Siirry sisältöön

Liikkumista tukevat palvelut, eli kuljetuspalvelut on tarkoitettu vapaa-ajalla tapahtuvaan, välttämättömään asiointiin ja virkistäytymiseen.

Paina +-painiketta, ja näet vastauksen kysymykseen.

Kuljetuspalvelun hakeminen

Voit hakea liikkumista tukevaa palvelua, jos kotikuntasi on Etelä-Savon alueella ja et kykene käyttämään julkisia liikennevälineitä, palvelubussia tai palvelulinjoja itsenäisesti alentuneen toimintakyvyn, sairauden, vamman tai muun vastaavanlaisen syyn perusteella.

Julkisen liikenteen puuttuminen alueelta ei yksistään oikeuta saamaan kuljetuspalvelua. 

Voit hakea liikkumista tukevaa palvelua hakemuksella. Hakemukset löytyvät sivuilta:

Sosiaalihuoltolain mukaista kuljetuspalvelua hakiessasi sinun tulee toimittaa hakemuksen liitteenä ajantasainen tuloselvitys sinun ja puolisosi tuloista sekä varallisuudesta. 

Jos haet vammaispalvelulain mukaista kuljetuspalvelua, liitä hakemukseen lääkärin tai muun terveydenhuollon tai sosiaalihuollon ammattihenkilön kirjoittama ajantasainen lausunto tai muu vastaava luotettava selvitys, josta selviää liikkumis- ja/tai toimintakykysi ja sen aleneminen.  

Kuljetuspalvelujen käyttäminen

Tämänhetkinen matkustusalue on mainittuna nykyisessä kuljetuspalvelupäätöksessäsi.

Eloisan hyvinvointialueen kuljetuksien ja matkojen tilaus- ja välityspalvelusta huolehtii 1.2.2024 alkaen DRide Oy:n tuottama palvelukeskus.

Palvelukeskus vastaa kuljetusten tilauksiin liittyvistä palveluista sekä reitityksestä ja palautteiden vastaanottamisesta. Palvelukeskus välittää sosiaalihuoltolain ja vammaispalvelulain mukaisia kuljetuksia. 

Saat henkilökohtaisen asiakasnumeron kyydin tilausta varten

  • vammaispalvelun palveluohjausnumerosta arkisin klo 10-15, p. 015 411 4144 tai
  • ikääntyneiden palveluohjausnumerosta arkisin klo 9-15, p. 015 211 557.

Matkan tilaaminen ennakkoon varmistaa taksien paremman saatavuuden eri alueilla. Sinun tulee tilata kyyti 90 minuuttia ennen matkan alkua.

Matkojen yhdistely tarkoittaa matkojen toteuttamista samalla kulkuvälineellä useammalle matkustajalle. Yksilömatkoissa yhdistelyn seurauksena matkustusaikasi voi kasvaa. 

Et voi käyttää sosiaalihuoltolain tai vammaispalvelulain mukaista kuljetuspalvelua sairaala-, terveyskeskus- tai kuntoutusmatkoihin. Niihin voit käyttää Kela -taksia.

Jos töistä/oppilaitoksesta pääsee harvoin lähtemään silloin kun päivän pitäisi päättyä, voi taksin tilata varmuuden vuoksi esim. 15 minuuttia virallisesta päättymisajankohdasta myöhäisemmäksi. Jos työ- tai opiskelupäivä näyttää pitenevän, on kyyti mahdollista perua tai siirtää myöhäisemmäksi vielä 60 minuuttia ennen taksin saapumisen ajankohtaa.

Mikäli tilaamallesi matkalle ei olekaan tarvetta, tulee sinun perua matka palvelukeskuksesta. Mikäli et ole tehnyt peruutusta viimeistään 60 minuuttia ennen sovittua matkan alkua, sinulta kuluu yksi yhdensuuntainen kuljetuspalvelumatka ja sinulta laskutetaan kuljetuspalvelumatkan omavastuuosuus peruuttamatta jääneeltä matkalta.

Mikäli matkasi peruuttamatta jättämisen tai myöhässä perumisen on aiheuttanut pakottava syy, kuten äkillinen sairastuminen, tällöin matkaa ei vähennetä ja omavastuuta ei peritä tältä matkalta. 

Etelä-Savon hyvinvointialue laskuttaa omavastuuosuudet sinulta 1.2.2024 alkaen jälkikäteen kuukausittain.

Vakiotaksioikeus ja muut erityisoikeudet

Kuljetuspalvelupäätökseesi pitää olla kirjattu vakiotaksioikeus, jotta voit käyttää tiettyä taksiyrittäjiä 1.2.2024 jälkeen. Vakiotaksioikeus voidaan myöntää, mikäli tarvitset vaikean vammasi tai sairautesi vuoksi ehdottomasti ja ainoastaan tietyn taksinkuljettajan, koska matkustamisesi ilman saattajaa edellyttää taksinkuljettajan erityisvalmiuksia ja sinun tuntemistasi.

Mikäli et pysty käyttämään vaikean vamman tai sairauden vuoksi kuljetuspalvelua kuin ehdottomasti ja ainoastaan tutun taksinkuljettajan kanssa, sinun tulee tehdä kirjallinen hakemus vakiotaksioikeudesta vammaispalveluihin. Hakemus voi olla vapaamuotoisesti täytetty ja voit toimittaa lääkärinlausunnon, toiminta- tai, fysioterapeutin lausunnon tai muun luotettavan selvityksen vakiotaksioikeuden välttämättömyydestä hakemuksen liitteenä. Hakemuksesi käsitellään normaalin käsittelyajan rajoissa, joka on 1-3 kuukautta hakemuksen saapumispäivästä lukien.

Vakiotaksioikeus ei kuitenkaan oikeuta yksinmatkustamiseen, vaan samassa kuljetuksessa voi olla myös muita asiakkaita. Yksinmatkustusoikeus tulee hakea kuten vakiotaksioikeus, ja sille on oltava vammasta tai sairaudesta johtuva terveydenhuollon ammattihenkilön osoittama erityisen painava peruste, jonka mukaan et voi käyttää yhdistettyä kuljetusta.

Vammaispalvelut tiedottavat vakiotaksioikeuden saaneita asiakkaita niistä liikennöitsijöistä, joita he voivat käyttää vakiotaksikuljettajina. Asiakas itse valitsee näistä sopimusautoilijoista vähintään kaksi yrittäjää ja ilmoittaa valitsemansa yritykset vammaispalvelun asiakasohjaukseen. Voit tilata taksin suoraan tutulta taksinkuljettajalta. Kun tilaat vakiotaksin, tilausta koskevat samat ennakkotilaamiseen liittyvät aikarajat ja säännöt.

Sinulle voidaan myöntää erillisoikeuksia, jos tarvitset sitä välttämättä voidaksesi käyttää kuljetuspalvelua. Mahdollisia erillisoikeuksia ovat:

  • saattajapalvelu (omaisen tai läheisen toimiminen saattajana),
  • taksin kuljettajan antama asiointiapu,
  • yksinmatkustusoikeus (eli yhdistelykielto),
  • vakiotaksioikeus (eli tuttu taksinkuljettaja)
  • oikeus porrasvetoon, paari-, inva – tai muuhun erityiseen ajoneuvoon.

Pulmatilanteita

Jos sinulle ei ole merkitty puhelinnumeroa järjestelmään tai lupaa tekstiviestin lähettämiseen, ei tekstiviestiä auton saapumisajasta voi lähettää. Puhelinnumero on hyvä olla asiakastiedoissa myös siinä tilanteessa, että Palvelukeskus tai kuljettaja voi tarvittaessa olla sinuun yhteydessä, jos taksin saapumisessa ilmenee jokin ongelma. Lisäksi Palvelukeskuksella tulee olla sinulta lupa käyttää puhelinnumeroasi viestin lähetykseen sekä välittää puhelinnumerosi matkatilauksen yhteydessä sinua hakemaan tulevalle autolle.

Jos profiilitiedoissa on puhelinnumerosi, tulee taksin arvioidusta saapumisajankohdasta automaattinen tekstiviesti. Mikäli joudut yllättäen poistumaan takaisin kotiin tai lähtösi viivästyy odottamattomasta syystä, olisi hyvä, että ilmoittaisit tästä Palvelukeskukselle ja pyytäisit toimintaohjeita. Taksi saattaa pystyä odottelemaan sinua hetken aikaa arvioidusta saapumisajasta pidempään, mutta mikäli olet enemmän myöhässä aikataulusta, taksi voi siirtyä seuraavaan ajoon. Tekstiviestissä on myös puhelinnumero sinua noutamaan tulevaan autoon, voit myös olla suoraan yhteydessä autoon.

Sivua muokattu 28.8.2024