Siirry sisältöön

Kaikki digitaaliset palvelumme ovat tietoturvallisia käyttää ja toimivat salatun yhteyden kautta. Voit tutustua tietosuojaselosteisiin sivuillamme tietosuojaselosteet. Osa palveluista vaatii vahvan tunnistautumisen.

Kaikille asiakkaille

OmaEloisa on digitaalinen asiointialusta, joka tarjoaa Eloisan palveluja paikasta riippumatta.

Voit käyttää OmaEloisan palveluja joko tietokoneen selaimella (verkkopalvelu) tai lataamalla OmaEloisa-mobiilisovelluksen joko puhelimeen tai tabletille. Suosittelemme mobiilisovelluksen käyttöä.

OmaEloisassa voit muun muassa

  • Voit käyttää chat-palvelua, joka on saatavilla sekä mobiilisovelluksessa että verkkopalvelussa. Chatissa voit keskustella ammattilaisen kanssa reaaliaikaisesti.
  • Videovastaanotot ovat mahdollisia tunnistautuneen asiakkaan ja Eloisan ammattilaisten välillä.
  • Täyttää hoitoon liittyviä kyselyitä ja lomakkeita.
  • Asioida digipoluilla.

Alustaa kehitetään jatkuvasti ja uusia palveluita sekä toiminnallisuuksia otetaan käyttöön vaiheittain. 

Ajanvarauspalveluissa voit varata ajan sähköisesti sekä perua sähköisesti varaamiasi aikoja. Ajanvaraus on mahdollista sähköisesti vain osaan palveluista.

Voit varata ajan laboratorioon näytteenottoon digitaalisen ajanvarauspalvelun kautta. Huomioithan, että sinulla pitää olla voimassaoleva laboratoriolähete. 

Käytössämme on hallinnon sähköinen asiointipalvelu. Asiointi vaatii vahvan tunnistautumisen. Asiointikanavan kautta voit tehdä mm. hakemuksia ja tietopyyntöjä sähköisesti.

Mikäli et voi tunnistautua voit myös tulostaa ja lähettää lomakkeet kirjeitse.

Omakannassa näet omat terveystiedot ja reseptit, voit pyytää reseptin uusimista sekä tallentaa elinluovutus- ja hoitotahdon. Omakannassa on saatavilla myös EU:n koronatodistus.

Tietoa puolesta-asioinnista

Käytössäsi on tällä hetkellä useita digitaalisia palveluja, joiden puolesta asioinnin mahdollisuudet vaihtelevat.  

OmaEloisa-mobiilisovellus

Lue ohjeet tästä.  

Kansalaisen Terveyspalvelu 

Alaikäisen lapsen puolesta asiointi 

Voit asioida alle 12-vuotiaan lapsen puolesta, jos olet lapsen huoltaja. Oikeutesi asiointiin tarkistetaan Suomi.fi-valtuuksien avulla väestötietojärjestelmästä. Voit tarkistaa omat tietosi Suomi.fi-verkkopalvelun sivuilta kohdasta Rekisterit. 

Alaikäisen lapsen puolesta asiointi ei ole mahdollista, jos puolesta asioinnin säännöt sen estävät (esim. lapsen ikä, huostaanotto, lapsen ja vanhempien turvakielto, huollonjakosopimus tai -määräys). Alaikäisen lapsen puolesta asioinnista ja sen mahdollisesta estymisestä löydät lisätietoa Suomi.fi-valtuuksien ohjeista kohdasta Alaikäisen lapsen puolesta asiointi. 

Kansalaisen Terveyspalvelussa voit asioida alle 12-vuotiaan lapsen puolesta seuraavissa asioissa: 

  • voit katsella ajanvarauksia 
  • näet Eloisassa annetut rokotukset 
  • voit katsella ja täyttää esitietolomakkeita alle 12-vuotiaan puolesta.  

Huomioi alla olevat asiat 

  • Jos alaikäinen on itse tehnyt ajanvarauksen asiointiportaalin kautta, sen tietoja ei näytetä huoltajille. Muiden ajanvarausten näkyminen määrittyy terveydenhuollon ammattilaisen alaikäisestä tekemän kypsyysarvioinnin perusteella. Jos ammattilainen on arvioinut alaikäisen kykeneväksi itsenäiseen asiointiin, eivät ajanvaraukset näy huoltajalle. Ammattilainen tekee arvion palvelutapahtumakohtaisesti. 
  • Esitietolomakkeet eivät näy huoltajille, jos alaikäinen on itse täyttänyt lomakkeen. Lomake ei näy myöskään silloin, vaikka lomakkeeseen liittyvä ajanvaraus olisi sallittu näkyväksi huoltajalle. 

Täysi-ikäisen henkilön puolesta asiointi  

Kansalaisen terveyspalvelussa ei ole toistaiseksi mahdollista asioida yli 12-vuotiaan puolesta. Näin ollen myöskään täysi-ikäisen puolesta asiointi ei ole mahdollista. 

eAsiointi  

eAsioinnissa toisen puolesta asiointi ei ole tällä hetkellä mahdollista. 

Puolesta asiointi OmaKanta-palvelussa 

Eloisan tietojärjestelmäuudistusten myötä huoltajat voivat nähdä huollettaviensa resepti- ja terveystietoja OmaKannassa 18 ikävuoteen asti. Aiemmin tiedot ovat näkyneet 10 ikävuoteen asti. Myös asiointi valtuutettuna täysi-ikäisen puolesta onnistuu. Lue lisää Kanta-palvelujen sivuilta.

Alle 18-vuotiaiden terveystietojen näkyminen huoltajille tai muille alaikäisen puolesta asioiville terveydenhuollossa, apteekissa tai OmaKannassa perustuu terveydenhuollon ammattilaisen arvioon alaikäisen kyvystä päättää omasta terveydenhoidostaan. Merkinnän alle 18-vuotiaiden päätöskyvystä potilastietojärjestelmään voi tehdä ainoastaan terveydenhuollon ammattilainen. 

Suomi.fi-valtuudet 

Lisätietoja valtuuden antamisesta löydät Suomi.fi-valtuuksien ohjeista kohdasta Henkilön valtuudet. Jos henkilö ei voi omatoimisesti valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksissa esimerkiksi osaamisen tai tunnistusvälineiden puuttumisen vuoksi, hän voi valtuuttaa avustettuna. 

Kuntakohtaiset digitaaliset palvelut

Täältä löydät kuntakohtaiset vaihtoehdot digitaalisiin palveluihin. Mikäli asiointivaihtoehtoa ei ole tarjolla, pyydämme sinua olemaan yhteydessä omaan sosiaali- ja terveysasemaan tai -keskukseen.

(Jotta näet kuntakohtaiset asiointikanavat ja yhteystiedot, valitse kunta yläpuolella olevasta pudotusvalikosta.)

Kansalliset digitaaliset asiointialustat

Omaolo on kansallinen sosiaali- ja terveydenhuollon verkkopalvelu, jonka tarkoituksena on edistää kansalaisten terveyttä ja hyvinvointia. Omaperhe-verkkopalvelu auttaa Etelä-Savon alueen perheitä erilaisissa tilanteissa. Omahelpperi on nuorten portaali. Terveyskylä, Mielenterveystalo ja Terveyskirjasto tarjoavat luotettavaa tietoa terveydestä, sairauksista ja hyvinvoinnista.

Muut Eloisan digitaaliset asiointialustat

Kansalaisen terveyspalvelussa voit esimerkiksi varata aikoja ja täyttää kyselyitä.
eAsiointi-palvelua voi käyttää Mikkelin seudun asukkaat.
Omavointipalvelu on hoitoon liittyvä asiointipalvelu, joka välittää sairauteen ja vointiin liittyvää tietoa terveydenhuollon ammattilaisille. Asiakas saa tekstiviestipyynnön, kun häneltä pyydetään tietoja.
Reumapoliklinikan kyselyn avulla henkilökunta arvioi toimintakykyäsi ja ylläpitää samalla lakisääteistä reumarekisteriä.