Siirry sisältöön
sulje tiedote
Terveyspalveluissamme viivettä

Tietojärjestelmissämme oli vikaa tiistaina 18.6. Vika on korjattu. Palveluissamme voi silti esiintyä viivettä vielä ruuhkan purkamisen vuoksi. Pahoittelemme mahdollisia viiveitä.

Uutiset

Eloisan ja Siun soten digitaalisen palvelualustan yhteishankinta on valmis – asukkaille sujuvat, helposti käytettävät etäpalvelut

Julkaistu: 28.11.2023, klo 12:47

Etelä-Savon hyvinvointialue – Eloisa sekä Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote ovat saaneet kesällä aloitetun uuden digitaalisen palvelualustan yhteishankinnan kilpailutuksen päätökseen. Kilpailutuksen voitti Mehiläinen Oy. Uuden digitaalisen palvelualustan toiminnallisuudet tulevat käyttöön alueilla porrastetusti vuodesta 2024 alkaen.

Uusi digitaalinen palvelualusta mahdollistaa Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan hyvinvointialueiden sähköisen asioinnin toiminnallisuuksien kokoamisen yhteen ja toimintamallien yhtenäistämisen. Käytännössä tämä tarkoittaa asukkaille muun muassa laajempia ja kattavampia mahdollisuuksia etäasiointiin, kuten chat, etävastaanotot, hoitopolut, erilaiset valmennukset ja kiireetön viestintä omahoitajan kanssa.

– Eloisan alueen asukkaat ovat ottaneet digitaaliset palvelut omakseen, ja käyttömäärät vuoden aikana ovat kasvaneet merkittävästi. Uusi palvelualusta mahdollistaa palvelujen aiempaa laajemman rakentamisen koko hyvinvointialueen laajuisesti ja lisää asukkaiden mahdollisuutta valita etäpalvelut, Eloisan digitaalisen sotekeskuksen tulosaluepäällikkö Viivi Kaasinen sanoo.

– Tavoitteenamme on parantaa asukkaiden yhteydensaantia ja palvelujen saatavuutta unohtamatta myöskään hoidon jatkuvuutta tukevia digipalveluja. Palvelualusta ja siihen kuuluva mobiilisovellus tuovat uudenlaisen tavan asioida palveluissamme. Ne ovat monessa tapauksessa asiakasystävällisempi vaihtoehto esimerkiksi takaisinsoittopalvelulle puhelinasioinnissa. Opastamme digitaalisten palveluiden käytössä ensi vuoden aikana, Siun soten kehittämisylilääkäri Kristian Taipale kertoo.

Kansallisen sote-uudistuksen ja hyvinvointialueiden muodostamisen tavoitteena on ollut varmistaa laadukkaat ja vaikuttavat palvelut yhdenvertaisesti kaikille kansalaisille. Eloisan ja Siun soten digitaalisten palvelujen avulla pystytään tarjoamaan helposti saavutettavissa olevat palvelut paikasta ja ajasta riippumatta. Digitalisaatiolla tavoitellaan merkittäviä parannuksia palvelujen tarjontaan ja laatuun, minkä toivotaan myös lisäävän asiakastyytyväisyyttä ja palvelujen joustavuutta. Digitaalisia palveluja käyttämällä, jää myös enemmän perinteisiä vastaanottoaikoja käytettäväksi niitä tarvitseville.

Digitaalisten palvelujen kehittämisessä on tehty tiivistä ja sujuvaa yhteistyötä yli hyvinvointialuerajojen. Yhteishankinta on merkittävä askel kohti yhdenvertaista ja laadukasta sosiaali- ja terveydenhuoltoa.

– Pidimme digitaalisen palvelualustan valinnassa laatua tärkeimpänä kriteerinä. Alusta mahdollistaa asukkaille nykyaikaiset, monipuoliset ja helposti käytettävät digitaaliset palvelut. Kiitämme Eloisaa hyvästä yhteistyöstä asian edistämisessä, Siun soten digijohtaja Samu Kuosmanen kertoo.

– Haluamme puolestamme kiittää Siun sotea sujuvasta yhteistyöstä hankinnan suhteen sekä meidän ammattilaisten sitoutumista tähän hankintaan. Yhteistyö on toiminut erinomaisesti kaikkien ammattiryhmien välillä. Tämä on hyvä avaus tulevaisuuden YTA-yhteistyöhön, Eloisan digijohtaja Jukka Mielonen sanoo.

Hankinnassa on painotettu laatua, helppokäyttöisyyttä ja asiakasystävällisyyttä. Uusi digitaalinen palvelualusta mahdollistaa laajalti digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttöönottoa. Lisäksi erillisten järjestelmien käyttöä arvioidaan.

Valitun palvelualustan toimittaa Mehiläinen Oy yhdessä tytäryhtiönsä BeeHealthy Oy:n kanssa. Alustaa kehitetään jatkossa yhdessä eteenpäin Eloisan ja Siun soten tarpeet ja opit huomioiden.

– Olemme ylpeitä päästessämme tukemaan Eloisan ja Siun soten palvelutuotantoa työkaluillamme. Odotamme innolla tulevaa yhteistyötämme, joka tuo mukanaan uusia digitaalisia mahdollisuuksia sosiaali- ja terveydenhuollon alueella, sanoo BeeHealthyn toimitusjohtaja Oskari Eskola.

– Eloisa on ollut pitkään edelläkävijä digipalveluiden tarjoamisessa asukkailleen ja Siun sote on osoittanut innovatiivisuuttaan esimerkiksi Terveyskeskuslääkäri 2.0-mallillaan. Eloisa ja Siun sote haluavat tarjota asukkailleen modernit sosiaali- ja terveyspalvelut ja meille on suuri kunnia, että he valitsivat tätä tarkoitusta varten ratkaisumme, BeeHealthyn kaupallinen johtaja Sampo Oksanen päättää. 

Molempien hyvinvointialueiden digitaalisten palvelujen kehittämistä rahoitetaan osin Suomen kestävän kasvun ohjelmasta (RRP-hanke). Kestävän kasvun hanke on EU-rahoitteinen (Next Generation EU) ohjelmakokonaisuus.

Sekä Eloisa että Siun sote tiedottavat alueidensa asukkaita digitaalisen palvelualusta käyttöönotosta sitä mukaa, kun uusia toiminnallisuuksia otetaan käyttöön.