Siirry sisältöön
Uutiset

Pieksämäen terveyspalvelujen tavoitettavuus parantuu huhtikuussa 

Julkaistu: 23.3.2023, klo 13:29

Pieksämäen terveyskeskuksen ulkoseinää jossa kyltti Pieksämäen sairaala - terveyskeskus, taustalla sininen taivas ja pilviä
Pieksämäen terveyskeskus sijaitsee osoitteessa Tapparakatu 1.

Pieksämäen seudun terveydenhuollon palveluihin hakeudutaan 3. huhtikuuta alkaen hoidon tarpeen arvioinnin kautta. Tämä tarkoittaa puhelinsoittoa tai sähköistä chat-asiointia Etelä-Savon hyvinvointialueen nettisivuilla ennen vastaanotolle saapumista.  

Väestöä palvelevat Eloisan paikalliset ammattilaiset niin chatissa kuin uudistuvassa puhelinpalvelussakin. Esimerkiksi kiirevastaanotolle saa hoidon tarpeen arvioinnista viitteellisen ajan, jolloin turha odottelu vastaanotolla vähentyy. 

– Huhtikuussa pieksämäkeläisten ei enää tarvitse välttämättä odottaa takaisinsoittoa, vaan ammattilaistemme tavoitettavuus parantuu. Samalla asiakas ohjautuu juuri oikeaan hoitopaikkaan, sote-keskuspalveluiden palvelualuejohtaja Mika Perttu kertoo.

Terveyskeskuksen käytävä, jonka seinustalla tyhjä potilasvuode ja rollaattori. Seinällä suurin kirjaimin E1
Pieksämäen terveyskeskuksen yksi hoitopaikka on kiirevastaanotto, jonne hakeudutaan soittamalla Terveysneuvoon tai asioimalla chatissa.

Hoitaja ohjaa oikeaan hoitoon chatissa tai puhelimessa

Pieksämäen alueella Eloisan maksuttoman chat-palvelun käyttö laajenee jatkuvasti. Chatista tavoittaa paikallisen digihoitajan, joka neuvoo, miten hoitoa saa ja varaa tarvittaessa ajan Pieksämäen kiirevastaanotolle tai muuhun oikeaan hoitopaikkaan. Jos hoidon tarpeen arvioinnissa huomataan, että vaivan voi hoitaa myös digilääkärin etävastaanotolla, ohjataan asiakas suoraan sinne. Chatin ja digilääkärin aukioloajat laajentuvat koko Eloisan alueella 1.4. alkaen. 

– Kun tarvitaan hoitoa vuorokauden sisällä, hoitaja varaa viitteellisen ajan kiirevastaanotolle samalle tai seuraavalle päivälle. Näin odotusaika vastaanotolla lyhentyy nykyisestä, Perttu muistuttaa.

Puutaideteos Pieksämäen terveyskeskuksen aulassa
Pieksämäen Terveysneuvon puhelinpalvelu muuttuu suoraksi linjaksi ja aukioloaika laajenee.

Tutusta puhelinnumerosta tavoittaa ammattilaisen

Myös puhelinpalvelun tavoittavuutta parannetaan Pieksämäellä 3.4. alkaen. Takaisinsoittopalvelun tilalla arkisin klo 8–15 vastaa sairaanhoitaja, joka arvioi hoidon tarpeen. Halutessaan voi myös valita takaisinsoiton, joka voi tulla myös klo 15 jälkeen. Puhelinnumero säilyy ennallaan: 015 788 4431. 

Iltaisin ja viikonloppuisin päivystyksellisissä vaivoissa palvelee Päivystysavun numero 116 117 ja ohjaa oikeaan hoitopaikkaan. 

Hoitoa saa Pieksämäen kiirevastaanotolla viikon jokaisena päivänä klo 8–19. Viitteellinen ajanvaraus kertoo, milloin vastaanotolle on syytä saapua ilman, että joutuu odottamaan kohtuuttoman pitkään. Kiirevastaanotolla asiakas voi kohdata sekä hoitajan että lääkärin. 

– Pieksämäen terveyspalveluiden tavoittavuuden parantamisella otamme askeleen kohti yhdenmukaisempia terveyspalveluita koko Etelä-Savon hyvinvointialueella, kun palveluajat ovat samoja kaikissa alueen kunnissa, terveyspalvelujen toimialajohtaja Kimmo Kuosmanen kertoo.

Info

Pieksämäen seudun Terveysneuvon puhelin palvelee 3.4. alkaen tutussa numerossa 015 788 4431 arkisin klo 8–15. Numerosta vastaa sairaanhoitaja ja halutessaan voi jättää takaisinsoittopyynnön.

Eloisan chatin ja digilääkärin aukiolo laajenee 1.4. alkaen: 

  • Arkisin klo 8–21 
  • Viikonloppuisin ja pyhinä klo 10–18