Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma tukee hyvinvointialueen arvoja
Millaista on työskennellä työyhteisössä, jossa voi kokea olevansa arvostettu ja yhdenvertaisesti kohdattu? Millaista on olla asiakkaana yksikössä, jossa ihminen kohdataan yksilöllisesti, kunnioittavasti ja varmistaen, että palvelut ovat kaikille ymmärrettäviä ja esteettömästi saavutettavia? Pohdimme näitä kysymyksiä, kun Eloisalle laadittiin ensimmäinen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma.
Aluehallitus hyväksyi 19.5.2025 Etelä-Savon hyvinvointialueen ensimmäisen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman. Suunnitelma ei ole vain asiakirja – se on strateginen työkalu, joka tukee hyvinvointialueen arvoja sekä vastuullista, osallistavaa ja kestävää johtamista.
– Suunnitelmaa tehdessä pysähdyimme pohtimaan, mitä konkreettisia tavoitteita ja toimenpiteitä Eloisassa tulisi huomioida edistääksemme yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutumista. Yksi Eloisan arvoista on yhdenvertaisuus, joten suunnitelman laatiminen on hyvää jatkumoa Eloisassa jo toteutuvan arvopohjan tueksi, Pirjo Syväoja, johtajaylihoitaja sekä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotyöryhmän vetäjä kertoo.
Suunnitelmassa käsitellään yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa henkilöstön ja palvelutuotannon näkökulmasta. Henkilöstön osalta tavoitteena on rakentaa työyhteisö, jossa jokainen työntekijä voi kokea olevansa arvostettu ja yhdenvertaisesti kohdattu ja kohdeltu riippumatta taustasta, sukupuolesta tai elämäntilanteesta.
– Näiden asioiden toteutumista edistetään esimerkiksi vahvistamalla esihenkilöiden osaamista tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymyksissä, kehittämällä rekrytointikäytäntöjä ja varmistamalla palkkauksen läpinäkyvyys ja yhdenvertaisuus. Työn ja muun elämän yhteensovittamiseen tarjotaan joustavia ratkaisuja tasapuolisesti ja työyhteisöjen hyvinvointia seurataan säännöllisesti, kertoo pääluottamusedustaja Sini Hintikainen.
Palvelujen osalta suunnitelman tavoitteena on varmistaa, että kaikki asukkaat saavat tietoa palveluista ymmärrettävästi ja voivat käyttää palveluja esteettömästi, riippumatta esimerkiksi kielestä, vammaisuudesta tai iästä.
– Yhdenvertaisuuden tulee näkyä niin fyysisissä kuin digitaalisissa palveluissa. Suunnitelman avulla kiinnitämme erityistä huomiota saavutettavaan viestintään, tulkkipalvelujen saatavuuteen ja digituen tarjoamiseen. Vahvistamme asiakkaiden osallisuutta esimerkiksi keräämällä palautetta ja kehittämällä osallistumisen rakenteita. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat asiakasraadit, vammaispalvelujen palvelupäällikkö Greta Jauhijärvi toteaa hyvillään.
Suunnitelman hyväksymisen jälkeen alkaa käytännön toteutus ja seuranta, jota arvioidaan vuosittain. Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvo syntyy arjen teoissa, ja siihen tarvitsemme kaikkia. Jatkakaamme siis yhdenvertaisella ja tasa-arvoisella tiellä.