Siirry sisältöön
Uutiset

Eloisan chat uudistuu 4.4. – kesällä tulossa myös mobiilisovellus

Julkaistu: 27.3.2024, klo 12:28

kuvituskuva älypuhelimen näytöllä olevasta chat-keskustelusta lääkärin kanssa. Vieressä teksti Eloisan chat ja digitaaliset palvelut etelasavonha.fi

Etelä-Savon hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen uudistaminen alkaa 4. huhtikuuta. Eloisan suosituin digipalvelu chat saa uuden ja parannetun käyttöliittymän Eloisan nettisivuilla etelasavonha.fi.

Asiakkaille näkyvät muutokset eivät ole suuria. Chatin ja digilääkärin palvelut löytyvät 4.4. jälkeenkin Eloisan nettisivujen oikeasta alanurkasta tutusta kasvoikonista. Siitä chattiin siirrytään joko tunnistautumisen tai anonyymin keskustelun valitsemisen kautta.

– Jos on odotettavissa, että keskustelussa tarvitaan ajanvarausta tai aiempien potilastietojen tarkastelua, on hyvä aloittaa chat-asiointi heti tunnistautumisella verkkopankkitunnuksin tai mobiilivarmenteella. Yleistä terveysneuvontaa chatissa saa ilman tunnistautumista ja vasta tarvittaessa ammattilaisemme pyytää tunnistautumisen, digitaalisten terveyspalvelujen tulosaluepäällikkö Viivi Kaasinen opastaa.

Chatin palveluvalikoima säilyy uudistuksessa ennallaan. Terveysneuvolla, digilääkärillä, ikääntyneiden asiakasohjauksella, fysioterapialla, lasten, nuorten ja perheiden palveluilla, työikäisten sosiaalityöllä ja seksuaalineuvonnalla on kaikilla omat palveluaikansa chatissa.

Uudistuksia luvassa myös myöhemmin tänä vuonna 

Chat on yksi osa Eloisan digitaalisia palveluita, joiden uudistaminen jatkuu vaiheittain koko vuoden ajan. Digipalveluita voi käyttää Eloisan nettisivuilla ja kesän aikana saataville tulee myös maksuton OmaEloisa-mobiilisovellus älypuhelimille. 

– Mobiilisovelluksella digitaalisten palveluiden käyttäminen on jo monille luontevampaa kuin tietokoneella asiointi. Uudistuvien digipalveluidemme omaan profiiliin voi lisätä puolesta-asioitavat henkilöt, esimerkiksi alle 12-vuotiaat lapset, palvelupäällikkö Ritva Nevalainen digitaalisista palveluista kertoo. 

Eloisan uudistuvat digitaaliset palvelut pohjautuvat Pohjois-Karjalan hyvinvointialue Siun soten kanssa viime vuoden lopulla tehtyyn yhteishankintaan. Uuden palvelualustan toimittaa Mehiläinen Oy, mutta palvelun tuottavat täysin Eloisan omat ammattilaiset. Digitaalisten palveluiden kehittämistä tehdään Kestävän kasvun Eloisa -hankkeen tuella. 

Chat 

Löydät Eloisan chatin jatkossakin tutusta paikasta ja ikonista nettisivuilla etelasavonha.fi oikeasta alanurkasta:

kuvituskuva nettisivuilla näkyvästä chatin painikkeesta, jossa piirretyt kasvot ja teksti Eloisan chat ja digitaaliset palvelut

Chatin palvelut ja aukioloajat: 

  • Terveysneuvo ja digilääkäri (arkisin klo 8–21, muulloin klo 10–18) 
  • Lapset, nuoret ja perheet (neuvolat, opiskeluterveydenhuolto, mielenterveys- ja riippuvuuspalvelut) (arkisin klo 8–15) 
  • Perheneuvo (arkisin klo 9–14) 
  • Ikääntyneiden asiakasohjaus (arkisin klo 9–15) 
  • Työikäisten sosiaalityön chat (arkisin klo 9–13) 
  • Fysioterapeutti (arkisin klo 9–11) 
  • Nuorten mielenterveys- ja päihdechat (ke klo 13–15) 
  • Seksuaalineuvonta (keskiviikkoisin klo 13–15)