Uutiset

TIEDOTE 17.5.2023: Fysioterapeutin suoravastaanotolle pääsee nyt myös etänä Savonlinnan alueella

Julkaistu: 17.5.2023, klo 13:47

Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisassa on otettu käyttöön toukokuun alussa videovälitteisesti tapahtuva fysioterapeutin etäsuoravastaanotto. Etävastaanotot ovat jatkossa saatavilla Savonlinnassa, Kerimäellä, Punkaharjussa, Enonkoskella ja Rantasalmella. Palvelu laajennetaan myöhemmin tänä vuonna koko hyvinvointialueelle.

• Olemme Eloisassa lähteneet kokeilemaan etävastaanottoa fysioterapeutin suoravastaanotossa, jotta palvelun tarjonta olisi tasapuolista ja oikea-aikaista asuinpaikasta riippumatta. Etävastaanotto on jo lääkäreillä käytössä, ja nyt kokeilemme, miten tämä toimisi fysioterapeutin vastaanotolla.  Testaamme ja arvioimme palvelua ensin Savonlinnan alueella. Sen perusteella osaamme jatkossa suositella, millaisia asioita ja vaivoja voidaan hoitaa etäyhteydellä, ja milloin tarvitaan lähivastaanottoa. Tarkoitus on laajentaa toiminta jatkossa koko hyvinvointialueelle, kertoo tulosaluepäällikkö Lotta-Sofia Kosonen.

Fysioterapeutin suoravastaanotolta saa apua tuki- ja liikuntaelinongelmiin ilman lääkärin lähetettä

Suoravastaanotto tarkoittaa sitä, että tuki- ja liikuntaelinoireinen asiakas ohjataan laadittujen kriteerien perusteella suoraan fysioterapeutille lääkärin vastaanoton sijaan.
Tällä mahdollistetaan kuntoutustoimenpiteiden käynnistäminen mahdollisimman nopeasti toiminta- ja työkyvyn palauttamiseksi. Suoravastaanoton fysioterapeutti on saanut laajennettuun tehtävänkuvaan erityiskoulutuksen.

• Etävastaanotolla fysioterapeutti arvioi videoyhteyden välityksellä asiakkaan arkiympäristössä tuki- ja liikuntaelinvaivoja ja kipua. Ajalla kartoitetaan asiakkaan tilanne asiakasta haastattelemalla sekä testaamalla asiakkaan toimintaa ja liikkeitä. Yhdessä asiakkaan kanssa tehdään jatkosuunnitelma, ja asiakas saa ohjeita ja neuvontaa toiminta- ja työkyvyn ylläpitämiseksi, kertoo fysioterapeutti Anu Hietalampi.

Savonlinnan seudulla asiakas voi varata ajan fysioterapeutin etäsuoravastaanotolle joko ottamalla yhteyttä Eloisan verkkosivuilta chatin kautta tai soittamalla puhelinneuvontaan ja ajanvaraukseen.

Terveysasemien keskitetty puhelinneuvonta ja ajanvaraus Savonlinna, Kerimäki, Punkaharju, Enonkoski ja Rantasalmi: puh 015 527 7112, palveluajat ma-pe klo 8:00-15:00

Etävastaanoton laajenemisesta muiden kuntien alueelle tiedotetaan myöhemmin. Asiakkailla on edelleen mahdollisuus päästä fysioterapeutin suoravastaanoton lähivastaanotolle koko hyvinvointialueella.

Alueiden yhteystiedot ja aukioloajat löytyvät osoitteesta: https://etelasavonha.fi/palvelut/terveyspalvelut/terveysneuvonta/

Fysioterapeutin suoravastaanottoa kehitetään osana Etelä-Savon Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hanketta.

Lisätietoja antavat:

Anu Hietalampi, fysioterapeutti, anu.hietalampi@etelasavonha.fi, 040 660 8067

Lotta-Sofia Kosonen, tulosaluepäällikkö, kuntoutuspalvelut, lotta-sofia.kosonen@etelasavonha.fi, 044 417 3521