Siirry sisältöön
sulje tiedote
Etelä-Savossa on voimassa maastopalovaroitus

Avotulen tekeminen on kielletty. Tulen leviämisvaara on suuri maaston kuivuuden vuoksi.

Uutiset

Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden asiointi keskitetään Terveysneuvoon – puhelinpalvelussa muitakin muutoksia

Julkaistu: 25.4.2024, klo 13:03

kuvituskuva älypuhelimesta jonka näytöllä on  kuva chat-valikosta
Eloisan chat-palvelun alaosassa on uusi yhteydenottopyynnön osio, josta voi helposti perua tai muuttaa jo varattua avoterveydenhuollon vastaanottoaikaa. Toiminto edellyttää tunnistautumista ja pyyntöön vastataan chat-viestillä kahden arkipäivän kuluessa.

Useita Etelä-Savon hyvinvointialueen aikuisten mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden vastaanottojen puhelinnumeroita poistuu käytöstä 2.5.2024 alkaen. Jatkossa yli 18-vuotiaiden mielenterveys- ja riippuvuusasioissa otetaan yhteyttä Terveysneuvoon chatilla tai puhelimitse. Alle 18-vuotiaiden asiointi jatkuu Palveluluukun chatissa tai puhelimessa.

– Asioinnin keskittämisen tavoitteena on kohdistaa yksiköissä työskentelevien ammattilaisten ajankäyttö potilaiden hoitoon. Terveysneuvossa vastaa aina hoitoalan ammattilainen, joka tekee hoidon tarpeen arvion. Näin ei ole ollut kaikissa käytöstä poistuvissa toimistojen ja vastaanottojen numeroissa, mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden tulosaluepäällikkö Anri Tanninen kertoo.

Jos mielenterveys- ja riippuvuuspalvelut ovat tuttuja omalla paikkakunnalla, eivät palvelut karkaa asioinnin keskittämisessäkään kauas, sillä Terveysneuvossa on kuntakohtaiset puhelinnumerot ja lisäksi hyvinvointialueen yksiköiden välinen yhteistyömalli on tiivis.

Akuuteissa mielenterveys- ja riippuvuusasioissa palvelee edelleen Päivystysapu numerossa 116 117.

Lue tiivistelmä uusista muutoksista uutisen alaosasta.

Takaisinsoittoaika muuttuu ja ajanmuutospyynnöt voi jättää chattiin

Terveysneuvo palvelee chatissa huomattavasti laajemmin aukioloajoin kuin puhelinlinjoilla. Puhelin on avoinna arkisin maanantaista perjantaihin klo 8–15. Nopeimmin yhteyden saa odottamalla linjalla, vaikka puheluita olisikin jonossa. Takaisinsoittopyynnön voi jättää jatkossa klo 8–12 välisenä aikana.

Terveysneuvon chat puolestaan palvelee arkisin klo 8–21 ja muulloin klo 10–18. Chatiin on lisätty uusi kellon ympäri käytössä oleva yhteydenottopyynnön toiminto. Sen avulla voi perua tai muuttaa jo varattua vastaanottoaikaa Eloisan sote-asemien hoitajien tai lääkäreiden vastaanotoille ja aikuisten mielenterveys- ja riippuvuuspalveluihin.

Esimerkiksi ajan perumisen vuoksi ei tarvitse enää jonottaa puhelimessa. Riittää, kun tunnistautuu Eloisan chattiin ja jättää yhteydenottopyynnön ajanvarauksen perumisesta tai muutoksesta. Yhteydenottopyynnön voi jättää mihin vuorokauden aikaan tahansa ja siihen vastataan viestillä kahden arkipäivän kuluessa. Vastausviesti löytyy chatista omista viesteistä.

– Tämä chatin uusi viestillinen ominaisuus kuuluu kehittämistoimiin, joita teemme Terveysneuvon puhelinruuhkien helpottamiseksi ja asioinnin sujuvoittamiseksi. Varsinkin aamuisin puhelinlinjoilla on edelleen ruuhkaista, digitaalisten terveyspalveluiden tulosaluepäällikkö Viivi Kaasinen kertoo.

Tulossa on myös uusi tekstiviestipalvelu ajan perumisen ja muutospyynnön lähettämiseen. Siitä tiedotetaan lisää toukokuun aikana.

Tiivistelmä muutoksista

  • Yli 18-vuotiaiden mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden asiointi siirtyy Terveysneuvoon 2.5.2024 alkaen. Terveysneuvo palvelee chatissa ja puhelimitse. Alle 18-vuotiaiden asioissa yhteys Palveluluukkuun chatissa tai puhelimitse.
  • Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden vastaanottojen ja toimistojen palvelunumerot poistuvat käytöstä 2.5.2024.
  • Terveysneuvon puhelimessa takaisinsoittopyynnön jättäminen on mahdollista arkisin klo 8–12 välisenä aikana. Terveysneuvon puhelimen aukioloaika on arkisin klo 8–15.
  • Varatun hoitajan tai lääkärin ajan peruminen tai muutospyynnön jättäminen on nyt mahdollista chatissa tunnistautuneena kohdassa Yhteydenottopyyntö. Yhteydenottoon vastataan chat-viestillä kahden arkipäivän kuluessa.
  • Chatissa nyt myös Yhteydenottopyyntö reseptiasioissa. Jätä yhteydenotto tunnistautuneena milloin vain. Yhteydenottoon vastataan chat-viestillä kahden arkipäivän kuluessa.
kuvituskuva nettisivuilla näkyvästä chatin painikkeesta, jossa piirretyt kasvot ja teksti Eloisan chat ja digitaaliset palvelut

Terveysneuvo

Hoidon tarpeen arviointi ja perusterveydenhuollon palveluiden ajanvaraus:

  • Chatissa: etelasavonha.fi (arkisin klo 8–21, muulloin klo 10–18)

Puhelimitse arkisin ma–pe klo 8–15:

  • Mikkeli, Hirvensalmi, Pertunmaa 015 211 411
  • Pieksämäki 015 788 4431
  • Savonlinna, Kerimäki, Punkaharju, Enonkoski ja Rantasalmi 015 5277 112
  • Juva 040 656 7500
  • Kangasniemi 015 780 1301
  • Mäntyharju 015 770 1700
  • Puumala 015 194 4770

Palveluluukku

Lasten ja nuorten (alle 18 vuotta) sekä lapsiperheiden terveysasioiden asiointikanava. Neuvolat, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä mielenterveys- ja riippuvuuspalvelut (lapset ja nuoret)

  • Chatissa: etelasavonha.fi (arkisin ma–pe klo 8–15)
  • Puhelimitse 015 744 7744 (arkisin ma–pe klo 8–15)