Terveysneuvon tavoittaa nykyisistä seitsemästä puhelinnumerosta.
– Meillä on lakisääteinen velvollisuus tuottaa palveluita tasavertaisesti kaikille, ja tämä muutos vahvistaa kykyämme puhelinpalveluiden saatavuuden turvaamisessa, sosiaali- ja terveyskeskuspalveluiden palvelualuejohtaja Marjo Numminen kertoo.
On hyvä muistaa, että OmaEloisan chatin kautta Terveysneuvossa voi asioida laajemmin aukioloajoin kuin puhelimitse. OmaEloisa löytyy maksutta älypuhelinten sovelluskaupoista tai Eloisan nettisivuilta.
Terveysneuvon puhelinnumerot 2.1.2025 alkaen
Kiireetön hoidon tarpeen arviointi, perusterveydenhuollon palvelut sekä aikuisten mielenterveys- ja riippuvuuspalvelut arkisin klo 8–15:
- Mikkelin alue 015 211 411
(Hirvensalmi, Mikkeli, Mäntyharju)
- Pieksämäen alue 015 788 4431
(Kangasniemi, Pieksämäki)
- Savonlinnan alue 015 5277 112
(Enonkoski, Juva, Rantasalmi, Puumala, Savonlinna)
- Sulkavan sosiaali- ja terveyspalvelut 015 5277 165 (palvelun tuottaa Terveystalo)
Terveysneuvon chat OmaEloisassa on avoinna puhelinpalvelua laajemmin arkisin klo 8–21 ja muina päivinä klo 10–18.
Kiireellisissä terveysongelmissa päivystysapu 116 117 palvelee vuorokauden ympäri.
Neljä numeroa poistuu käytöstä
Muutos koskee Juvan, Kangasniemen, Mäntyharjun ja Puumalan asukkaita, joiden nykyiset Terveysneuvon puhelinnumerot poistuvat käytöstä 31.12.2024. Juvan ja Puumalan asukkaat soittavat ensi vuonna Savonlinnan alueen numeroon, Kangasniemen asukkaat Pieksämäen alueen numeroon ja Mäntyharjun asukkaat Mikkelin alueen numeroon.
Vuoden alussa käytöstä poistuvissa numeroissa on varmuuden vuoksi soitonsiirto oikeisiin numeroihin.
Soittoajat säilyvät ennallaan arkisin maanantaista perjantaihin klo 8–15. Myös Sulkavan asukkaiden sosiaali- ja terveyspalveluiden puhelinasiointi säilyy ennallaan.
– Nykyisten seitsemän linjan kuormitus on hyvin epätasaista, ja uudella toimintamallilla pystytään tasaamaan Terveysneuvon noin 15 tuhannen kuukausittaisen puhelun resursointia, digitaalisten terveyspalvelujen tulosaluepäällikkö Viivi Kaasinen kertoo.
Mahdolliseen hoitopaikkaan puhelinnumeromuutos ei vaikuta. Esimerkiksi Juvan asukas voi Savonlinnan alueen numeroon soittaessaan saada ajanvarauksen edelleen Juvan tai Mikkelin vastaanotolle asiasta riippuen.
– Chat ja puhelinpalvelut voivat ruuhkautua herkästi. Yhä useamman asian voi kuitenkin hoitaa ilman suoraa yhteyttä ammattilaiseemme. OmaEloisassa voi itse asioinnin lisäksi tarkastella esimerkiksi omia ajanvaraus- ja käyntitietoja sekä laboratoriolähetteitä, tästä tiedotamme lähipäivinä lisää, Kaasinen muistuttaa.
Pitkäaikaissairauksien hoitoon Eloisassa kehitetään mallia, jossa paikallisten hoitotiimien ammattilaiset asioivat potilaidensa kanssa entistä enemmän suoraan.
Kaasinen muistuttaa myös, että Terveysneuvo on oikea asiointikanava silloin, kun on tarve terveydenhuollon ammattilaisen ohjaukselle tai avulle. Muita yhteystietoja voi tiedustella esimerkiksi Eloisan puhelinvaihteesta 015 411 4100 arkisin klo 8–16 tai tarkistaa Eloisan nettisivuilta.
Vinkkejä asiointiin:
Kuinka voin asioida omatoimisesti Eloisan terveyspalveluissa?
- Reseptin voi uusia Omakannassa osoitteessa kanta.fi. Jos uusiminen Omakannassa ei onnistu reseptin vanhentumisen tai saatavuushäiriön vuoksi, voi OmaEloisassa jättää tunnistautuneena yhteydenottopyynnön reseptiasioihin, johon ammattilainen vastaa viimeistään kahden arkipäivän kuluessa.
- Laboratoriotuloksia voi tiedustella ilman jonottamista OmaEloisan yhteydenottopyynnöllä.
- Hoitajan tai lääkärin vastaanottoajan voi siirtää tai perua OmaEloisan yhteydenottopyynnöllä. Voit tehdä saman myös tekstiviestillä numeroon 040 7140 470.