Siirry sisältöön
sulje tiedote
Eloisan nimissä liikkuu huijausyrityksiä

Etelä-Savon hyvinvointialue ei koskaan pyydä antamaan verkkopankkitunnuksia tai maksukorttitietoja.

Uutiset

Eloisassa laajennetaan omaishoitajien tukipalveluja

Julkaistu: 31.10.2023, klo 13:55

Eloisassa halutaan kiinnittää erityistä huomiota ikääntyneiden omaishoitajien hyvinvointiin ja jaksamiseen niin fyysisesti kuin psyykkisestikin, jonka vuoksi omaishoitajien tukipalveluja laajennetaan entisestään. Ikääntyneet omaishoitajat on määritelty yhdeksi haavoittuvassa asemassa olevaksi kohderyhmäksi, jonka palveluvelan purkuun kohdennetaan Next Generation EU -rahoitusta Kestävän kasvun Eloisa -hankkeesta.

Eloisassa tarjotaan puhelimitse ilmaista tukipalvelua yli 65-vuotiaille omaishoitajille

Systemaattisen tuen etäpalvelussa Eloisan hoitaja soittaa omaishoitajalle säännöllisesti ja keskustelee hänen kanssaan hyvinvointiin ja jaksamiseen liittyvistä asioista. Puheluissa annetaan ohjausta palveluista ja omaishoitajan asioita viedään tarvittaessa eteenpäin esimerkiksi palveluohjaukseen. Puheluiden aikana annetaan myös omahoito-ohjeita ja arjen vinkkejä omaishoidon tueksi.

  • Puheluiden tiheys ja sisältö määritellään yksilöllisesti omaishoitajan tarpeiden mukaan, mutta kaikissa puheluissa käydään samat pääkohdat läpi, kuten hoitajan ja hoidettavan vointi ja jaksaminen kyseisellä hetkellä. Jokainen omaishoitaja voi antaa arvion jaksamisesta asteikolla 1-5 palvelun aloituksen yhteydessä ja tietyin väliajoin palvelun aikana, kertoo hankepäällikkö Patrik Hujanen.

Palvelu käynnistyi rajatulla alueella tämän vuoden toukokuussa ja on laajentunut kattamaan lähes koko Eloisan alueen. Tällä hetkellä palvelun piirissä on noin 200 omaishoitajaa ja omaishoitajille on soitettu yhteensä 522 kertaa.

Eloisan sairaanhoitaja Salla-Mari Kilpeläinen istuu tietokoneen ääressä kuulokkeet korvissa ja katsoo kameraan päin
Puhelinpalvelua toteuttava sairaanhoitajamme Salla-Mari Kilpeläinen pitää työstään:
– On ilo olla omaishoitajien arjessa mukana etänä. Kuulla heidän tarinoita, arkea, huolia ja murheita. Puhelinpalvelusta saa aina matalalla kynnyksellä yksilöllistä tukea, apua ja ohjausta. Arvokkaassa työssä mieltä lämmittää omaishoitajien antamat palautteet: puhelu piristi päivää, puhelusta jäi hyvä mieli, tällainen juttutuokio tekee hyvää, on mukavaa, kun meistä omaishoitajista pidetään huolta.

Lisäksi omaishoitajien tueksi on käyttöönotettu hyvinvointitarkastukset Omaolo-palvelussa

Eloisassa edistetään myös kansallisen Omaolo-palvelun käyttöönottoa ja laajentamista osana Kestävän kasvun Eloisa -hanketta. Laajentamistyön tiimoilta Eloisan ikäneuvola otti käyttöön Omaolon hyvinvointitarkastukset omais- ja perhehoitajille syyskuussa 2023.

Hyvinvointitarkastuksia on testattu keväästä asti eri kohderyhmissä. Alkuvaiheen kokemusten perusteella havaittiin, että työikäiset tai äskettäin eläköityneet omais- ja perhehoitajat kokevat Omaolon toimivana. Toisaalta osalla iäkkäämmistä omaishoitajista ei ole riittäviä digitaalisia taitoja tai välineitä Omaolon käyttämiseen ja heidän kohdallaan paperilla täytetty kysely on toimivampi vaihtoehto. Tästä syystä Omaolon hyvinvointitarkastukset päätettiin suunnata Ikäneuvolassa räätälöidysti omais- ja perhehoitajille, joilla on jo tarvittavat digitaidot. Lisäksi Omaolon hyvinvointitarkastuksia tarjotaan asiakkaille ennaltaehkäisevien käyntien yhteydessä.

Lue lisää hyvinvointitarkastuksista DigiFinlandin sivuilta tästä.

Euroopan unionin rahoittama NextGeneration EU logo