Blogi: Omaishoitajien tukipalvelu, mitä kuuluu nyt?

Eloisassa halutaan kiinnittää erityistä huomiota ikääntyneiden omaishoitajien hyvinvointiin ja jaksamiseen niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Tämän tueksi omaishoitajien tukipalveluja laajennettiin entisestään. Omaishoitajien tukipalvelu on ollut nyt toiminnassa kahden vuoden ajan. Ikääntyneet omaishoitajat on määritelty yhdeksi haavoittuvassa asemassa olevaksi kohderyhmäksi, jonka palveluvelan purkuun kohdennetaan Next Generation EU -rahoitusta Kestävän kasvun Eloisa -hankkeesta.
Eloisassa tarjotaan puhelimitse maksutonta tukipalvelua yli 65-vuotiaille sopimus omaishoitajille
Palvelun piirissä olevalle omaishoitajalle soitetaan säännöllisesti ja hänen kanssaan keskustellaan hyvinvointiin ja jaksamiseen liittyvistä asioista. Tuki on yksilöllistä ja omaishoitajan tarpeisiin perustuvaa sekä puheluiden tiheys määritellään yksilöllisesti. Puheluilla voidaan tukea mm. omaishoitotehtävässä jaksamaista, tukea sosiaalista ja fyysistä aktiivisuutta, arjen sujuvuutta, avustaa terveyspalveluissa sekä antaa yleistietietoa ja ohjausta palveluista.
Palvelun piirissä oleva omaishoitaja voi myös soittaa arkisin tukipuhelimeen. Palvelun piiriin pääsee ikääntyineiden asiakasohjauksen kautta.
Palvelu on aloitettu toukokuussa 2023 ja se on vähitellen laajentunut koko Eloisan alueelle. Palvelun piirissä on ollut tänä aikana noin 580 omaishoitajaa ja omaishoitajille on soitettu yhteensä 3255 puhelua.
“Koen omaishoitajana tukipalvelut hyvin tarpeellisiksi. Monissa arjen asioissa jää yksin epävarmana pohtimaan tilanteita. On hyvä, kun on kanava/yhteys josta tietää saavansa tarvittaessa apua ja tukea, sekä luottamuksellista asiantuntevaa keskustelua”
Omaishoitajan kommentti asiakaskyselyssä
Tukipalvelun asiakaskysely
Palvelua on kehitetty omaishoitajien asiakaspalautteen perusteella koko ajan. Asiakaskyselyitä on toteutettu kaksi, joihin vastausprosentti on ollut erinomainen.
Tuore asiakaskysely on toteutettu koko Eloisan hyvinvointialueella tammi-maaliskuun aikana 2025. Kyselyyn vastasi 158 omaishoitajaa.
Kyselyyn vastanneista 78% kokivat tukipuhelut hyödyllisiksi ja 18% osittain hyödyllisiksi.
“Tuo turvallisuuden tunteen, ettei tarvitse olla yksin ongelmineen. Auttaa monissa asioissa. Jää monta niin sanottua ”turhaa” käyntiä terveyskeskuksessa.”
Omaishoitajan kommentti asiakaskyselyssä
Vastaajien mielestä omaishoitajien tukipuheluissa tärkeimmät asiat ovat olleet säännöllisesti sovitut soitot, puhelimessa tuttu hoitaja ja terveydenhuollon matalan kynnyksen tuki sekä monipuolinen ohjaus ja apu.
Asiakaskyselyssä nousi esille erityisesti se, että 72% vastaajista koki erityisen keskeiseksi asiaksi sen, että omaishoitajat ovat tulleet kuulluksi ja kohdatuksi tukipuheluissa.
Omaishoitajat tuovat avoimessa palautteessa esille, että ovat kokeneet palvelun monipuoliseksi ja palvelu on luonut turvallisuuden tunnetta.
Keskustelutuki on koettu hyväksi ja omaishoitajat kehuvat, että hoitajien kanssa voi keskustella avoimesti omaishoitajan arjesta.
”Olin heti alkuun tosi yllättynyt, että näin hyvää palvelua on saatavana, voiko tämä kuulua minulle!! V. 2024 mukana olleena olen kiitollinen ja iloinen, että tällainen palvelu toimii ja tärkeää, että ei tarvitse jonottaa, saa puhua asioistaan, olostaan vapaasti. Kiitos!”
Omaishoitajan kommentti asiakaskyselyssä
Palvelusta on koettu hyötyä ja apua monin tavoin, kuten saamalla selkeitä ohjeita, vastauksia kysymyksiin ja tukemalla oikeiden ratkaisujen tekemisessä. Moni omaishoitaja on saanut apua hakemusten täyttämisessä, avunsaannin yhteyksissä ja terveysasioissa. Palvelu on vähentänyt tarpeettomia yhteydenottoja/käyntejä terveysasemilla.
Omaishoitajat toivovat palvelun jatkuvan, sillä kotitilanteet muuttuvat yhä haastavammiksi ja tuki on erittäin tärkeää. Palvelun kautta omaishoitajat ovat saaneet konkreettista apua arkeen ja heidän jaksamisensa on parantunut. Palvelu on koettu tärkeäksi, luotettavaksi ja tarpeelliseksi.
“Olen saanut suuresti tukea tukipuheluiden myötä, myös loppuaikana surutyössä. Ennen tukipuheluita, kaipasin vastaavanlaista tukea omaishoitajana ja nyt tukipuheluiden myötä sain sitä, kiitos.”
Omaishoitajan kommentti asiakaskyselyssä