Siirry sisältöön

Ikääntyneiden etäpalvelut

Etäpalvelu tarjoaa säännöllistä tukea kotiin – helposti ja turvallisesti etäyhteyden kautta. Palvelu suunnitellaan yksilöllisesti asiakkaan tarpeiden mukaan ja sen tavoitteena on tukea toimintakykyä, kuntoutumista ja sujuvaa arkea.

Etäpalvelu voi sisältää tukea esimerkiksi:

  • ravitsemukseen
  • sairauksien hoitoon
  • lääkehoitoon
  • asiointiin
  • turvallisuuteen
  • sosiaaliseen vuorovaikutukseen
    Palvelu on tarkoitettu tilanteisiin, joissa omat voimavarat tai tukiverkostot eivät riitä arjessa selviytymiseen. Tavoitteena on, että ikääntynyt voi asua turvallisesti omassa kodissaan mahdollisimman pitkään.

Hoitajan etäkäynti

Hoitaja ei tule kotiin fyysisesti, vaan soittaa sovittuna aikana videolaitteeseen tai puhelimeen. Etäkäynnin tarkoituksena voi olla esimerkiksi:

  • ohjaus ruokailussa tai lääkkeiden otossa
  • turvallisuuden tunteen vahvistaminen
  • päivärytmin tukeminen
    Jos käytössäsi on videolaite, myös omaiset voivat halutessasi soittaa sinulle videopuheluita.

Digitaalinen lääkehoito (lääkeautomaatti)

Lääkeautomaatti tuo turvallisuutta lääkehoitoon ilman toistuvia kotikäyntejä. Lääkeautomaatti:

  • annostelee hoitajan valmiiksi jakamat lääkkeet oikeaan aikaan
  • voidaan yhdistää videolaitteeseen, jolloin hoitaja voi ohjata lääkkeenoton videopuhelun aikana
  • Lääkeautomaatti edellyttää kotihoidon asiakkuutta

Toimi näin

  • Ota yhteyttä ikääntyneiden asiakasohjaukseen puhelimitse tai OmaEloisan chatissa.
  • Voit myös täyttää iäkkäiden palvelujen hakemuksen verkkosivuilla.
  • Jos tunnet ikääntyneen, joka voisi hyötyä etäpalvelusta, voit tehdä hänestä Huoli-ilmoituksen (Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen).

Yhteystiedot

Valitse paikkakuntasi pudotusvalikosta nähdäksesi sopivat yhteystiedot.

Kenelle ja millä ehdoin

Etäpalvelu on suunnattu ikääntyneille, pääasiassa yli 65-vuotiaille. Palvelun edellytyksenä on, että asiakkaan toimintakyky riittää etäpalvelun laitteiden käyttöön.

Palvelun saaminen perustuu ammattilaisen tekemään palvelutarpeen arvioon, jossa selvitetään, onko etäpalvelu sopiva ja turvallinen ratkaisu asiakkaan tilanteeseen.