Blogi: Ikääntyneiden palvelujen kuulumisia kahden toimintavuoden jälkeen
Eloisan ikääntyneiden asumispalveluiden hakijamäärät ja jonot vähentyneet merkittävästi
Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan palveluohjaus, kotiutuskoordinaattori –ja ja lääkärityö sekä SAS-toiminta (suunnittele-arvioi –sijoita) mahdollistaa entistä paremman ja nopeamman palvelun asiakkaille. Tämä kehitys on tärkeä askel kohti laadukkaampia ja kustannustehokkaampia palveluita Etelä-Savon alueella.
Kehitystyö jatkuu vuonna 2025, jotta asiakas saa viivytyksettä tarvitsemansa palvelut. Lääkärivirat ovat ikäpalveluissa täynnä ja Ikääntyneiden palveluissa lääkäri toimii potilaidensa omalääkärinä ja vastaa heidän hoidostaan kokonaisuutena.
Tavoitteena on, että 2025 aikana kaikille ikääntyneiden palvelujen piirissä oleville potilaille tehdään ennakoiva hoito ja kuntoutumissuunnitelma, joka turvaa potilaan oikea-aikaisen hoidon tarkoituksenmukaisimmassa hoitopaikassa. Sairaanhoitaja- lääkäri työparityötä kehitetään eteenpäin.
Keskeiset tulokset:
- Ympärivuorokautisen palveluasumisen hakijamäärät ovat laskussa
Elo-joulukuun 2024 aikana ympärivuorokautisen palveluasumisen hakijamäärät ovat vähentyneet 34%: lla. Kotona asumista on pystytty tukemaan erilaisilla kotiin vietävillä tukipalveluilla ja kotihoidolla asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden mukaisesti.
- Asumispalvelupaikkaa jonottavien määrät ovat vähentyneet ja odotusajat lyhentyneet
Jonottavien määrät ovat vähentyneet elo-joulukuun 2024 aikana. Esimerkiksi kotihoidossa hyväksyttyä asumispalvelupaikkaa jonottavien määrä on laskenut 71%:lla ja asumispalveluyksiköissä 61%:lla ja asiakkaat ovat päässeet nopeammin heille myönnettyyn asumispalvelu paikkaan. Sairaalaosastoilta siirtyminen ja kotiuttaminen vaatii vielä yhteistyötä ja kehittämistä terveyspalvelujen kanssa.
- Lain määrittelemät määräajat on saavutettu
Eloisa on päässyt lain määrittelemiin määräaikoihin hakemusten käsittelyssä. Hakemukset käsitellään viivytyksettä. Keskimääräinen käsittelyyn ottoaika on 5 arkipäivää, ja keskimääräinen käsittelyaika on 11 vuorokautta.
Tehokas ja toimiva asiakas- ja palveluohjaus on kaiken perusta
Ikääntyneiden arjen tuki- ja etäpalveluissa asiakasohjaus toimii tutun puhelinnumeron 015 211 557 kautta, joka vastaa kuntalaisten yhteydenottoihin arkisin klo 9–15. Tämä numero on saavuttanut suuren suosion Eloisan alueella, ja vuonna 2024 yhteydenottoja tuli lähes 20 000. Näistä yli 90 % ratkaistiin yhdellä yhteydenotolla, ja vain 8–10 % tarvitsi tarkempaa palvelutarpeen arviointia, joka tehdään yleensä asiakkaan kotona. Ikääntyneiden asiakasohjaus palvelee myös OmaEloisan chatissä arkisin klo 9–15.
Ikääntyneiden palveluissa noin 60 % asiakkaista hyödyntää kevyempiä palveluita, kuten arjen tuki- ja etäpalveluita. Arjentukipalveluita ovat mm. turva-ateriapalvelut, kotiin annettavat tukipalvelut, ikäneuvola ja omais- ja perhehoito. Tavoitteenamme on, että 75 vuotta täyttäneistä lähes 94 % asuu kotona, ja tämä tavoite on saavutettu. Säännöllisten palvelujen piirissä on vuosittain noin 12 000 asiakasta, joko tilapäisesti tai säännöllisesti.
Etähoivan asiakasmäärä kasvaa vauhdilla
Tavoitteenamme on, että 10 % kaikista kotihoidon asiakkaista on etähoivan piirissä joko kokonaan tai osittain, mikäli palvelu soveltuu asiakkaalle. Etäpalvelu turvaa riittävät resurssit fyysisiin kotikäynteihin, kenelle etähoiva ei sovellu. Tällä hetkellä 7 % kotihoidon asiakkaista hyödyntää etähoivaa ja 5,6 % kaikista käynneistä toteutetaan etäyhteyksin. Palaute on ollut positiivista, osalla asiakkaista on sekä etä- että fyysiset kotikäynnit.
Lisäksi omaishoitajien etätuki palvelu on otettu hyvin vastaan ja siihen on oltu erittäin tyytyväisiä. Etätuen tavoitteena on tukea omaishoitajien ja omaishoidettavien hyvinvointia ja jaksamista antamalla ohjausta ja neuvontaa palveluista, tarvittaessa selvitetään asioita omaishoitajan puolesta ja annetaan omahoito-ohjeita sekä vinkkejä arkeen.
Lääkeautomaatit ovat myös mahdollistaneet fyysisten käyntien korvaamisen etäkäynneillä, ja vuonna 2024 etähoivan käynnit ja lääkeautomaatit vähensivät kotihoidon fyysisiä käyntejä yhteensä lähes 100 000 käynnillä. Tämä hillitsee matkoista syntyviä kuluja ja mahdollistaa paremman keskittymisen paljon kotihoidon palveluita tarvitseviin asiakkaisiin sekä tukee kotona asumista pidempään.
Pyrimme jatkuvasti parantamaan palvelujamme. Jos huomaat, että jokin palvelu ei toimi odotetusti, otathan meihin yhteyttä:
Ikääntyneiden asiakasohjaus puh. 015 211 557 (ma-pe 9-15)
tai anna palautetta nettisivuillamme https://etelasavonha.fi/palaute
Jaana Koinsaari
Palvelualuepäällikkö, Arjentuki- ja etäpalvelut, Ikääntyneiden palvelut