Henkilökohtainen budjetointi
Etelä-Savon hyvinvointialueen vammaispalvelujen järjestäminen henkilökohtaisen budjetoinnin avulla:
Henkilökohtainen budjetointi on yksi mahdollinen vammaispalvelujen järjestämisen tapa, jossa palvelujen käyttäjä hankkii palveluja hänelle myönnetyllä henkilökohtaisella budjetilla.
Käytössämme on edelleen perinteiset tavat järjestää vammaispalveluja, kuten Eloisan oma palvelutuotanto, ostopalvelut ja palvelusetelit
Henkilökohtainen budjetointi voi olla ainut vammaispalvelujen järjestämistapa tai yksi järjestämistapa muiden rinnalla.
Henkilökohtainen budjetointi perustuu käyttäjälle myönnettyyn ja hänen yksilöllisen palvelutarpeensa mukaiseen palvelukokonaisuuteen.
Henkilökohtainen budjetointi on vaihtoehtoinen tapa järjestää vammaispalveluja:
• asiakkaille, joilla perinteiset palvelujen järjestämisen tavat eivät vastaa yksilölliseen palvelutarpeeseen riittävällä tavalla
• mahdollistaa asiakkaan elämäntilanteen huomioimisen kokonaisvaltaisemmin sekä monipuolistaa palveluvaihtoehtoja
• henkilökohtainen budjetointi määritetään aina palvelukohtaisesti
• henkilökohtaiselle budjetoinnille tulee olla perusta ja edellytys lähtien asiakkaan palvelutarpeesta
• asiakas valitsee työntekijän kanssa hänelle sopivat palvelut ja palveluntuottajan
• henkilökohtaisen budjetin hallinnointia varten Eloisassa on käytössä Polycon Oy:n ylläpitämä Effector maksujärjestelmä
Sopivan tuen toimintamallin mukainen henkilökohtainen budjetointi tarkoittaa tapaa, jolla työntekijä toimii asiakkaan kanssa arjen työssä.
Käytössä on yksilöllinen, oikea-aikainen ja riittävä tuki kaikissa asiakasprosessin vaiheissa, kuten ohjaus, tukihenkilöt, selkokieliset - ja kuvitetut materiaalit, joiden avulla selvitetään asiakkaan mielipide.
Sopivan tuen toimintamallin henkilökohtaisen budjetoinnin tavoitteena on vahvistaa itsemääräämisoikeutta, osallisuutta, valinnanmahdollisuuksia ja edistää siten hyvää elämää.
Asiakkaiden kokemuksia henkilökohtaisesta budjetoinnista:
• vahvistaa ja edistää omannäköistä elämää, suhteessa aikaisempiin palveluihin
• mahdollistaa yksilölliset palvelun ja avun ratkaisut
• vammaispalvelujen tarjonta on monipuolistunut
• itsenäinen toimintakyky on lisääntynyt
• itsemääräämisoikeus on vahvistunut
• mahdollistaa tasavertaisen toimijuuden työntekijän kanssa
• luottamus ja vuorovaikutus työntekijään syvenee
• mahdollistaa onnistumisen kokemuksia
• on yksilöllinen
• mahdollistaa yhdenvertaisuutta
Tämän sivun sisältö
Tietoa palvelusta
Henkilökohtaista budjetointia haetaan vammaispalveluhakemuksella Etelä-Savon hyvinvointialueelta.
Hakemuksen saavuttua vammaispalveluun, vammaispalvelun työntekijä ottaa asiakkaaseen yhteyttä ja sopii tapaamisajan.
Puhelinasiointi
Henkilökohtaisen budjetoinnin koordinaattori
Henkilökohtaisen budjetoinnin ohjaus - ja neuvonta.
Soita: +358 40 359 8957
Vammaisten asiakasohjauksen puhelin
Vammaisten asiakas- ja palveluohjauksen puhelinpalvelusta saat ohjausta ja neuvontaa vammaisten palveluista.
Vammaisten asiakas- ja palveluohjaus palvelee seuraavia alueita: Hirvensalmi, Juva, Kangasniemi, Mikkeli, Mäntyharju, Pertunmaa sekä Puumala.
Palvelu laajenee myöhemmin tiedotettavana ajankohtana koskemaan koko hyvinvointialuetta.
Soita: +358 15 411 4144
Palveluajat
Verkkoasiointi
Kiireetön yhteydenottopyyntö
Kiireettömissä asioissa voit jättää yhteydenottopyynnön. Otamme sinuun puhelimella yhteyttä toivomanasi ajankohtana.
Yhteydenottopyyntö ei vaadi tunnistautumista (pankki- tai mobiilivarmenteen kautta).
Huomioithan, että kirjoitat puhelinnumerosi oikein.
Vammaispalveluhakemus
Hakemuslomakkeella voi hakea vammaispalvelulain mukaisia palveluita.
VammaispalveluhakemusPalvelupaikat
-
Monitoimijakeskus Omatori
Porrassalmenkatu 21, 50100 Mikkeli
2.kerros
Reitti tänne