Ikääntyneiden palveluopas 2025
Ikääntyneiden palveluopas vuodelle 2025 on julkaistu. Opas esittelee Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan ikääntyneiden palvelut ja niiden myöntämisperusteet. Ikääntyneiden palvelujen tavoitteena on tarjota laadukkaita ja turvallisia palveluja, jotka vastaavat ikääntyneiden tarpeisiin oikea-aikaisesti.
Tutustu ikääntyneiden palveluoppaan digiversioon:
Palveluopas on saatavilla tammi-helmikuun vaihteessa myös painettuna julkaisuna ikääntyneiden palvelujen toimipisteistä. Kysy lisää ikääntyneiden asiakasohjauksesta 015 211 557 tai OmaEloisan chatissä (ma-pe klo 9-15)
Palveluoppaan sisältö:
Ikääntyneiden palvelujen järjestäminen
Palvelut järjestetään vanhuspalvelulain mukaisesti, ja ne tukevat ikääntyneiden hyvinvointia, terveyttä ja itsenäistä suoriutumista. Palvelut voivat olla hyvinvointialueen omia, ostopalveluja tai palveluseteleillä hankittuja.
Asiakas- ja palveluohjaus
Asiakasohjaus tarjoaa tietoa ja neuvontaa ikääntyneiden palveluista. Palveluohjaajat tekevät ensiarvion tilanteesta ja ohjaavat tarvittaessa tarkempaan palvelutarpeen arviointiin.
Arjen tuki- ja etäpalvelut
Näihin kuuluvat muun muassa ikäneuvola, kotiin vietävät tukipalvelut, etäpalvelut ja kuntouttava päivätoiminta. Tavoitteena on tukea ikääntyneiden kotona asumista ja arjen sujumista.
Kotiin annettavat palvelut
Kotihoito sisältää sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, jotka tukevat ikääntyneiden toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista. Palvelut voivat olla tilapäisiä tai jatkuvia ja säännöllisiä.
Asumispalvelut
Asumispalvelut sisältävät tuetun asumisen, yhteisöllisen asumisen ja ympärivuorokautisen palveluasumisen. Palvelut kohdennetaan asiakkaille, jotka tarvitsevat apua päivittäisissä toiminnoissa ja valvontaa ympäri vuorokauden.
Geriatrinen osastopalvelu
Geriatrisilla arviointiosastoilla toteutetaan moniammatillista geriatrista arviointia ja kuntoutusta. Tavoitteena on selvittää ikääntyneen potilaan kokonaistilanne ja suunnitella tarvittavat kuntoutustoimenpiteet.
Asiakasmaksut ja niiden alentaminen
Asiakasmaksuista määrätään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulaissa. Maksuja voidaan alentaa tai jättää perimättä, jos maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon.
Palautteen antaminen
Asiakkaat voivat antaa palautetta ikääntyneiden palveluista, ja palautteiden pohjalta kehitetään ja korjataan toimintaa.