Siirry sisältöön

Henkilökohtainen apu

Voit saada henkilökohtaista apua, jos tarvitset vamman tai pitkäaikaisen tai etenevän sairauden vuoksi toistuvasti ja välttämättä toisen henkilön apua päivittäisissä toiminnoissa.

Henkilökohtainen apu on tarkoitettu välttämättömään avustamiseen:
-päivittäisissä toimissa
-työssä ja opiskelussa
-harrastuksissa
-yhteiskunnallisessa osallistumisessa
-sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämisessä

Henkilökohtaisen avun myöntäminen perustuu asiakkaan kanssa tehtävään palvelutarpeen arviointiin ja päätös henkilökohtaisen avun toteuttamistavasta ja tuntimääristä tehdään yksilöllisen harkinnan ja hakemuksen tietojen perusteella.

Henkilökohtaista apua ei voida myöntää:

  • jos henkilökohtaisen avun tarve johtuu pääasiassa ikääntymiseen liittyvistä sairauksista ja toimintarajoitteista.
  • jos avuntarve perustuu pääosin hoivaan, hoitoon, valvontaan tai siivousapuun.

Järjestämme henkilökohtaista apua Eloisassa eri tavoin:

Henkilökohtainen apu työnantajamallilla, jossa asiakas toimii avustajan työnantajana.
Henkilökohtainen apu palvelusetelillä, jossa asiakas tilaa palvelun palvelusetelituottajalta.
Henkilökohtainen apu omana palveluna (Savonlinna, Enonkoski).
Henkilökohtainen apu ostopalveluna.

Henkilökohtaisen avun palvelutuotantoa yhtenäistetään vuoden 2023 aikana Etelä-Savon hyvinvointialueella.

Ohjausta ja neuvontaa henkilökohtaisen avun asioissa saat henkilökohtaisen avun keskuksesta.
Rantasalmen ja Sulkavan alueella lisätietoja ja ohjausta palvelusta antavat alueiden palveluohjaajat.

Myönteisen viranhaltijapäätöksen liitteenä on ohjeet ja tarvittavat asiakirjat henkilökohtaisen avun käyttämisestä.

Tietoa palvelusta

Henkilökohtaista apua järjestettäessä vaikeavammaisena pidetään henkilöä, joka tarvitsee pitkäaikaisen tai etenevän vamman tai sairauden johdosta välttämättä ja toistuvasti toisen henkilön apua suoriutuakseen tavanomaisista elämän toiminnoista.
Avun tarve ei saa johtua pääasiassa ikääntymiseen liittyvistä sairauksista ja toimintarajoitteista.

Sähköpostiasiointi


Henkilökohtaisen avun keskus

Voit olla yhteydessä Henkilökohtaisen avun keskukseen sähköpostitse neuvonta.hka@etelasavonha.fi

Puhelinasiointi

Henkilökohtaisen avun keskus

Työsuhdeasioissa ja rekrytoinnissa voit olla yhteydessä henkilökohtaisen avun keskukseen.

Soita: +358 15 411 4135

Palveluajat

Henkilökohtaisen avun työsuhdeneuvonnan puhelinaika
ma–pe 09:00–12:00

Vammaisten asiakasohjauksen puhelin

Vammaisten asiakas- ja palveluohjauksen puhelinpalvelusta saat ohjausta ja neuvontaa vammaisten palveluista.
Palvelu oin avoinna arkipäivinä klo 10-15.
Arkisin ennen kello 14 saapuneisiin puheluihin vastataan saman päivän aikana.
Arkisin kello 14 jälkeen saapuneisiin soittopyyntöihin sekä puheluihin vastataan viimeistään seuraavan arkipäivän aikana.

Vammaisten asiakas- ja palveluohjaus palvelee seuraavia alueita:

  • Hirvensalmi
  • Juva
  • Kangasniemi
  • Mikkeli
  • Mäntyharju
  • Pertunmaa
  • Puumala
  • Savonlinna
  • Pieksämäki
  • Enonkoski
  • Puumala
  • Rantasalmi
  • Sulkava

Soita: +358 15 411 4144

Palveluajat

Vammaisten asiakasohjaus.
ma–pe 10:00–15:00

Verkkoasiointi

Kiireetön yhteydenottopyyntö

Kiireettömissä asioissa voit jättää yhteydenottopyynnön. Otamme sinuun puhelimella yhteyttä toivomanasi ajankohtana.
Yhteydenottopyyntö ei vaadi tunnistautumista (pankki- tai mobiilivarmenteen kautta).
Huomioithan, että kirjoitat puhelinnumerosi oikein.

Kiireetön yhteydenottopyyntö

Vammaispalveluhakemus

Hakemuslomakkeella voi hakea vammaispalvelulain mukaisia palveluita.

Vammaispalveluhakemus

Palvelupaikat