Päivystyksessä annetaan kiireellistä hoitoa kotikunnasta riippumatta. Päivystys on avoinna 24/7 ja sieltä saat avun päivystykselliseen ja kiireelliseen hoidon tarpeeseen.
116117.fi
Päivystysavun tekstipalvelu on tarkoitettu ainoastaan henkilöille joilla on kuulo- tai puhevamma.
Päivystykseen tullaan puhelimessa tapahtuvan hoidontarpeen arvioinnin perusteella, ensihoidon tuomana tai äkillisessä tilanteessa tulemalla suoraan päivystykseen.
Yhteystiedot
Valitse paikkakuntasi pudotusvalikosta nähdäksesi sopivat yhteystiedot.
Puhelinasiointi
Hätänumero 112
Suomessa on vain yksi hätänumero. Soita hätänumeroon 112 vain todellisissa hätätilanteissa, kun tarvitset kiireellistä apua viranomaisilta (poliisi, ensihoito, pelastus, sosiaali). Hätänumeroon soittaminen on maksutonta.
Voit soittaa hätänumeroon mistä tahansa matkapuhelimesta tai lankapuhelimesta ilman suuntanumeroa. Voit myös soittaa hätänumeroon matkapuhelimesta, joka on lukittu tai jossa ei ole SIM-korttia.
Voit lähettää hätätekstiviestin jos et kuule tai pysty tuottamaan puhetta. Jos haluat käyttää hätätekstiviestipalvelua, sinun on rekisteröidyttävä etukäteen osoitteessa https://112.fi/hatatekstiviesti.
Hätäkeskuslaitoksella on käytössä satelliittipuhelinnumero +3589 2355 0545. Numero on maksullinen, eikä siihen soitetuilla puheluilla ole hätäpuhelun prioriteettia puhelinverkossa. (https://112.fi/satelliittipuhelin).
Soita hätänumeroon 112, kun
sinulla on hätätilanne tai tarvitset kiireellistä viranomaisapua
tiedät tai epäilet, että jonkun henki, terveys tai omaisuus tai ympäristö on uhattuna tai vaarassa.
Näin ilmoitat hätätilanteesta
Kiireellinen hätätilanne?
Soita numeroon 112.
Vastaa kysymyksiin ja noudata sinulle annettuja ohjeita.
Hätäpuheluihin vastataan aina soittojärjestyksessä. Jos hätänumerossa on ruuhkaa, älä katkaise puhelua vaan odota linjalla.
Päivystysapu 116117 tarjoaa ohjausta ja neuvontaa kiireellisissä terveysongelmissa, jotka eivät ole hätätilanteita. Päivystysapuun saa yhteyden soittamalla numeroon 116117. Päivystysapuun otetaan yhteyttä ennen päivystykseen hakeutumista. Lisäksi palvelusta voi kysyä hoito-ohjeita äkillisiin terveysongelmiin. Päivystysapu palvelee 24/7. Arkisin tulee ottaa yhteyttä ensisijaisesti omalle terveysasemalle. Hätätilanteissa tulee aina soittaa hätänumeroon 112.
Päivystysapu 116117 -palvelun oman alueensa asukkaille tuottavat hyvinvointialueet, Helsingin kaupunki ja HUS. Kuulo- ja puhevammaisten tekstipalvelu löytyy osoitteesta 116117.fi.
Mikkelin keskussairaalan päivystyksen tiedustelunumero päivystyspotilaan omaisille ja läheisille
Omaisten toivotaan odottavan päivystyksessä olevan läheisensä hoidon valmistumista kotona. Keskimääräinen päivystyskäynti kestää noin 2-8 tuntia.
Tarkastamme lähiomaistiedot potilaan tullessa päivystykseen ja annamme tietoa potilaan hoidosta vain potilastietoihin merkityille lähiomaisille. Toivomme potilastietoihin merkityn lähiomaisen toimivan yhteyshenkilönä ja olevan tarvittaessa yhteydessä päivystykseen, silloin kun läheisenne on päivystyksessä.
Tutkimukset ja hoito päivystyksessä vaativat aikaa, joten odotathan ennen yhteydenottoa rauhassa.
Savonlinnan keskussairaalan päivystyksen tiedustelunumero päivystyspotilaan omaisille ja läheisille
Omaisten toivotaan odottavan päivystyksessä olevan läheisensä hoidon valmistumista kotona. Keskimääräinen päivystyskäynti kestää noin 2-8 tuntia.
Tarkastamme lähiomaistiedot potilaan tullessa päivystykseen ja annamme tietoa potilaan hoidosta vain potilastietoihin merkityille lähiomaisille. Toivomme potilastietoihin merkityn lähiomaisen toimivan yhteyshenkilönä ja olevan tarvittaessa yhteydessä päivystykseen, silloin kun läheisenne on päivystyksessä.
Tutkimukset ja hoito päivystyksessä vaativat aikaa, joten odotathan ennen yhteydenottoa rauhassa.
Mikkelin keskussairaalan monitoimijapäivystys palvelee äkillisissä sairas- ja kriisitapauksissa ympäri vuorokauden.
Monitoimijapäivystys sisältää sairaiden ja loukkaantuneiden päivystyksen, mielenterveys- ja päihdepäivystyksen, sosiaali- ja kriisipäivystyksen sekä lastensuojelun päivystyksen.
Päivystykseen ohjaudutaan joko sairaankuljetuksen tuomana, lääkärin lähetteellä tai soittamalla Päivystysapuun.
Savonlinnan päivystyspoliklinikalla potilaat hoidetaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden mukaisessa järjestyksessä.
Päivystyksessä toimii ns. nopean linjan vastaanotto; Fast Track, johon potilaat ohjataan tulemaan porrastetusti. Annettu aika on päivystykseen saapumisen aika; ei lääkärin vastaanottoaika. Vastaanotto on avoinna joka päivä klo 9-21.
Soita ensin Päivystysapu numeroon 116 117. Puhelimessa sairaanhoitaja tekee ensin hoidon tarpeen arvioinnin. Hoitaja ohjeistaa sinua haastattelun pohjalta. Saat joko:
viitteellisen ajan saapua päivystykseen
kutsun saapua suoraan päivystykseen
kotihoito-ohjeet
ohjeen olla yhteydessä muuhun hoitavaan yksikköön
Päivystyspoliklinikalla toimii myös sairaanhoitajan itsenäinen vastaanotto. Vastaanottoa pitää lääkkeenmääräämisoikeuden omaava sairaanhoitaja. Myös hoitajan vastaanotolle saapuville annetaan Päivystysapu 116 117 numerosta porrastetusti päivystykseen saapumisaikoja.
Erikoissairaanhoidon päivystyksessä toimii konservatiivinen päivystys ympäri vuorokauden. Operatiivinen päivystys toimii klo 8-22 joka päivä.
Päivystysalueella sijaitsee myös Päivystysosasto, jossa 5 potilaspaikkaa. Tämä osasto on tarkoitettu lyhyeen max 2vrk kestävään seurantaan, hoitoon ja tutkimuksia varten.
Päivystyksessä annetaan potilaalle kiireellistä hoitoa. Hoidon tarve voi aiheutua äkillisestä sairastumisesta tai vammautumisesta, pitkäaikaissairauden vaikeutumisesta tai toimintakyvyn heikkenemisestä. Päivystyksessä hoidetaan kaikkia kiireellisen avun tarvitsijoita näiden asuinpaikasta riippumatta.
Hoitaja tai lääkäri tekee potilaalle hoidontarpeen arvioinnin, jossa määritellään hoidon kiireellisyys ja tarve. Jos hoidon tarve ei ole kiireinen, potilaan tulee hakeutua terveyskeskukseen virka-aikana.
Päivystyspalveluita on saatavilla kaikkina vuorokaudenaikoina. Ympärivuorokautinen päivystys järjestetään suurten sosiaali- ja terveyskeskusten ja sairaaloiden yhteydessä.