Siirry sisältöön
sulje tiedote
Häiriö OmaEloisan kirjautumisessa

Mobiilivarmenteella ei voi tunnistautua OmaEloisa-palveluun Android-puhelimilla. Ongelma on selvityksessä. Voit käyttää OmaEloisa-verkkopalvelua selaimella tai tunnistautua Android-puhelimella verkkopankkitunnuksilla.

Uutiset

Ikääntyneiden palveluopas 2025

Julkaistu: 14.1.2025, klo 11:09

Ikääntyneiden palveluopas vuodelle 2025 on julkaistu. Opas esittelee Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan ikääntyneiden palvelut ja niiden myöntämisperusteet. Ikääntyneiden palvelujen tavoitteena on tarjota laadukkaita ja turvallisia palveluja, jotka vastaavat ikääntyneiden tarpeisiin oikea-aikaisesti.

Tutustu ikääntyneiden palveluoppaan digiversioon:

Eloisa, Ikääntyneiden palvelut, palveluopas 2025 1/2025

Palveluopas on saatavilla tammi-helmikuun vaihteessa myös painettuna julkaisuna ikääntyneiden palvelujen toimipisteistä. Kysy lisää ikääntyneiden asiakasohjauksesta 015 211 557 tai OmaEloisan chatissä (ma-pe klo 9-15)


Palveluoppaan sisältö:

Ikääntyneiden palvelujen järjestäminen

Palvelut järjestetään vanhuspalvelulain mukaisesti, ja ne tukevat ikääntyneiden hyvinvointia, terveyttä ja itsenäistä suoriutumista. Palvelut voivat olla hyvinvointialueen omia, ostopalveluja tai palveluseteleillä hankittuja.

Asiakas- ja palveluohjaus

Asiakasohjaus tarjoaa tietoa ja neuvontaa ikääntyneiden palveluista. Palveluohjaajat tekevät ensiarvion tilanteesta ja ohjaavat tarvittaessa tarkempaan palvelutarpeen arviointiin.

Arjen tuki- ja etäpalvelut

Näihin kuuluvat muun muassa ikäneuvola, kotiin vietävät tukipalvelut, etäpalvelut ja kuntouttava päivätoiminta. Tavoitteena on tukea ikääntyneiden kotona asumista ja arjen sujumista.

Kotiin annettavat palvelut

Kotihoito sisältää sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, jotka tukevat ikääntyneiden toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista. Palvelut voivat olla tilapäisiä tai jatkuvia ja säännöllisiä.

Asumispalvelut

Asumispalvelut sisältävät tuetun asumisen, yhteisöllisen asumisen ja ympärivuorokautisen palveluasumisen. Palvelut kohdennetaan asiakkaille, jotka tarvitsevat apua päivittäisissä toiminnoissa ja valvontaa ympäri vuorokauden.

Geriatrinen osastopalvelu

Geriatrisilla arviointiosastoilla toteutetaan moniammatillista geriatrista arviointia ja kuntoutusta. Tavoitteena on selvittää ikääntyneen potilaan kokonaistilanne ja suunnitella tarvittavat kuntoutustoimenpiteet.

Asiakasmaksut ja niiden alentaminen

Asiakasmaksuista määrätään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulaissa. Maksuja voidaan alentaa tai jättää perimättä, jos maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon.

Palautteen antaminen

Asiakkaat voivat antaa palautetta ikääntyneiden palveluista, ja palautteiden pohjalta kehitetään ja korjataan toimintaa.