Siirry sisältöön
Uutiset

Hoitoonpääsyä parannetaan Savonlinnassa

Julkaistu: 25.5.2023, klo 14:12

ilmakuva Savonlinnan sosiaali- ja terveyskeskuksen sekä sairaalan rakennuksista
Etualalla Savonlinnan sosiaali- ja terveyskeskus. Taaempana sairaalan rakennuksia.

Etelä-Savon hyvinvointialueen digitaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen chat- ja digilääkäripalvelut on otettu Savonlinnan seudulla hyvin vastaan. Seuraavaksi kehitetään Savonlinnan seudun terveyspalvelujen puhelinasiointia ja hoitoonpääsyä.

– Digissä ja puhelimessa palvelevien hoitajien rekrytoinnit ovat tuottaneet tulosta. Kehitämme myös hoidon tarpeen arviointia ja näiden myötä on lupa odottaa parempaa hoitoonpääsyä lähikuukausina, Eloisan sote-keskuspalveluiden palvelualuejohtaja Mika Perttu toteaa.

1. kesäkuuta alkaen tavoitettavuus parantuu Savonlinnan tutussa terveysneuvon puhelinnumerossa 015 5277 112. Puhelimessa on mahdollista asioida suoraan arkisin klo 8–15. Lisäksi otetaan käyttöön parannettu takaisinsoittopalvelu. Puhelinajan päätyttyä hoitajan tavoittaa arkisin vielä chatin puolelta aina iltayhdeksään saakka ja muina päivinä klo 10–18.

Kiirevastaanotolla ja oirevastaanotolla hoidetaan

Savonlinnan seudulle rakennetaan koko hyvinvointialueen terveyspalveluiden toimintamallin mukaisia kiire- ja oirevastaanottoja. Ne asiakkaat, joiden asia vaatii digi- tai puhelinasioinnin lisäksi lähivastaanottoa ohjataan näille vastaanotoille.

– Kiirevastaanotto tarttuu kiireellisiin hoidon tarpeisiin, ja ajan saa yleensä samalle tai seuraavalle päivälle. Muut vaivat hoidetaan oirevastaanotolla, jolle pyritään saamaan aika parin viikon sisällä, eli hoitotakuussa, sote-keskuspalveluiden tulosaluepäällikkö Anna-Sofia Simula kertoo.

Lisäksi on jo käytössä myös fysioterapeutin suoravastaanotto tuli- ja liikuntaelinoireille. Savonlinnassa oirevastaanotto on uusin tulokas, jonka toimintaa nyt tehostetaan. Kuten kiirevastaanotolla, myös oirevastaanotolla työskentelee sairaanhoitajia ja lääkäreitä toisiaan konsultoiden.

– Tämä on tärkeintä, että saamme yhdenmukaistettua hoidon tarpeen arvion niin chatissa kuin puhelimessa sellaiseksi, että asiakas ohjautuisi aina kerralla oikealle ammattilaiselle, Simula painottaa.

1.6. Savonlinnan seudulla käyttöönotettavat puhelinpalvelun parannukset tarjoavat apua myös kesäsesongin tarpeisiin.

– Asiointimäärät kasvavat lomakauden alkaessa reilusti. Kesän jälkeen helpotus varmasti näkyy konkreettisemmin, Simula huomauttaa.