Siirry sisältöön
sulje tiedote
Etelä-Savossa on voimassa maastopalovaara. Avotulen teko on kielletty.

OmaEloisa sovelluksen ikoni

Lataa OmaEloisa-mobiilisovellus. Sovellus löytyy Android-käyttöjärjestelmän älypuhelimiin Google Play -sovelluskaupasta ja iOS-käyttöjärjestelmän älypuhelimiin App Store -sovelluskaupasta. Sitä voi käyttää eri kielillä, suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

Lataa OmaEloisa-mobiilisovellus App Storesta
Lataa OmaEloisa-mobiilisovellus Google Playsta

OmaEloisa-mobiilisovellus on saatavilla maksutta Google Play (Android-laitteet) ja App Store (iOS-laitteet) sovelluskaupoista

Android-laitteen järjestelmän vähimmäisvaatimus on versio 9.0 tai uudempi. iOS-laitteen järjestelmän vähimmäisvaatimus on versio 15.0 tai uudempi.

Hyväksy palveluviestit 

Palveluviestit on helpoin hyväksyä mobiilisovelluksen latauksen yhteydessä. Löydät polun palveluviestien aktivointiin OmaEloisa-sovelluksen etusivulta alapalkista profiili:  

  • Klikkaa suostumukset- lupa palveluviesteihin 
  • aktivoi lupa
Miksi tämä kannattaa tehdä? 
  • Saat push -ilmoituksen puhelimeesi saapuneesta viestistä, vaikka sinulla olisi OmaEloisa-mobiilisovellus kiinni. Näin tiedät, milloin ammattilainen on lähettänyt sinulle uuden viestin OmaEloisa-palveluun. Sinun ei siis tarvitse päivystää puhelimessa pitämällä sovellusta auki odottaen vastausta. 
  • Etelä-Savon hyvinvointialueen palveluviestit eivät sisällä myynnillisiä/markkinointi- ilmoituksia, vaan ainoastaan informatiivisia, laadukasta ja sujuvaa asiointikokemusta tukevia ilmoituksia.
PIN-koodi
  • Kun tunnistaudut sovellukseen ensimmäistä kertaa, luot itsellesi nelinumeroisen PIN-koodin, jolla kirjaudut jatkossa sisään sovellukseen
    • Tämän jälkeen voit käyttää kirjautumiseen myös puhelimesi sormenjälki- tai kasvojentunnistusta
  • Sinun ei tarvitse kirjautua ulos sovelluksesta, vaan pelkkä sovelluksen sulkeminen riittää
    • Jos kirjaudut ulos, joudut tunnistautumaan uudelleen ja luomaan uuden PIN-koodin
Unohtunut PIN-koodi
  • Jos olet unohtanut PIN-koodisi, klikkaa ”Unohtunut PIN-koodi” painiketta
  • Tämän jälkeen voit tunnistautua palveluun uudelleen ja luoda uuden PIN-koodin ohjeen mukaisesti
Chat-vastaanotto OmaEloisa-sovelluksessa 
  1. Avaa OmaEloisa-sovellus. 
  2. Tunnistaudu palveluun.
  3. Valitse Etäasiointi 
  4. Valitse chat-palvelu (Esimerkiksi Terveysneuvo, digilääkäri, lapset, nuoret ja perheet tai muu käytettävissä oleva chat-palvelu)
  5. Valitse asioitko itsesi vai toisen henkilön puolesta (Ohje kohta 2. toisen henkilön puolesta asiointi).
  6. Vastaa sinulle esitettäviin esitietokysymyksiin. 
  7. Ammattilainen aloittaa kanssasi chat-keskustelun. Jos palvelussa on ruuhkaa, voit joutua odottamaan hetken keskustelun alkamista. 
  8. Saat hoito-ohjeet, reseptit ja muut tarpeelliset ohjeet. Jos asiaasi ei voida hoitaa loppuun asti chat-vastaanotolla, ohjaamme sinut oikeaan paikkaan. 

Eloisan digitaalisia palveluja (OmaEloisa) voivat käyttää kaikki Etelä-Savon alueen asukkaat. Palvelemme myös vapaa-ajan asukkaita ja matkailijoita.

Voit asioida web-sovelluksessa sekä tunnistautuneena että ilman tunnistautumista. Tunnistautumattomana asiointi tarkoittaa, ettei sinun tarvitse käyttää vahvaa tunnistusta; verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta. Tunnistautumattomana voit saada ainoastaan yleistä ohjausta tai neuvontaa. Ensimmäisellä kerralla asioidessasi sinun tulee hyväksyä palvelun tietosuojalausunto ja käyttöehdot.

1.1. Mitä voin tehdä digitaalisessa palvelussa?
  • asioida eri ammattilaisten kanssa
  • täyttää hoitoon liittyviä kyselyitä ja lomakkeita
  • osallistua videovastaanotolle

Alustaa kehitetään jatkuvasti ja uusia palveluita sekä toiminnallisuuksia otetaan käyttöön vaiheittain.

Voit asioida chat-vastaanotolla toisen henkilön puolesta. Sovellus tarkistaa asiointioikeudet suomi.fi-valtuudet -palvelusta.

Huomaathan, että

  • mahdolliset huollonjakosopimukset saattavat estää lapsen puolesta asioimisen.
  • et voi asioida chat-vastaanotolla, jos sinulla tai henkilöllä, jonka puolesta asioit, on turvakielto. Sovellus ei tällöin saa tunnistautumisessa tarvittavia tietoja suomi.fi-tunnistautumispalvelusta.
  • valtuudet tulee olla sekä sosiaali– että terveydenhuollon asiointiin. Valtuudet -palvelussa tulee hakea asiointivaltuuksiksi Terveydenhuollon asioiden hoito ja Sosiaalihuollon asioiden hoito.

Voit asioida sovelluksessa aikuisen tai alaikäisen lapsesi puolesta.

  • Jos haluat asioida aikuisen puolesta, hänen täytyy antaa sinulle valtuutus.
  • Puolesta-asioinnissa käytetään Suomi.fi-valtuutusta.
  • Voit asioida läheisen puolesta sovelluksessa, kun tarvittavat valtuutukset on tehty Suomi.fi-palvelussa tai Digi- ja väestötietovirastossa.
  • Voit lisätä läheisen puolesta-asioitavaksi sovelluksen Minä-valikon kohdasta Läheiset tai verkkoselaimessa Profiili-valikosta.
2.1 Miten teen Suomi.fi-valtuutuksen?

Voit tehdä valtuutuksen Suomi.fi-verkkopalvelussa. Siirry tekemään Suomi.fi-valtuutus. Voit myös asioida Digi- ja väestötietoviraston toimipisteellä. Tarkista aukioloajat ja muut tiedot Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilta.

2.2 Miten valtuutus onnistuu, jos puolesta-asioitavalla ei ole verkkopankkitunnuksia?

Jos henkilöllä ei ole sähköistä tunnistusvälinettä tai hän ei voi käydä tunnistautumassa Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikassa, valtuuden antaminen on mahdollista valtuushakemuksella. Lisätietoja hakemuksella valtuuttamisesta.

Voit asioida Digi- ja väestötietoviraston toimipisteellä. Tarkista aukioloajat ja muut tiedot Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilta.

Eloisalla tullaan myös ottamaan käyttöön valtuusrekisteröitymispisteitä vuoden 2024 aikana. Tiedotamme tästä erikseen.

2.3 Voit asioida OmaEloisassa toisen henkilön puolesta

Jotta puolesta-asiointi onnistuu, sinun pitää lisätä perheenjäsenesi omaan perheprofiiliisi Suomi.fi-palvelun kautta

  • Voit asioida läheisesi puolesta chat-palveluissa ja etävastaanotolla.
  • Et voi kuitenkaan täyttää sovelluksen kyselyjä tai tehdä hoitopolkuja läheisesi puolesta.
  • Alaikäisen lapsen puolesta asiointi päättyy, kun lapsi täyttää 12 vuotta. Puolesta-asiointi päättyy myös silloin, kun alaikäinen lapsi ottaa sovelluksen itse käyttöön.
  • Valtuudet voi antaa omatoimisesti Suomi.fi-verkkopalvelussa. Palvelussa voi myös tehdä valtuuspyynnön.
  • Jos läheinen, jonka puolesta asioit, ei käytä Eloisan digitaalisia palveluita, lisää hänet perheenjäseneksi omat tietoni -osion kohdassa profiili.
  • Valitse Suomi.fi-palvelussa se henkilö, jonka puolesta haluat asioida. Ennen kuin puolesta-asiointi ja perheprofiiliin lisääminen onnistuu, täysi-ikäisen läheisen on pitänyt antaa sinulle Suomi.fi-valtuutus. Lue lisää Suomi.fi-valtuutuksesta.

Toimi näin:

  • Mene https://eloisa.suomisote.fi/ omat tietoni -osiossa kohtaan profiili
  • Tunnistaudu suomi.fi palveluun
  • Siirryt Suomi.fi-sivustolle. Siellä näet perheenjäsenet, joiden puolesta sinulla on oikeus toimia.
  • Valitse lisää perheenjäsen.

Saat ilmoituksen onnistuneesta lisäyksestä. Jos useita perheenjäseniä, lisää heidät yksi kerrallaan Nyt voit asioida perheenjäseniesi puolesta.

Chat-vastaanotolla saatavilla palveluilla on palvelukohtaiset aukioloajat, jotka löydät chatin palveluikkunasta ja https://etelasavonha.fi/chat/

3.1 Näin chat-vastaanotto etenee

Tunnistautuen palveluun:

  1. Käytä digitaalisen palvelun web-sovellusta osoitteessa https://eloisa.suomisote.fi/ tai digitaaliset palvelut -sivultamme.
  2. Tunnistaudu palveluun
  3. Hyväksy tietosuojalausunto ja käyttöehdot
  4. Valitse palvelu
  5. Valitse asioitko itsesi vai toisen henkilön puolesta.
  6. Vastaa tarvittaessa esitietokyselyyn.
  7. Ammattilainen aloittaa kanssasi chat-keskustelun. Mikäli palvelussa on runsaasti asioijia, näet arvioidun odotusajan.
  8. Saat hoito-ohjeet, reseptit ja muut tarpeelliset ohjeet. Tavoitteena on hoitaa asiasi yhdellä kontaktilla. Mikäli emme pysty hoitamaan asiaasi loppuun chat-vastaanotolla, ohjaamme sinut oikean palvelun piiriin.

Tunnistautumattomana:

  1. Käytä digitaalisen palvelun web-sovellusta osoitteessa https://eloisa.suomisote.fi/ tai digitaaliset palvelut -sivultamme.
  2. Valitse jatka tunnistautumatta.
  3. Hyväksy tietosuojalausunto ja käyttöehdot
  4. Valitse “En ole robotti”, aloita vahvistus klikkaamalla
  5. Vastaa tarvittaessa sinulle esitettäviin esitietokysymyksiin.
  6. Ammattilainen aloittaa kanssasi chat-keskustelun.
  7. Saat hoito- ja muut tarpeelliset ohjeet. Ammattilainen pyytää sinua tunnistautumaan, mikäli asiasi vaatii hoidon tarpeen arviointia, yksilöllistä ohjausta, ajanvarausta.

4.1 Chat-vastaanottopalvelun ohjeet

Näissä ohjeissa sekä erillisessä rekisteriselosteessa kerrotaan chat-vastaanottopalvelun käytöstä. Ennen kuin pääset käyttämään palvelua, sinun on tutustuttava palvelun ohjeisiin ja rekisteriselosteessa esitettyyn kuvaukseen henkilötietojen käsittelystä. Lue ohjeet ja asiakasrekisteriselosteet huolellisesti ennen kuin ryhdyt käyttämään palvelua. Ohjeet ovat voimassa toistaiseksi. Jos ohjeet muuttuvat, ilmoitamme siitä palvelun käyttäjille. Jos jatkat palvelun käyttöä muutosten jälkeen, tulkitsemme, että olet tutustunut ohjeisiin.

4.1.1 Palvelun sisältö

Chat-vastaanottopalvelussa voit keskustella pikaviestitoiminnallisuuden avulla sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden kanssa. Voit asioida omasta puolestasi tai toisen henkilön puolesta.

Aluksi voimme pyytää sinua täyttämään kyselyn, jossa kysymme sinulta tietoja avun tarpeestasi. Ammattilainen saa yhteenvedon vastauksistasi, jonka jälkeen hän liittyy keskusteluun. Keskustelun päätteeksi saat arvion hoidon tarpeesta ja tarvittaessa sinut ohjataan eteenpäin oikeaan palveluun.

Voi olla, ettemme pysty vastamaan viesteihisi heti. Siksi chat-vastaanotto ei sovellu erittäin kiireellisten asioiden hoitoon.

Mikäli olosi on erittäin huono tai epäilet vakavaa sairautta, ota heti yhteyttä lähimpään terveydenhuollon päivystykseen tai soita 112.

4.2 Palvelun tarjoajat

Chat-vastaanottopalvelu on osa Etelä-Savon hyvinvointialueen digitaalisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja.

4.3 Maksullisuus

Palveluiden maksut määräytyvät voimassa olevan asiakasmaksuhinnaston mukaisesti.

4.4 Palveluntarjoajan oikeudet ja velvollisuudet

Eloisan digitaalisia palveluja, joihin Chat-vastaanottopalvelut kuuluvat; kehitetään jatkuvasti, jonka vuoksi palvelujen sisältö voi muuttua. Palveluntarjoajalla on oikeus ilman ennakkoilmoitusta muuttaa palvelun ohjeita, palveluvalikoimaa, palvelun käytöstä syntyviä maksuja,

palveluaikoja, palvelun ulkoasua tai muuta palvelun ominaisuutta. Palveluntarjoajalla on oikeus sulkea palvelu tilapäisen häiriön vuoksi, keskeyttää palvelun tarjoaminen huolto- ja päivitystoimien ajaksi tai kokonaan lopettaa palvelun tarjoaminen muusta syytä johtuen.

Sovelluksen käyttäjällä on oikeus poistaa tilinsä ja poistaminen on mahdollista noudattamalla alla olevia ohjeita. Kun käyttäjä poistaa tilinsä, käyttäjän tiedot sovelluksesta arkistoidaan tai niitä säilytetään perustellusta syystä tietty ennalta määritetty aika.

Tietojen säilytysaika

  • Henkilötiedot (omat tietoni) – 3 vuotta
  • chat asiointitapahtumasta – 3 vuotta
  • Ilmoitukset/ herätteet tapahtumista – Ei säilytetä
5.1 Ohjeet asiointitilin poistamiseksi:
  1. Kirjaudu sisään digitaaliseen palveluun omalle tilillesi.
  2. Siirry ”omat tiedotprofiili” -sivulle valitsemalla se sovelluksen valikosta
  3. valitse ”Poista tili”.
  4. Vahvista tilin poistaminen kirjoittamalla etu- ja sukunimesi niille varattuihin kenttiin.
  5. Paina ”Poista tili”.
  6. Olet kirjautunut ulos. Tilisi ja tietosi poistetaan seuraavan 48 tunnin kuluessa.

Palaute OmaEloisan teknisestä toimivuudesta

Anna palautetta OmaEloisan teknisestä toimintaongelmasta tai sovelluksen kehittämisehdotus.

Asiakas- ja potilastietoja, ajanvarauksia ja käyntiajan peruutuksia ei käsitellä palautelomakkeen kautta. Eloisan palveluihin ja hoitoon liittyvät tiedustelut ja yksityiskohtaiset palautteet tulee osoittaa suoraan asianomaiselle yksikölle joko chatin kautta, puhelimitse tai kirjallisesti.

Luethan OmaEloisan käyttöohjeet ennen palautteen antamista.

Sivua muokattu 27.6.2024