Siirry sisältöön
Uutiset

Eloisan alkuvuoden asiakasmaksujen laskutuksessa on edelleen viivettä

Julkaistu: 26.4.2023, klo 15:56

Etelä-Savon hyvinvointialueen Eloisan asiakasmaksujen laskutuksessa on edelleen viivettä hyvinvointialueen aloitukseen liittyvien tietojärjestelmien muutosten takia. Myös ostolaskujen käsittelyssä on hienoista viivettä.

Erilaisten laskutusjärjestelmien yhdistämisestä aiheutuva työ on viivästyttänyt Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan asiakaslaskutuksen aloittamista osassa järjestelmiä. Suurin viivästys on tällä hetkellä potilastietojärjestelmistä lähtevissä laskuissa.

-Tietojärjestelmien muutokset ja ohjelmien integrointi ovat aiheuttaneet työtä arvioitua enemmän. Teemme töitä jatkuvasti tilanteen korjaamiseksi. Pyydän anteeksi asiakkailtamme, koska tiedän, että laskujen kasautuminen aiheuttaa monille hankaluuksia. Luonnollisesti olemme valmiita neuvottelemaan maksuajoista, jos tarve on, konsernipalvelujen toimialajohtaja Sami Sipilä sanoo.

Asiakaslaskutuksen tilanne tällä hetkellä:

  • Palveluasumisen asiakkaiden osalta on lähetetty laskut tammikuun-helmikuun ajalta. Maaliskuun laskut saadaan eteenpäin viimeistään viikolla 18.
  • Ensihoidon laskut on lähetetty asiakkaille tammikuun-maaliskuun ajalta. Huhtikuun osalta laskuja lähetetään jatkuvasti.
  • Pieksämäen potilastietojärjestelmien osalta yhdistäminen hyvinvointialueeseen on vielä kesken, joten laskuja ei ole lähetetty. Tilanteen eteen tehdään töitä, jotta laskut saadaan liikkeelle mahdollisimman pian.
  • Potilastietojärjestelmistä lähteviä laskuja muun hyvinvointialueen osalta saadaan lähtemään asiakkaille vielä kuluvan viikon 17 aikana.

Potilastietojärjestelmistä lähtevät laskutukset on aikaisemmasta tiedotteesta poiketen suunniteltu tehtävän kuukausi kerrallaan alkaen tammikuusta. Laskutuksen käynnistyttyä aikataulua pyritään saamaan kiinni mahdollisimman pian.

Laskutukseen liittyvissä kysymyksissä voi olla yhteydessä sähköpostitse laskutus@etelasavonha.fi tai palvelunumeroon 015 351 2566, joka palvelee ma-pe klo 10-13.

Ostolaskujen käsittelyssä muutaman päivän viive

Myös ostolaskujen käsittelyssä on tällä hetkellä hienoista viivettä. Laskujen käsittelyyn viivästystä on aiheuttanut laskujen määrä, joka on ollut arvioitua suurempi. Laskuissa on ollut jonkin verran myös epäselvyyttä, joka on aiheuttanut lisäselvittelyjä. Lisäksi hyvinvointialueella on otettu käyttöön uusi laskujen sähköisen kierron järjestelmä, koska aikaisemmin käytössä ollut ohjelma tuli elinkaarensa päähän.

-Ohjelma on uusi kaikille käyttäjille, mikä on osaltaan aiheuttanut sen, että laskuja ei saada kiertoon samassa tahdissa kuin aikaisemmin. Olemme kuitenkin väliaikaisesti lisänneet resursseja ostolaskujen käsittelyyn, jotta saamme tilanteen normalisoitua, talouspäällikkö Taru Saalasti kertoo.

Lisätiedot

Sami Sipilä, konsernipalvelujen toimialajohtaja, 044 770 0577, sami.sipila@etelasavonha.fi
Taru Saalasti, talouspäällikkö, 044 351 9662, taru.saalasti@etelasavonha.fi