Pieksämäen terveyspalvelujen tavoitettavuus parantuu huhtikuussa
Pieksämäen seudun terveydenhuollon palveluihin hakeudutaan 3. huhtikuuta alkaen hoidon tarpeen arvioinnin kautta. Tämä tarkoittaa puhelinsoittoa tai sähköistä chat-asiointia Etelä-Savon hyvinvointialueen nettisivuilla ennen vastaanotolle saapumista.
Väestöä palvelevat Eloisan paikalliset ammattilaiset niin chatissa kuin uudistuvassa puhelinpalvelussakin. Esimerkiksi kiirevastaanotolle saa hoidon tarpeen arvioinnista viitteellisen ajan, jolloin turha odottelu vastaanotolla vähentyy.
– Huhtikuussa pieksämäkeläisten ei enää tarvitse välttämättä odottaa takaisinsoittoa, vaan ammattilaistemme tavoitettavuus parantuu. Samalla asiakas ohjautuu juuri oikeaan hoitopaikkaan, sote-keskuspalveluiden palvelualuejohtaja Mika Perttu kertoo.
Hoitaja ohjaa oikeaan hoitoon chatissa tai puhelimessa
Pieksämäen alueella Eloisan maksuttoman chat-palvelun käyttö laajenee jatkuvasti. Chatista tavoittaa paikallisen digihoitajan, joka neuvoo, miten hoitoa saa ja varaa tarvittaessa ajan Pieksämäen kiirevastaanotolle tai muuhun oikeaan hoitopaikkaan. Jos hoidon tarpeen arvioinnissa huomataan, että vaivan voi hoitaa myös digilääkärin etävastaanotolla, ohjataan asiakas suoraan sinne. Chatin ja digilääkärin aukioloajat laajentuvat koko Eloisan alueella 1.4. alkaen.
– Kun tarvitaan hoitoa vuorokauden sisällä, hoitaja varaa viitteellisen ajan kiirevastaanotolle samalle tai seuraavalle päivälle. Näin odotusaika vastaanotolla lyhentyy nykyisestä, Perttu muistuttaa.
Tutusta puhelinnumerosta tavoittaa ammattilaisen
Myös puhelinpalvelun tavoittavuutta parannetaan Pieksämäellä 3.4. alkaen. Takaisinsoittopalvelun tilalla arkisin klo 8–15 vastaa sairaanhoitaja, joka arvioi hoidon tarpeen. Halutessaan voi myös valita takaisinsoiton, joka voi tulla myös klo 15 jälkeen. Puhelinnumero säilyy ennallaan: 015 788 4431.
Iltaisin ja viikonloppuisin päivystyksellisissä vaivoissa palvelee Päivystysavun numero 116 117 ja ohjaa oikeaan hoitopaikkaan.
Hoitoa saa Pieksämäen kiirevastaanotolla viikon jokaisena päivänä klo 8–19. Viitteellinen ajanvaraus kertoo, milloin vastaanotolle on syytä saapua ilman, että joutuu odottamaan kohtuuttoman pitkään. Kiirevastaanotolla asiakas voi kohdata sekä hoitajan että lääkärin.
– Pieksämäen terveyspalveluiden tavoittavuuden parantamisella otamme askeleen kohti yhdenmukaisempia terveyspalveluita koko Etelä-Savon hyvinvointialueella, kun palveluajat ovat samoja kaikissa alueen kunnissa, terveyspalvelujen toimialajohtaja Kimmo Kuosmanen kertoo.
Info
Pieksämäen seudun Terveysneuvon puhelin palvelee 3.4. alkaen tutussa numerossa 015 788 4431 arkisin klo 8–15. Numerosta vastaa sairaanhoitaja ja halutessaan voi jättää takaisinsoittopyynnön.
Eloisan chatin ja digilääkärin aukiolo laajenee 1.4. alkaen:
- Arkisin klo 8–21
- Viikonloppuisin ja pyhinä klo 10–18