Oma ilmoitus vaaratilanteesta
Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö vastaa hoidon ja palvelujen turvallisuudesta, myös asiakkailla, potilailla ja heidän läheisillään on keskeinen rooli turvallisuuden edistämisessä.
On tärkeää, että asiakkaat ja potilaat itse tuovat ilmi tarvittavat taustatiedot, kertovat oireistaan, toiveistaan ja huolistaan sekä tekevät kysymyksiä hoitoon ja palveluun liittyvistä asioista.
Jos havaitset hoidossasi tai palvelussasi vaaratapahtuman, kannattaa ottaa asia heti puheeksi henkilökunnan kanssa. Voit tehdä myös kirjallisen vaaratapahtumailmoituksen erilaisista hoitoon ja palveluun liittyvistä tapahtumista. Kirjaa ilmoitukseen: mitä, miten ja miksi tapahtui sekä mitkä olivat seuraukset. Lisäksi voit kertoa oman näkemyksesi siitä, miten tapahtuma olisi voitu estää. Vaaratapahtumia voivat olla esimerkiksi hoitoon liittyvät infektiot, väärä tai viivästynyt diagnoosi, hoidon ja palvelun järjestelyihin tai lääkitykseen liittyvät epäselvyydet. Vaaratapahtumailmoitukset käsitellään tapahtumayksikössä ja toimintaa kehitetään ilmoitusten pohjalta niin, että uusilta vastaavanlaisilta tapahtumilta voitaisiin välttyä.
Pyydämme huomioimaan, että vaaratilanneilmoituksiin ei tule kirjata henkilötietoja, emmekä ota yhteyttä ilmoittajaan vaaratapahtumailmoitusten pohjalta. Mikäli haluat vastauksen asiaasi, niin pyydämme olemaan yhteydessä suoraan yksikköön, antamaan palautteen tai tarvittaessa tekemään virallisen muistutuksen.
Vaaratapahtumailmoitukset käsitellään tapahtumayksikössä ja toimintaa kehitetään ilmoitusten pohjalta niin, että uusilta vastaavanlaisilta tapahtumilta voitaisiin välttyä.
Sivua muokattu 19.12.2024