Siirry sisältöön

Henkilökohtainen budjetointi

Etelä-Savon hyvinvointialueen vammaispalvelujen järjestäminen henkilökohtaisen budjetoinnin avulla:
Henkilökohtainen budjetointi on yksi mahdollinen vammaispalvelujen järjestämisen tapa, jossa palvelujen käyttäjä hankkii palveluja hänelle myönnetyllä henkilökohtaisella budjetilla.

Käytössämme on edelleen perinteiset tavat järjestää vammaispalveluja, kuten Eloisan oma palvelutuotanto, ostopalvelut ja palvelusetelit

Henkilökohtainen budjetointi voi olla ainut vammaispalvelujen järjestämistapa tai yksi järjestämistapa muiden rinnalla.

Henkilökohtainen budjetointi perustuu käyttäjälle myönnettyyn ja hänen yksilöllisen palvelutarpeensa mukaiseen palvelukokonaisuuteen.

Henkilökohtainen budjetointi on vaihtoehtoinen tapa järjestää vammaispalveluja:
• asiakkaille, joilla perinteiset palvelujen järjestämisen tavat eivät vastaa yksilölliseen palvelutarpeeseen riittävällä tavalla
• mahdollistaa asiakkaan elämäntilanteen huomioimisen kokonaisvaltaisemmin sekä monipuolistaa palveluvaihtoehtoja
• henkilökohtainen budjetointi määritetään aina palvelukohtaisesti
• henkilökohtaiselle budjetoinnille tulee olla perusta ja edellytys lähtien asiakkaan palvelutarpeesta
• asiakas valitsee työntekijän kanssa hänelle sopivat palvelut ja palveluntuottajan
• henkilökohtaisen budjetin hallinnointia varten Eloisassa on käytössä Polycon Oy:n ylläpitämä Effector maksujärjestelmä

Sopivan tuen toimintamallin mukainen henkilökohtainen budjetointi tarkoittaa tapaa, jolla työntekijä toimii asiakkaan kanssa arjen työssä.
Käytössä on yksilöllinen, oikea-aikainen ja riittävä tuki kaikissa asiakasprosessin vaiheissa, kuten ohjaus, tukihenkilöt, selkokieliset - ja kuvitetut materiaalit, joiden avulla selvitetään asiakkaan mielipide.

Sopivan tuen toimintamallin henkilökohtaisen budjetoinnin tavoitteena on vahvistaa itsemääräämisoikeutta, osallisuutta, valinnanmahdollisuuksia ja edistää siten hyvää elämää.

Asiakkaiden kokemuksia henkilökohtaisesta budjetoinnista:
• vahvistaa ja edistää omannäköistä elämää, suhteessa aikaisempiin palveluihin
• mahdollistaa yksilölliset palvelun ja avun ratkaisut
• vammaispalvelujen tarjonta on monipuolistunut
• itsenäinen toimintakyky on lisääntynyt
• itsemääräämisoikeus on vahvistunut
• mahdollistaa tasavertaisen toimijuuden työntekijän kanssa
• luottamus ja vuorovaikutus työntekijään syvenee
• mahdollistaa onnistumisen kokemuksia
• on yksilöllinen
• mahdollistaa yhdenvertaisuutta

Tietoa palvelusta

Henkilökohtaista budjetointia haetaan vammaispalveluhakemuksella Etelä-Savon hyvinvointialueelta.
Hakemuksen saavuttua vammaispalveluun, vammaispalvelun työntekijä ottaa asiakkaaseen yhteyttä ja sopii tapaamisajan.

Puhelinasiointi

Henkilökohtaisen budjetoinnin koordinaattori

Henkilökohtaisen budjetoinnin ohjaus - ja neuvonta.

Soita: +358 40 359 8957

Vammaisten asiakasohjauksen puhelin

Vammaisten asiakas- ja palveluohjauksen puhelinpalvelusta saat ohjausta ja neuvontaa vammaisten palveluista.
Vammaisten asiakas- ja palveluohjaus palvelee seuraavia alueita: Hirvensalmi, Juva, Kangasniemi, Mikkeli, Mäntyharju, Pertunmaa sekä Puumala.
Palvelu laajenee myöhemmin tiedotettavana ajankohtana koskemaan koko hyvinvointialuetta.

Soita: +358 15 411 4144

Palveluajat

Vammaisten asiakasohjaus
ma–pe 10:00–14:00

Verkkoasiointi

Kiireetön yhteydenottopyyntö

Kiireettömissä asioissa voit jättää yhteydenottopyynnön. Otamme sinuun puhelimella yhteyttä toivomanasi ajankohtana.
Yhteydenottopyyntö ei vaadi tunnistautumista (pankki- tai mobiilivarmenteen kautta).
Huomioithan, että kirjoitat puhelinnumerosi oikein.

Kiireetön yhteydenottopyyntö

Vammaispalveluhakemus

Hakemuslomakkeella voi hakea vammaispalvelulain mukaisia palveluita.

Vammaispalveluhakemus

Palvelupaikat