Siirry sisältöön

Käytä chatia helpoiten OmaEloisa-sovelluksella!

Lataa OmaEloisa älypuhelimesi sovelluskaupasta ja käytä Eloisan chatia ja yhteydenottopyyntöjä. Chatin eri palveluilla on omat aukioloaikansa (katso alempaa).

Chatia voit käyttää myös nettisivujemme oikeasta alanurkasta.

Chatin palvelut

Chatistä tavoitat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset. Mikäli etsit yhteystietoja, löydät ne helpoiten Etelä-Savon hyvinvointialueen verkkosivujen ”Palvelut” -osiosta tai sivujen ylälaidan puhelinluettelosta. Mikäli oikeita tietoja ei löydy, voit soittaa puhelinvaihteeseen p. 015 411 4100 (ark. 8–16).

Terveysneuvossa palvelevat ammattitaitoiset sairaanhoitajamme esimerkiksi näissä asioissa:

– Hoidon tarpeen arviointi

– Ajanvaraus, ajan siirto tai ajan peruminen

– Kotihoito-ohjeet

– Sairausloma-asiat (hengitystieinfektio, maha-suolikanavan infektiot, todettu migreeni), laboratoriotulosten tarkastelu, laboratoriopyynnöt

Chatin digihoitaja ohjaa tarvittaessa digilääkärin vastaanotolle hoidon tarpeen arvion perusteella. Asiointi jatkuu ohjauksen jälkeen samassa keskusteluikkunassa kuin digihoitajankin kanssa. Tarvittaessa chat-yhteys voidaan muuttaa myös puheluksi tai videopuheluksi.

Digilääkärillä voidaan hoitaa esimerkiksi:

– Silmätulehdus ja muut silmäoireet

– Iho- ja allergiaoireet sekä hyönteisten pistot

– Flunssa, nuhakuume ja vilustuminen

– Päänsärky

– Vatsaoireet

– Virtsatietulehdus

– Diabetes

– Tuki- ja liikuntaelinoireet

– Mielen hyvinvointi

Kiireetöntä neuvontaa ja ohjausta. Palvelutarpeen arviointia palveluihin ja niiden hakemiseen liittyen. Chat palvelee uusia asiakkaita, omaisia sekä jo asiakkaina olevia mutta myös hyvinvointialueen yhteistyökumppaneta ikääntyneiden palveluissa.

Neuvola-ajan varaaminen.

Sairaan lapsen hoidon sairauslomatodistukset.

Neuvontaa ja ohjausta lapsiperheille, raskaana oleville tai perhesuunnitteluneuvolan asiakkaille.

Chat on tarkoitettu nuorille tai heidän huoltajilleen. Chattiin vastaa nuorten mielenterveys- ja riippuvuusasioihin perehtynyt sairaanhoitaja. Voit keskustella mielenterveyteen, päihteisiin tai riippuvuuksiin liittyvistä asioista luottamuksellisesti. Keskustelun voi aloittaa matalalla kynnyksellä nimettömästi. Käytämme tunnistautumista tarvittaessa, esimerkiksi hoidon tarpeen arviointiin ja ajanvarauksiin liittyen.

Perheneuvon chatissa tavoitat lapsiperheiden sosiaalihuollon työntekijät.

Voit keskustella luottamuksellisesti ja nimettömästi lapsiperheille suunnatuista sosiaalipalveluista, palvelutarpeen arvioinnista ja tuen myöntämisestä. Annamme neuvoja myös kuntien ja kolmannen sektorin palveluista. Tarvittaessa chatissa voi tunnistautua sähköisesti palveluiden järjestämiseksi.

Huomaathan, että lapsiperheiden terveysasioissa voit asioida neuvolan chatissa.

Työikäisten sosiaalityön chat palvelee esimerkiksi silloin, kun sinulla on vaikeuksia selvitä arjesta, taloudellisia ongelmia tai vaikeuksia päästä elämässä eteenpäin pitkittyneen työttömyyden tai alentuneen työkyvyn vuoksi.

Chatissa sosiaalihuollon ammattihenkilöt palvelevat sinua luottamuksella. Chat-palvelun käyttäminen voi vaatia sinulta vahvan tunnistautumisen. Yleistä ohjausta ja neuvontaa saat myös ilman vahvaa tunnistautumista.

Fysioterapeutin chatissa voit saada ohjausta tuki- ja liikuntaelinvaivoihin liittyvissä oireissa sekä tietoa alueen liikunta- ja terveyspalvelutarjonnasta. Chatin fysioterapeutti voi ohjata asiakkaan tarvittaessa chat-hoitajalle.

Seksuaalineuvonta auttaa seksuaalisuuteen ja parisuhteeseen liittyvissä kysymyksissä. Seksuaalineuvonnalle voit jättää yhteydenottopyynnön OmaEloisassa (seksuaalineuvonnan chat on lopetettu 31.10.2024).

Puolesta-asiointi

Puolesta-asiointi onnistuu tunnistautumisen avulla alle 12-vuotiaiden huollettavien osalta. Muiden puolesta-asiointiin tarvitaan sähköinen Suomi.fi -asiointivaltuutus.

Chat kerää välttämättömiä evästeitä palvelun käyttäjiltä.
Evästekäytänteisiin voit tutustua täältä.

Sivua muokattu 31.10.2024

Tarvitsetko apua digipalvelujen käytössä?

Lue lisää digituesta