Potilaan oikeudet
Potilaslakia sovelletaan kaikkeen terveydenhuoltoon sekä sosiaalihuollon laitoksissa annettaviin terveydenhuollon palveluihin.
Potilaan oikeudet
Terveydentilan edellyttämään terveyden- ja sairaanhoitoon
- Käytettävissä olevien voimavarojen rajoissa
Hyvään kohteluun
- Potilaan hoito on järjestettävä niin, että asiakkaan ihmisarvoa, vakaumusta ja yksityisyyttä kunnioitetaan.
- Potilaan hoidossa ja kohtelussa on otettava huomioon äidinkieli, yksilölliset tarpeet ja kulttuuri mahdollisuuksien mukaan.
- Terveyspalveluja on annettava yhdenvertaisesti riippumatta esimerkiksi iästä, terveydentilasta tai vammaisuudesta.
Itsemääräämisoikeus
- Potilasta hoidetaan yhteisymmärryksessä hänen kanssaan ja hänen suostumuksellaan.
- Alaikäisen potilaan mielipide huomioidaan, kun hän on riittävän kehittynyt ilmaisemaan sen.
- Alaikäisen huoltajalla ei ole oikeutta kieltää alaikäisen henkeä tai terveyttä uhkaavan vaaran torjumiseksi annettavaa hoitoa.
Tiedonsaanti
- Potilaalle annetaan tietoa terveydentilastaan ja hoidon merkityksestä, eri hoitovaihtoehdoista ja niiden vaikutuksista sekä muista hänen hoitoonsa liittyvistä seikoista.
- Potilas voi myös kieltäytyä hänelle tarjotusta tiedosta.
- Potilas saa tutustua hänestä talletettuihin tietoihin ja pyytää virheellisten tietojen korjaamista.
- Jonottamaan joutuvalle ilmoitetaan jonottamisen syy ja sen arvioitu kesto.
Hoitosuunnitelma
- Potilaalle on tarvittaessa laadittava hoitosuunnitelma
Oikeusturvakeinot
- Hoitoon tyytymätön voi tehdä muistutuksen terveydenhoidon yksikölle tai kantelun terveydenhuoltoa valvovalle viranomaiselle
- Potilasvahingosta voi tehdä ilmoituksen Potilasvakuutuskeskukseen
- Terveydenhuollon toimintayksiköllä tulee olla potilasasiavastaava, joka tiedottaa potilaan oikeuksista ja avustaa tarvittaessa oikeusturvakeinojen käyttämisessä
Terveydenhuollon asiakkaan henkilötietojen käsittely
Hyödylliset linkit
Sivua muokattu 16.7.2024