Eteläsavolaiset osallistuivat aktiivisesti hyvinvointikyselyyn
Julkaistu
Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisa toteutti alueen asukkaille suunnatun laajan hyvinvointikyselyn ajalla 28.1.2026-30.4.2026. Netti- ja paperikyselynä toteutettuun kyselyyn pääsivät vastaamaan kaikki täysi-ikäiset eteläsavolaiset.
Hyvinvointikysely on osa Hyvinvointitiedolla johtaminen 2.0 – kohti yhteistä hyte-johtamista -hanketta, joka toteutetaan yhdessä alueen kuntien kanssa.
Hyvinvointikyselyn vastausten avulla saadaan ajantasainen tilannekuva Etelä-Savon aikuisväestön hyvinvoinnista, ja voidaan tunnistaa hyvinvointihaasteita sekä väestöryhmien välisiä terveyseroja. Tietoa hyödynnetään asukkaiden hyväksi hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyössä sekä päätöksenteon tukena.
Kyselyyn vastasi 3714 asukasta
Asukkaiden osallisuus kyselyn tiedonkeruun onnistumiseksi oli erittäin merkittävässä asemassa. Eteläsavolaiset osallistuivatkin aktiivisesti kyselyyn, sillä vastauksia kertyi yhteensä 3714 ja vastauksia saatiin kaikista kunnista. Kuntakohtaiset vastausmäärät ovat nähtävissä alla olevasta kuvasta.

Vastaajista suurin osa oli naisia, sillä heidän osuutensa kaikista vastaajista oli yli 70 %. Jos vastaajia tarkastellaan iän mukaan, aktiivisimpia olivat yli 50 –vuotiaat, sillä heidän osuutensa kaikista vastaajista oli noin 75 %. Seuraavaksi toteutetaan laajan hyvinvointikyselyn aineiston analysointi, ja kyselyn tuloksista tiedotetaan myöhemmin tämän vuoden aikana.
Kiitos kaikille hyvinvointikyselyyn vastanneille!
Hyvinvointitiedolla johtaminen 2.0 – kohti yhteistä hyte-johtamista – hanke saa sosiaali- ja terveysministeriön myöntämää valtionavustusta terveyden edistämisen määrärahasta. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa alueellista hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä tiedolla johtamisen keinoin. Hanke jatkuu maaliskuun 2027 loppuun saakka.