Eloisa tähtää hyvään henkilöstökokemukseen − alkuvuoden suunta on lupaava
Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisassa mitataan säännöllisesti henkilöstökokemusta henkilöstökyselyllä. Kyselyjä on tehty tähän mennessä kaksi, helmikuussa ja huhtikuussa. Alkuvuoden kyselyjen perusteella suunta on lupaava.
Eloisassa yksi keskeisin tavoite on olla hyvä työnantaja. Henkilöstökysely ja tätä kautta henkilöstökokemuksen mittaaminen on tässä tärkeä työkalu.
-Haluamme olla paras ja joustavin työnantaja. Tämän vuoksi mittaamme henkilöstökokemusta systemaattisesti, jotta voimme sitä myös parantaa. Hyvällä henkilöstökokemuksella suora yhteys myös hyvään asiakaskokemukseen, hyvinvointialuejohtaja Santeri Seppälä sanoo.
Lähes kolmannes vastaajista suosittelee Eloisaa työnantajana
Merkittävimmäksi tulokseksi tähän mennessä Seppälä nostaa sen, että suositteluindeksi (NPS) on kasvussa. Indeksi on kääntynyt helmikuun negatiivisesta (-4) positiiviseksi (+4) huhtikuussa.
-Käytännössä tämä tarkoittaa, että valtaosa kyselyyn vastanneista suhtautuu Eloisaan työnantajana positiivisesti ja suosittelijoita nyt kolmannes eli 30 %. Vielä helmikuussa suosittelijoiden määrä oli 26 % vastanneista. Parannettavaa on edelleen, mutta suunta on kokonaisuutena hyvä. Hyvinvointialueista Eloisan NPS indeksi jo parhaiden joukossa.
-Toki johdossa tiedostamme, että yksilökohtaiset kokemukset vaihtelevat vielä paljonkin. Organisaatio on nuori, alle neljä kuukautta, ja kipuiluakin on. Valmista ei siis ole, mutta hyvää tässä on oikea suunta, eikä esimerkiksi poliittisessa keskustelussa ollut kaupunkien välinen välien kireys ei näy samoin henkilökunnan kyselyissä, Seppälä summaa.
Alkuvuoden osalta myös muut tulokset lupaavia
Eloisassa halutaan, että henkilöstökokemuksessa on nouseva kasvu. Tämä tarkoittaa, että jokaisessa henkilöstökyselyn väittämässä tulosten halutaan paranevan loppuvuotta kohti.
– Myönteistä on, että missään kysytyissä väittämistä ei ole ollut laskua. Esimerkiksi väittämissä ”työtehtäväni Eloissa sujuvat hyvin” ja ”tiedän mistä saan työni kannalta oleellista tietoa” on pientä parannusta helmikuun kyselyn nähden, henkilöstöjohtaja Petri Alaluusua kertoo.
Kysely toteutetaan jatkossa kuukausittain.
Avoin keskustelu on avainasemassa
Tarkoituksena on, että jokaisen kyselyn jälkeen tulokset käydään sekä johdossa että kaikissa yksiköissä läpi.
-Kun käydään avointa keskustelua yksiköissä, on myös mahdollista hakea yhteisiä ratkaisuja asioihin, joita halutaan parantaa. Kuten vaikkapa vuorovaikutukseen esimiehen kanssa. Korostamme edelleen myös henkilöstöviestinnässä, että kyselyyn vastaaminen ja asioiden yhteinen läpikäyminen on kehittymisen perusta, konsernipalvelujen toimialajohtaja Sami Sipilä sanoo.
Sipilän mukaan kritiikin saamista ei tule pelätä. Eloisassa kritiikki halutaan ottaa johdonmukaisesti käsittelyyn ja kehittyä eteenpäin.
– On tärkeää olla avoin tilanteissa, joissa tulee kritiikkiä. Haluamme ottaa kritiikin johdonmukaisesti käsittelyyn ja tehdä tarvittavia toimenpiteitä, jotta tilanne paranee. Toisaalta myönteisellä ja kannustavalla palautteellakin on paikkansa. Myös hyvät fiilikset pitää uskaltaa nostaa esille.
Lisätiedot
Santeri Seppälä, hyvinvointialuejohtaja, 040 359 6934, santeri.seppala@etelasavonha.fi
Sami Sipilä, konsernipalvelujen toimialajohtaja, 044 770 0577, sami.sipila@etelasavonha.fi
Petri Alaluusua, henkilöstöjohtaja, 040 656 7232, petri.alaluusua@etelasavonha.fi