Siirry sisältöön

Terveysneuvonta ja hoidon tarpeen arviointi

Saat terveysneuvontaa jokaisen hyvinvointikeskuspalvelun vastaanotolla, puhelinpalvelussa sekä sähköisten kanavien kautta.
Tarvittaessa varaamme sinulle vastaanottoajan ammattilaiselle.

Toimi näin

Voit ottaa yhteyttä sähköisten kanavien kautta, puhelimella tai asioimalla hyvinvointikeskuksessa tai -asemalla.

Terveysneuvon kiireetön puhelinpalvelu palvelee arkisin 8-15. Voit odottaa linjalla tai jättää takaisinsoittopyynnön. Takaisinsoittopalvelu on käytössä klo 8-12. Kun jätät takaisinsoittopyynnön, sinulle soitetaan takaisin saman päivän aikana. Soitamme sinulle takaisin yhden kerran.

Voit myös jättää ajastetun takaisinsoittopyynnön jolloin puhelunauhoite ehdottaa takaisinsoitolle kellonaikaa ja sitä seuraavaa tuntia. Ehdotetun ajankohdan voi hyväksyä painamalla puhelimen numeronäppäintä yksi. Mikäli ehdotettu aika ei sovi, voi pyytää myöhempää vaihtoehtoa painamalla kaksi. Vaihtoehtoja puhelunauhoite tarjoaa enintään kolme.
Mikäli soittaja hylkää ne kaikki, takaisinsoittopyyntö jää ilman ajastusta. Tällöin voi vielä valita jäävänsä odottamaan suoralle linjalle. Ajastetut takaisinsoitot sijoittuvat Terveysneuvon aukioloajalle klo 15 asti.

Mikäli emme tavoita sinua, saat tekstiviestitse tiedon takaisinsoittopyyntöyrityksestä.

Yhteystiedot

Valitse paikkakuntasi pudotusvalikosta nähdäksesi sopivat yhteystiedot.

Tausta ja lainsäädäntö

Omahoidolla tarkoitetaan sitä, että potilas hoitaa itseään ohjeiden mukaan. Potilas saa tukea omahoitoon terveydenhuollon ammattilaisilta, joilta hän voi pyytää tarvittaessa apua. Hoito suunnitellaan yhdessä terveydenhuollon kanssa. Ammattilaiset antavat neuvontaa esimerkiksi lääkityksestä, ravinnosta, hoitovälineiden käytöstä ja omatoimisesta kuntoutuksesta.

Jos potilaan terveys- tai sairaustilanne muuttuu omahoidon aikana ennakoimattomasti, hänen pitää olla viipymättä yhteydessä hoitavaan henkilökuntaan.