Lastensuojelun päivystys
Virka-aikaiseen lastensuojelun päivystykseen tulee ottaa yhteyttä, kun lapsen tai perheen tilanne edellyttää kiireellistä puuttumista.
Tämän sivun sisältö
Tietoa palvelusta
Voit ottaa kiireellisissä lastensuojelun asioissa yhteyttä lastensuojelun virka-aikaiseen päivystykseen ja virka-ajan ulkopuolella sosiaalipäivystykseen.
Kiireettömissä lastensuojeluasioissa voit olla yhteydessä Perheneuvon chatin tai puhelinnumeron kautta.
Ota yhteyttä lastensuojelun päivystykseen, jos lapsen, nuoren tai perheen tilanne edellyttää kiireellistä neuvontaa tai välitöntä puuttumista. Tällaiset tilanteet voivat liittyä esimerkiksi väkivaltaan, päihteisiin tai epäilyyn, että lapsesta huolehtiminen on laiminlyöty.
Lastensuojelun päivystykseen voi soittaa virka-aikana. Virka-ajan ulkopuolella iltaisin ja öisin tulee hätätilanteissa ottaa yhteyttä hätäkeskukseen (112). Hätäkeskuksen kautta saa tarvittaessa yhteyden alueen sosiaalipäivystykseen.
Puhelinasiointi
Hätänumero 112
Suomessa on vain yksi hätänumero. Soita hätänumeroon 112 vain todellisissa hätätilanteissa, kun tarvitset kiireellistä apua viranomaisilta (poliisi, ensihoito, pelastus, sosiaali). Hätänumeroon soittaminen on maksutonta (https://112.fi/hatanumero112).
Voit soittaa hätänumeroon mistä tahansa matkapuhelimesta tai lankapuhelimesta ilman suuntanumeroa. Voit myös soittaa hätänumeroon matkapuhelimesta, joka on lukittu tai jossa ei ole SIM-korttia.
Voit lähettää hätätekstiviestin jos et kuule tai pysty tuottamaan puhetta. Jos haluat käyttää hätätekstiviestipalvelua, sinun on rekisteröidyttävä etukäteen osoitteessa https://112.fi/hatatekstiviesti.
Hätäkeskuslaitoksella on käytössä satelliittipuhelinnumero +3589 2355 0545. Numero on maksullinen, eikä siihen soitetuilla puheluilla ole hätäpuhelun prioriteettia puhelinverkossa. (https://112.fi/satelliittipuhelin).
Soita hätänumeroon 112, kun
- sinulla on hätätilanne tai tarvitset kiireellistä viranomaisapua
- tiedät tai epäilet, että jonkun henki, terveys tai omaisuus tai ympäristö on uhattuna tai vaarassa.
Näin ilmoitat hätätilanteesta
- Kiireellinen hätätilanne?
- Soita numeroon 112.
- Vastaa kysymyksiin ja noudata sinulle annettuja ohjeita.
Hätäpuheluihin vastataan aina soittojärjestyksessä. Jos hätänumerossa on ruuhkaa, älä katkaise puhelua vaan odota linjalla.
Soita: 112
Palveluajat
Avoinna 24/7
Lapsiperheiden asiakasohjaus, Perheneuvo
Perheneuvon puhelinasiointi Eloisan lapsiperheille
Perheneuvo palvelee kaikkia eteläsavolaisia lapsiperheitä
Soita: +358 15 411 4120
Palveluajat
Lastensuojelun virka-ajan päivystys
Lastensuojelun virka-ajan päivystys vastaa kiireellisiin yhteydenottoihin.
Meiltä voit saada apua, jos lapsen tai perheen tilanne vaatii välitöntä puuttumista tai tarvitset neuvoja, miten toimia lapsen tai nuoren arkeen tai elämään liittyvässä huolessa. Meille voit jättää myös lastensuojeluilmoituksen tai sosiaalihuoltolain mukaisen yhteydenoton.
Lastensuojelun päivystyksen työntekijät tekevät aina yhteydenoton tai ilmoituksen saapuessa kiireellisyysarvion siitä, tarvitseeko lapsen tueksi mahdollisesti käynnistää palveluja välittömästi.
Soita: +358 40 359 8520
Palveluajat
Sosiaalipäivystyksen puhelinasiointi
Sosiaalipäivystyksen puhelinasiointi Etelä-Savon alueella.
(Mikkeli, Juva, Puumala, Hirvensalmi, Pertunmaa, Kangasniemi, Mäntyharju, Pieksämäki, Savonlinna, Enonkoski, Rantasalmi, Sulkava)
Sosiaalipäivystykseen kuuluvat kriisi- ja hätätilanteet, joissa tarvitaan kiireellisesti sosiaaliviranomaisen apua ja tukea, erityisesti virka-ajan jälkeen.
Palvelee 24/7
Soita: +358 44 794 2394Palveluajat
Avoinna 24/7
Verkkoasiointi
Eloisan chat-palvelu
Eloisan chat tarjoaa maksuttomat, helppokäyttöiset ja paikasta riippumattomat palvelut.
Chatissa voi asioida anonyymina, mutta tarvittaessa myös tunnistautuminen on nopeaa ja turvallista verkkopankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla