Asukkaat antoivat tuhansittain ehdotuksia Eloisan säästöiksi
Alueen asukkailta ja muilta kiinnostuneilta tuli kaikkiaan 1750 vastausta Etelä-Savon hyvinvointialueen Eloisan säästöiksi.
Eloisan nettisivuilla julkaistuun kyselyyn vastasi yhteensä 708 ihmistä ja kaksi lähetti vastauksen kirjaamon kautta. Miltei kaikkiin vastauksiin sisältyi useita ehdotuksia, joten yksittäisten säästövinkkien määrä nousee tuhansiin.
Eloisa kysyi säästöehdotuksia noin kahden viikon ajan elokuun lopussa ja syyskuun alussa.
– Moniin teksteihin oli pantu valtavasti ammattitaitoa ja kokemusta mukaan. Iso osa esityksistä on jopa niin yksityiskohtaisia, että niistä näkee Eloisan henkilöstön paneutuneen säästöihin perusteellisesti. Kiitän lämpimästi kaikkia kyselyyn vastanneita. Runsas palautteen määrä kertoo, että asukkaat arvostavat palvelujamme ja työntekijämme haluavat olla aktiivisesti mukana säästötalkoissa, kiittelee taloudesta vastaava konsernipalvelujen toimialajohtaja Sami Sipilä.
Seuraavaksi säästöideat menevät Eloisan toimialajohtajien ja heidän alaistensa käsittelyyn.
– Osa ideoista voidaan panna toimeen heti. Toisia rajoittavat muun muassa työehtosopimukset tai lainsäädäntö. Jotkut vinkit ovat jo valmisteluputkessa tai jatkuvassa arvioinnissa. Muutamissa ehdotuksissa ei huomattu niiden lisäävän kustannuksia. Monet ehdotukset olivat ristiriidassa keskenään kuten vaatimukset ostopalveluista luopumisesta ja niiden lisäämisestä, kertoo Sipilä.
Eniten säästövinkkejä sai Terveyspalvelut, 391. Sinne on aluevaltuusto myös asettanut kahdelle seuraavalle vuodelle suurimmat säästötavoitteet. Ehdotuksiin kuuluivat muun muassa henkilökunnan lomauttaminen viikoksi, työkierron lisääminen, ostopalvelujen vähentäminen ja oman työn lisääminen sekä liikkuvien palvelujen hyödyntäminen entistä enemmän.
– Käytännölliset ehdotukset ilahduttivat eniten. Otamme kaikki hyvät ideat käyttöön. Yleisemmän tason esityksiä toimintojen tehostamisesta olemme pohtineet tai pohdimme jatkuvasti ihan virkatyönä. Esimerkiksi palveluketjuja koskevat esitykset ovat juuri tällaisia. Kansalaisilla ei luonnollisestikaan ole täydellistä tietoa lukemattomista jo toteutetuista ja tulossa olevista säästötoimista, Sipilä sanoo.
Vastaukset jakautuivat seuraavasti:
- Terveyspalvelut: 391 vastausta
- Ikäihmisten palvelut: 294 vastausta
- Sosiaalipalvelut: 249 vastausta
- Pelastus- ja turvallisuuspalvelut: 161 vastausta
- Konsernipalvelut: 281 vastausta
- Yleiset säästöehdotukset (ei kohdistettu toimialaan): 371 vastausta
Esimerkkejä ehdotuksista
Terveyspalvelut: ”Terveydenhuollossa tulisi siirtyä selkeästi nopeampiin ja suoraviivaisempiin hoitopolkuihin, joissa potilas ohjataan heti oikealle asiantuntijalle. Lisäksi videovastaanottoja voisi lisätä säästääksemme matkakuluissa ja resursseissa.”
Konsernipalvelut: ”Hallinnon keventäminen ja ulkopuolisten konsulttien käytön vähentäminen tuovat säästöjä ja tehostavat organisaation toimintaa ilman, että palvelujen laatu kärsii.”
Ikääntyneidenpalvelut: ”Ammattitaitoinen ja joustava kotihoito säästää, kun asiakkaiden terveyttä ja hyvinvointia tuetaan kotona. Kotihoidon asiakas huomioidaan kokonaisvaltaisesti; ravitsemus, hygienia, lääkitys ja sosiaalinen hyvinvointi. Vältytään turhilta erikoissairaanhoidon ja ensihoidon käynneiltä. Eloisan kotihoidon henkilöstöön tulee panostaa ja heitä arvostaa ja pitää kotihoito vetovoimaisena työpaikkana. Tämä tuo Eloisalle suuren säästön.”
Sosiaalipalvelut: ”Palveluketju tehokkaaksi ja ajassa eläväksi. Pois vanhoista työtavoista.”
Pelastuspalvelut: ”Toimintaa tehostamalla harkittava yksiköiden tiivistämistä etäisyydet huomioiden. Vertailukohteena esim. Pohjois-Karjala, Kainuu ja Lappi.”
Lisätietoja
Konsernipalvelujen toimialajohtaja Sami Sipilä, p. 044 770 0577, sami.sipila@etelasavonha.fi