Siirry sisältöön

Kaikki digitaaliset palvelumme ovat tietoturvallisia käyttää ja toimivat salatun yhteyden kautta. Voit tutustua tietosuojaselosteisiin sivuillamme tietosuojaselosteet. Osa palveluista vaatii vahvan tunnistautumisen.

Kaikille asiakkaille

Älypuhelimiin on nyt ladattavissa maksuton OmaEloisa-mobiilisovellus.

Se on uusi ja pysyvä tapa asioida paikasta riippumatta eteläsavolaisille, kausiasukkaille ja vierailijoille. OmaEloisa palvelee niin kertaluonteisissa kuin pidempiaikaisissa vaivoissa.

Eloisan chat tarjoaa maksuttomat, helppokäyttöiset ja paikasta riippumattomat palvelut.

Chatissa voi asioida tunnistautumatta, mutta tarvittaessa myös tunnistautuminen on nopeaa ja turvallista verkkopankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla.

Etelä-Savon hyvinvointialueen Eloisan digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus tarjoaa sairaanhoitajan ja lääkärin palvelut maksutta joka päivä.

Etävastaanotto on etukäteen varattujen vastaanottoaikojen asiointimuoto. Varatun ajan lisäksi etävastaanotto edellyttää sähköistä tunnistautumista. Esimerkiksi fysioterapian vastaanotot voivat toimia myös etävastaanottona.

Voit varata ajan laboratorioon näytteenottoon digitaalisen ajanvarauspalvelun kautta. Huomioithan, että sinulla pitää olla voimassaoleva laboratoriolähete. 

Käytössämme on hallinnon sähköinen asiointipalvelu. Asiointi vaatii vahvan tunnistautumisen. Asiointikanavan kautta voit tehdä mm. hakemuksia ja tietopyyntöjä sähköisesti.

Mikäli et voi tunnistautua voit myös tulostaa ja lähettää lomakkeet kirjeitse.

Omakannassa näet omat terveystiedot ja reseptit, voit pyytää reseptin uusimista sekä tallentaa elinluovutus- ja hoitotahdon. Omakannassa on saatavilla myös EU:n koronatodistus.

Omaolo on kansallinen sosiaali- ja terveydenhuollon verkkopalvelu, jonka tarkoituksena on edistää kansalaisten terveyttä ja hyvinvointia. Omaolo tukee itsehoitoa ja ohjaa tarvittaessa tarkoituksenmukaisen avun piiriin.

Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisa luopui Omaolosta vähäisen käytön vuoksi 1.1.2024 . Omaolon tulosten lähetysmahdollisuus suljettiin asukkailta 21.12.2023. Tämän jälkeen Eloisan alueen asukkaat eivät voi siis enää lähettää Omaolosta saatuja tuloksiaan (oire- ja palveluarvioita) Eloisan ammattilaisille.

Omaolon lähetysmahdollisuuden sulkeuduttua asukkaat voivat edelleen täyttää esimerkiksi oirearvion ja saavat siitä vastaukseksi valtakunnallisen ohjauksen tai itsehoito-ohjeen. Myös Terveystarkastus ja hyvinvointivalmennukset ovat edelleen asukkaiden käytössä.

Omaperhe-verkkopalvelu auttaa Etelä-Savon alueen perheitä erilaisissa tilanteissa. Omaperhe täydentää neuvoloita ja muita perheen palveluita.

Omaperheestä löytyy tietoa ja palveluja perheille ja perhettä perustamassa oleville. Omaperheessä on kattavasti sisältöjä mm. raskauteen ja synnytykseen, vauvavuoteen, lapsuuteen ja nuoruuteen sekä vanhemmuuteen ja parisuhteeseen liittyen. Omaperhe ohjaa perheitä myös Etelä-Savon hyvinvointialueen palveluiden pariin. 

Omahelpperi on nuorten portaali!

Omahelpperiin on koottu nuorille tietoa, tukea ja palveluita elämän eri tilanteisiin, aina mielen hyvinvoinnista opiskelupaikan valintaan ja edelleen vapaa-aikaan.

Tietoa puolesta-asioinnista

Käytössäsi on tällä hetkellä useita digitaalisia palveluja, joiden puolesta asioinnin mahdollisuudet vaihtelevat.  

OmaEloisa-mobiilisovellus

Lue ohjeet tästä.  

Kansalaisen Terveyspalvelu 

Alaikäisen lapsen puolesta asiointi 

Voit asioida alle 12-vuotiaan lapsen puolesta, jos olet lapsen huoltaja. Oikeutesi asiointiin tarkistetaan Suomi.fi-valtuuksien avulla väestötietojärjestelmästä. Voit tarkistaa omat tietosi Suomi.fi-verkkopalvelun sivuilta kohdasta Rekisterit. 

Alaikäisen lapsen puolesta asiointi ei ole mahdollista, jos puolesta asioinnin säännöt sen estävät (esim. lapsen ikä, huostaanotto, lapsen ja vanhempien turvakielto, huollonjakosopimus tai -määräys). Alaikäisen lapsen puolesta asioinnista ja sen mahdollisesta estymisestä löydät lisätietoa Suomi.fi-valtuuksien ohjeista kohdasta Alaikäisen lapsen puolesta asiointi. 

Kansalaisen Terveyspalvelussa voit asioida alle 12-vuotiaan lapsen puolesta seuraavissa asioissa: 

  • voit katsella ajanvarauksia 
  • näet Eloisassa annetut rokotukset 
  • voit katsella ja täyttää esitietolomakkeita alle 12-vuotiaan puolesta.  

Huomioi alla olevat asiat 

  • Jos alaikäinen on itse tehnyt ajanvarauksen asiointiportaalin kautta, sen tietoja ei näytetä huoltajille. Muiden ajanvarausten näkyminen määrittyy terveydenhuollon ammattilaisen alaikäisestä tekemän kypsyysarvioinnin perusteella. Jos ammattilainen on arvioinut alaikäisen kykeneväksi itsenäiseen asiointiin, eivät ajanvaraukset näy huoltajalle. Ammattilainen tekee arvion palvelutapahtumakohtaisesti. 
  • Esitietolomakkeet eivät näy huoltajille, jos alaikäinen on itse täyttänyt lomakkeen. Lomake ei näy myöskään silloin, vaikka lomakkeeseen liittyvä ajanvaraus olisi sallittu näkyväksi huoltajalle. 

Täysi-ikäisen henkilön puolesta asiointi  

Kansalaisen terveyspalvelussa ei ole toistaiseksi mahdollista asioida yli 12-vuotiaan puolesta. Näin ollen myöskään täysi-ikäisen puolesta asiointi ei ole mahdollista. 

eAsiointi  

eAsioinnissa toisen puolesta asiointi ei ole tällä hetkellä mahdollista. 

Puolesta asiointi OmaKanta-palvelussa 

Eloisan tietojärjestelmäuudistusten myötä huoltajat voivat nähdä huollettaviensa resepti- ja terveystietoja OmaKannassa 18 ikävuoteen asti. Aiemmin tiedot ovat näkyneet 10 ikävuoteen asti. Myös asiointi valtuutettuna täysi-ikäisen puolesta onnistuu. Lue lisää Kanta-palvelujen sivuilta.

Alle 18-vuotiaiden terveystietojen näkyminen huoltajille tai muille alaikäisen puolesta asioiville terveydenhuollossa, apteekissa tai OmaKannassa perustuu terveydenhuollon ammattilaisen arvioon alaikäisen kyvystä päättää omasta terveydenhoidostaan. Merkinnän alle 18-vuotiaiden päätöskyvystä potilastietojärjestelmään voi tehdä ainoastaan terveydenhuollon ammattilainen. 

Suomi.fi-valtuudet 

Lisätietoja valtuuden antamisesta löydät Suomi.fi-valtuuksien ohjeista kohdasta Henkilön valtuudet. Jos henkilö ei voi omatoimisesti valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksissa esimerkiksi osaamisen tai tunnistusvälineiden puuttumisen vuoksi, hän voi valtuuttaa avustettuna. 

Kuntakohtaiset digitaaliset palvelut

Täältä löydät kuntakohtaiset vaihtoehdot digitaalisiin palveluihin. Mikäli asiointivaihtoehtoa ei ole tarjolla, pyydämme sinua olemaan yhteydessä omaan sosiaali- ja terveysasemaan tai -keskukseen.

(Jotta näet kuntakohtaiset asiointikanavat ja yhteystiedot, valitse kunta yläpuolella olevasta pudotusvalikosta.)

Digitaaliset asiointialustat

Kansalaisen terveyspalvelussa voit esimerkiksi varata aikoja ja täyttää kyselyitä.
eAsiointi-palvelua voi käyttää Mikkelin seudun asukkaat.
Omavointipalvelu on hoitoon liittyvä asiointipalvelu, joka välittää sairauteen ja vointiin liittyvää tietoa terveydenhuollon ammattilaisille. Asiakas saa tekstiviestipyynnön, kun häneltä pyydetään tietoja.
Reumapoliklinikan kyselyn avulla henkilökunta arvioi toimintakykyäsi ja ylläpitää samalla lakisääteistä reumarekisteriä.