Siirry sisältöön

Henkilökohtainen budjetointi

Etelä-Savon hyvinvointialueen vammaispalvelujen järjestäminen henkilökohtaisen budjetoinnilla:

Henkilökohtainen budjetointi on yksi mahdollinen vammaispalvelujen järjestämisen tapa, jossa palvelujen käyttäjä hankkii palveluja hänelle myönnetyllä henkilökohtaisella budjetilla.

Käytössämme on edelleen perinteiset tavat järjestää vammaispalveluja, kuten Eloisan oma palvelutuotanto, ostopalvelut ja palvelusetelit. Henkilökohtainen budjetointi voi olla ainut vammaispalvelujen järjestämistapa tai yksi järjestämistapa muiden rinnalla.

Henkilökohtainen budjetointi perustuu käyttäjälle myönnettyyn ja hänen yksilöllisen palvelutarpeensa mukaiseen palvelukokonaisuuteen.

Henkilökohtainen budjetointi on vaihtoehtoinen tapa järjestää vammaispalveluja:
• asiakkaille, joilla perinteiset palvelujen järjestämisen tavat eivät vastaa yksilölliseen palvelutarpeeseen riittävällä tavalla
• mahdollistaa asiakkaan elämäntilanteen huomioimisen kokonaisvaltaisemmin sekä monipuolistaa palveluvaihtoehtoja
• henkilökohtainen budjetointi määritetään aina palvelukohtaisesti
• henkilökohtaiselle budjetoinnille tulee olla perusta ja edellytys lähtien asiakkaan palvelutarpeesta
• asiakas valitsee työntekijän kanssa hänelle sopivat palvelut ja palveluntuottajan

Käytössä on yksilöllinen, oikea-aikainen ja riittävä tuki kaikissa asiakasprosessin vaiheissa, kuten ohjaus, tukihenkilöt, selkokieliset - ja kuvitetut materiaalit, joiden avulla selvitetään asiakkaan mielipide.

Asiakkaiden kokemuksia henkilökohtaisesta budjetoinnista:
• vahvistaa ja edistää omannäköistä elämää, suhteessa aikaisempiin palveluihin
• mahdollistaa yksilölliset palvelun ja avun ratkaisut
• vammaispalvelujen tarjonta on monipuolistunut
• itsenäinen toimintakyky on lisääntynyt
• itsemääräämisoikeus on vahvistunut
• tasa-vertaisuus vahvistuu, luottamus ja vuorovaikutus työntekijään syvenevät
• mahdollistaa onnistumisen kokemuksia
• mahdollistaa yhdenvertaisuutta muiden ihmisten kanssa

Henkilökohtaisella budjetoinnilla asiakkaille on järjestetty vammaispalveluja esimerkiksi kuljetuspalvelun, päivätoiminnan ja erityistä tukea tarvitsevien lasten aamuhoidon sekä loma-ajanhoidon osalta sopiviksi palvelukokonaisuuksiksi.
•päivätoimintaa korvaavana toimintana henkilökohtaisella budjetoinnilla on järjestetty liikunnallista toimintaa, tanssia ja eläinavusteista toimintaa.
•kuljetuspalvelua on budjetoitu käytettäväksi mm. yli kuntarajojen yksilöllisen tarpeen mukaisesti, oman auton käyttökustannuksiin sekä auton apuvälineisiin.

Tietoa palvelusta

Henkilökohtaista budjetointia haetaan vammaispalveluhakemuksella Etelä-Savon hyvinvointialueelta.
Kun hakemus on vastaanotettu vammaispalvelussa, vammaispalvelun työntekijä ottaa asiakkaaseen yhteyttä ja sopii tapaamisajan.

Puhelinasiointi

Vammaisten asiakasohjauksen puhelin

Vammaisten asiakas- ja palveluohjauksen puhelinpalvelusta saat ohjausta ja neuvontaa vammaisten palveluista.
Palvelu oin avoinna arkipäivinä klo 10-15.
Arkisin ennen kello 14 saapuneisiin puheluihin vastataan saman päivän aikana.
Arkisin kello 14 jälkeen saapuneisiin soittopyyntöihin sekä puheluihin vastataan viimeistään seuraavan arkipäivän aikana.

Vammaisten asiakas- ja palveluohjaus palvelee seuraavia alueita:

  • Hirvensalmi
  • Juva
  • Kangasniemi
  • Mikkeli
  • Mäntyharju
  • Pertunmaa
  • Puumala
  • Savonlinna
  • Pieksämäki
  • Enonkoski
  • Puumala
  • Rantasalmi
  • Sulkava

Soita: +358 15 411 4144

Palveluajat

Vammaisten asiakasohjaus.
ma–pe 10:00–15:00

Verkkoasiointi

Kiireetön yhteydenottopyyntö

Kiireettömissä asioissa voit jättää yhteydenottopyynnön. Otamme sinuun puhelimella yhteyttä toivomanasi ajankohtana.
Yhteydenottopyyntö ei vaadi tunnistautumista (pankki- tai mobiilivarmenteen kautta).
Huomioithan, että kirjoitat puhelinnumerosi oikein.

Kiireetön yhteydenottopyyntö

Vammaispalveluhakemus

Hakemuslomakkeella voi hakea vammaispalvelulain mukaisia palveluita.

Vammaispalveluhakemus

Palvelupaikat