Vaalijalassa asiakkaalla on mahdollisuus valita
Vaalijalan osaamis- ja tukikeskuksen asiakas Daniel Chanth käy päivätoiminnassa Vaalijalan Café Sopukassa. Kahvilatyön lisäksi hän vetää karaokea Vaalijalan musiikinohjauksessa ja Vaalijalassa pilotoinnissa olevaa Teams-etäpäivätoimintaa. Nämä päivätoiminnat hän valitsi itse, kun Pieksämäen keskustassa ollut toiminnallisen kuntoutuksen yksikkö Linnan Café sulki ovensa.
–Yhdessä mietittiin mihin minulla olisi toiveita, ja mihin haluaisin siirtyä kun Linnan Cafén toiminta loppui, Chanth kertoo.
Vaalijalassa asiakkaan palvelua suunnitellaan asiakkaan kanssa yhdessä toteuttamissuunnitelmakokouksessa ja moniammatillisissa tiimeissä. Chanth kokee, että hän pystyy vaikuttamaan oman palvelunsa sisältöön.
– Vaikka minua jännittää aika paljon ne tiimit, niin niissäkin minua on kuunneltu, ja minulle on jäänyt positiivinen jälkifiilis, Chanth sanoo.
Vaalijalan osaamis- ja tukikeskus järjestää vaativaa moniammatillista tukea erityistä tukea tarvitseville lapsille, nuorille ja aikuisille. Vaalijala on osa Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisaa ja sen vammaispalveluja.
Asiakastyytyväisyyttä mitataan aktiivisesti
Vaalijalassa asiakkailta pyydetään palautetta useilla eri tavoilla. Kaksi kertaa vuodessa kerätään kuvitettu ja selkokielinen asiakastyytyväisyyskysely, johon asiakas voi vastata joko mobiililaitteella tai paperisesti. Yksiköiden ja palvelujen toimintaa kehitetään palautteen perusteella.
Joka toinen viikko kokoontuvat myös lasten ja nuorten yksiköiden ja aikuisten yksiköiden asiakastyöryhmät. Työryhmiin on tervetullut kuka tahansa Vaalijalan asiakas, joka haluaa antaa palautetta toiminnasta tai kehitellä yhteisiä aktiviteetteja ja tapahtumia. Työryhmissä on suunniteltu niin vappujuhlia kuin joulumyyjäisiäkin.
Työryhmistä saadut palautteet voivat olla hyvin konkreettisiakin.
– Yhteen yksikköön toivottiin pihalle keinua. Aloimme heti miettimään, onko jossain ylimääräisiä, ja jo samalla viikolla pihalle saatiin keinu. Työryhmät ovat nopea väylä vaikuttaa, Vaalijalan Toiminnallisen kuntoutuksen kuntoutuskoordinaattori Hanna-Leena Niskanen kertoo.
Kyselyjen ja työryhmien lisäksi kerran vuodessa kokoontuu Vaalijalan asiakasraati, jossa asiakkaiden palautteeseen on suoraan vastaamassa Eloisan vammaispalvelujen johtaja Paula Tiihonen ja Vaalijalan osaamis- ja tukikeskuspäällikkö Piia Suihkonen.
Tiihoselle asiakasraadit ovat vuoden kohokohta.
– Asiakkaiden suoraan antama palaute on minulle todella arvokasta ja pidän tärkeänä sitä, että asiakkaiden yhdessä valmistelemat palautteet myös huomioidaan toiminnassamme, Tiihonen sanoo.
Vuosittain kokoontuvissa asiakasraadeissa on edustus kaikista Vaalijalan lasten ja nuorten, ja aikuisten yksiköistä.
Haaveena IT-tukihenkilön ura
Chanth on siirtymässä pian Vaalijalan osaamis- ja tukikeskuksen palveluista avopalveluihin. Tulevaisuuden suunnitelmat ovat vielä avoinna, sillä Chanth on päättänyt ensin keskittyä täysillä omaan kuntoutumiseensa.
– Olen pohtinut, että jossain vaiheessa lähtisin opiskelemaan mutta sen näkee myöhemmin. It-tukihenkilö olisi varmaan se, jota lähtisin opiskelemaan, Chanth kertoo.
Tietoteknisissä asioissa näppärä Chanth onkin jo saanut kokemusta etätukena toimimisesta.
– Itseasiassa toimin jo it-tukena kasvattivanhemmilleni, kun heille tulee joku tekninen ongelma vastaan, Chanth nauraa.
